Så kom der gang i Super GT på Autopolis! Jeg tog til banen med forventningen om, at det ville blive en fed dag, og det slog overhovedet ikke fejl. Hele vejen op ad bjerget kørte jeg bag en Nissan GT-R samt en Skyline R34 GT-R – og det satte ligesom tonen for resten af dagen.

Super GT er i min optik en af de mest undervurderede løbsserier, når jeg taler med andre europæiske fans. Og jeg kan i øvrigt kun opfordre til at kigge med, for det er superspændende racing og feltet er ekstremt varieret.

Annonce:

Men Super GT er først og fremmest en tilskuersport med stort T. Her er circuit safari med busser, som vi også har set i Danmark – men idéen er japansk. Her er en enorm fanzone med fest og farver hele dagen igennem, og banen rundt camperer fans helt ud til hegnet. Her er ingen adskillelse mellem banens tilskuerområder og campingen – du kører ind og sætter et telt. Ikke så meget pjat.

Dagens kvalifikation blev en ren Honda-affære med Honda NSX på de forreste tre pladser til morgendagens løb på 300 km. ARTA’s Tomoki Nojiri og Takyua Izawa tog pole position foran Keihin-teamets Koudai Tsukakoshi og Takashi Kogure.

De mesterskabsførende Jenson Button og Naoki Yamamoto fra Team Kunimitsu starter som nummer tre, men kan altså se deres nærmeste rivaler i mesterskabskampen starte fra pole position.

Lexus’ Nick Cassidy og Ryo Hirakawa ligger aktuelt nummer tre i mesterskabet, og starter som nummer fem i søndagens løb. Det kan følges fra klokken 05.25 dansk tid på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=K8jb1qrCf_U

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar