Siden 2005 har jeg været aktiv motorsportsudøver, først gokart og siden banesport. Den ene sæson har taget den anden, hvor oprykning i diverse klasser altid har været en udfordring og spændende.

Efter et succesfuldt år i Ginetta Junior Cup i 2015 skulle udviklingen fortsætte i British Formel 4, et år vi på forhånd vidste ville blive en udfordring, men det gjaldt om at lære og så komme videre i GT-racere.

Annonce:

2019 havde jeg forudset som en spændende, lærerig, udfordrende og til tider en succesrig sæson, men sådan er det ikke gået.

2019-sæsonen startede med en meget sen levering af vores nye bil og overhovedet ingen brugbare testdage inden sæsonstart. Mellem de første løbsweekender blev de sparsomme testdage brugt på forståelse og fejlfinding på den nye racer. Først da vi nåede femte afdeling på Silverstone i starten af juni, havde man, takket være Optimum Motorsports ihærdige og stædige arbejde, fundet den manglende ydelse, 50 HK.

At stille til start i en helt nyudviklet racerbil er ikke altid nøglen til succes. Foto: Jakob Ebrey Photography

Vi har ingen testdage haft siden Silverstone, så den efterfølgende udvikling af mig som kører i en tungere bil end jeg hidtil har været vant til er gået meget langsomt (en undskyldning for manglende resultater? Njah, blot fakta…).

Med en femteplads som bedste resultat i sidste afdeling på Spa går det dog fremad for teamet, min co-driver Mike Robinson og jeg selv.

Fakta er dog, at manglende topresultater i 2019 i almindelighed, og på Brands Hatch GP for mit vedkommende i særdeleshed, gør at jeg til den kommende weekend ikke kun kæmper med indlæring af bil, men også det mentale overskud.

Nulstilling
Fredag mødes jeg med Le Mans-vinder og Aston Martin Racing-fabrikskører Jonny Adams hos Base Performance (AMR’s Simulatorcenter) for at starte på en frisk. Alt skal nulstilles og ny indlæring skal ind.

Med ovennævnte forhistorie ser jeg frem til en spændende og lærerig weekend på Brands Hatch GP. Løbet og banen byder på uforudsigelighed mere end nogen anden bane. Snævre sving og høje hastigheder på en bane, ingen har mulighed for at træne på.

Løbet på Brands Hatch varer i to timer og livestreames på https://www.britishgt.com/live fra kl. 14.00 dansk tid.

Annonce:

Forfatter: Patrik Matthiesen

Patrik Matthiesen startede i gokartsporten i 2006, og kører i 2019 sin anden sæson i British GT Championship, denne gang i en Aston Martin Vantage GT4 for Optimum Motorsport. I sin klumme vil han tage læserne med i jagten på et Aston Martin-fabrikssæde i 2020.

Skriv et svar