Formel 2 sæsonen starter lige om lidt, og det er efterhånden en tradition at vi på Boxengasse udgiver en udførlig guide op til sæsonstart.
Som det også var tilfældet sidste år, så kører Christian Lundgaard i denne serie, men der er meget mere at holde styr på, holde øje med og have skrevet bag øret når du tænder TV’et eller F1TV i weekenderne frem til og med december.
I denne guide kommer vi blandt andet omkring mesterskabet, de nye ændringer i løbsweekenderne, de tekniske specifikationer på bilen, hvem man skal holde øje med, kalenderen og hvordan de forskellig eteams klarede 2020. Spænd selen, der bliver rigeligt at holde styr på i slutningen af denne guide.
Husk at du kan følge hele Formel 2-sæsonen på Boxengasse lige her
Bilen, motor og andet teknisk
Lad os starte med det tekniske, for der er en del at tage fat i netop her.
Udover at bilen ligner en mindre Formel 1-bil, så er der en række andre punkter der gør Formel 2-bilen unik til netop denne serie.
Med specifikationer på bilen som en længde på 5,22 meter, bredde på 1,90 meter og højde på 1,09 meter, gør den det muligt at have tætte kampe side om side, selv på de smalle bybaner Monte Carlo i Monaco og Baku i Aserbajdsjan som serien også kører på i år. Hele bilen vejer optimalt 755 kilo inklusive køreren.
Bilen drives af en 3,4-liters Mecachrome V6 motor med en enkelt turbo, som yder 620 hestekræfter ved 8750 omdrejninger. Momentet er på 570 newtonmeter allerede ved 6000 omdrejninger. Dette skaber en 0-100 km/t tid på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 6,6 sekunder samt en topfart (med Monza opsætning og DRS) på 335 km/t. Under en hård nedbremsning kan kørerne opleve helt op til 3,5 G i g-påvirkning. Dertil kører Formel 2-bilerne med en 6 trins sekventiel-gearkasse.
Selve bilen er opbygget på en Dallara-platform, hvilket betyder at både for- og bagvinge er udviklet og produceret af Dallara, ligesom det er tilfældet med karosseriet. Dertil kører serien også med den velkendte titaniums-Halo (bygget efter Formel 1 krav), samt det DRS system man ligeledes kender fra Formel 1. DRS reglerne i Formel 2 er i øvrigt defineret som de er i Formel 1. At Dallara står for alt er også med til at holde omkostningerne nede. Det er ikke billigt at drive et Formel 2-team, men ifølge FIAs udregninger menes det at det kun koster omkring 2% af et gennemsnitligt Formel 1-teams budget, at drive et Formel 2-team.
Formel 2 er også kendt for de 18” fælge med de har kørt med siden forrige sæson, noget der først introduceres i Formel 1 tidligst i 2022. Det at visse Formel 2-kørere reelt kan have kørt med 18”-fælgene i to sæsoner før de introduceres i Formel 1, kan give dem en større fordel når de skal køre mod de nuværende Formel 1-kørere, som endnu ikke har stiftet ordentligt bekendtskab med fælgene.
Mesterskabet
I 2017 blev det velkendte GP2 til det Formel 2 vi kender i dag. Tanken ved navneskiftet var at gøre vejen til Formel 1 mere strømlinet. Derfor blev GP3 også til Formel 3, og på den måde var vejen fra gokart til Formel 1 mere klar, da de naturlige skridt op gennem Formel 4, Formel 3, Formel 2 og til slut Formel 1 var tydeligere end nogensinde.
Det er nu den femte sæson at serien hedder Formel 2, og siden navneskiftet har den leveret fede sæsoner med tætte dueller og pointafslutninger. Derudover kører Formel 2 i de samme weekender som Formel 1, hvilket giver muligheden for de nye talenter at vise deres kunnen til de rigtige personer. I alt kører de 22 biler 24 løb hen over hele sæsonen.
Ændringer i løbsweekenden
Hvis man kender lidt til Formel 2 i forvejen, ved man at de kører to løb i hver løbsweekend, eller rettere, det gjorde de. Den kommende Formel 2-sæson ændres på netop det punkt, da der nu køres 3 løb til hver løbsweekend. 2020-sæsonen bød på 12 løbsweekender, men med det ændrede format kører feltet kun i 8 weekender.
Formatet bliver som følgende i løbsweekenderne:
Fredag: Træning (45 min) og Kvalifikation (30 min)
Lørdag: To Sprint-løb af 120 kilometer eller 45 min (alt efter hvad der kommer først)
Søndag: Ét Feature-løb af 170 kilometer eller én time (alt efter hvad der kommer først)
Feature-løbet fortsætter med at have krav om mindst et pitstop og dermed et skift af alle fire hjul. Bilen skal dog have benyttet begge tørvejrs-dæktyper i løbet af Feature-løbet, med mindre regnvejrsdæk har været i brug, ligesom vi kender det fra Formel 1. Løbsdistancen i både Monaco og Sochi bliver fastsat tættere på løbsweekendernes afholdelse.
Da der kun er én kvalifikation hver weekend, betyder det også en mindre indviklet startopstilling til hvert af weekendens løb. Fredagens kvalifikation bestemmer startpositionerne på kørerne til søndagens Feature-løb. Top-10 i kvalifikationen spejlvendes til lørdagens første sprint-løb, således at køreren med pole-position i kvalifikationen starter i position 10. Resultatet af lørdagens første løb bestemmer startrækkefølgen i lørdagens andet sprint-løb, men også her spejlvendes top-10, dog denne gang ud fra slutresultatet af første sprint-løb.
Hver kører får også tildelt seks sæt tørvejrsdæk til hver weekend, i forhold til de fem de fik i forrige sæson. Ud af disse seks sæt, er de fire af dem ’prime’-sæt, og de sidste to ’option’-sæt. Dertil får hver kører også tre sæt regnvejrsdæk per løbsweekend.
Pointfordeling
Pointfordelingen i Formel 2 er ikke helt som man kender det fra Formel 1. Da der, som beskrevet herover, er tre løb på en weekend, kræver det også en differentieret pointfordeling. Køreren der tager pole-position i fredagens kvalifikation får tildelt 4 points, som det har været førhen. I de to sprint-løb om lørdagen er det top-8 der får point (15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1). I søndagens feature-løb gives der point til top-10, hvilket betyder pointfordelingen her er som vi kender det (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1). I de tre løb, får køreren med den hurtigste omgangstid tildelt 2 point, så længe køreren slutter i top-10 i det respektive løb omgangen er sat. På den måde er det maksimale antal point en kører kan score over en weekend nu 65 point, i stedet for 45 som det var forrige sæson.
Kørere og teams
Formel 2 feltet består af 11 teams og 22 kørere i denne sæson, dog har MP Motorsport endnu ikke offentliggjort hvem der bliver Lirim Zendelis teamkammerat. Herunder er et kort overblik over de 11 teams.
Prema Racing
Det italienske team fra 1984 har en storartet historie, og deres fokus på Formel 2 og Formel 3 kan tydeligt ses på resultatlisterne. Kørere som Charles Leclerc, Mick Schumacher, Nick De Vries, Frederik Vesti og mange flere, har været kørere i Prema Powerteam på et tidspunkt. Prema Racing vandt teammesterskabet i forrige sæson, med Robert Shwartzman og Mick Schumacher, hvor Schumacher også vandt kørermesterskabet. Med Prema Racings historik og givet at de er forsvarende mestre placerer en vis forventning om at teamet, Shwartzman og Piastri er med i kampen om sejrene i den kommende sæson.
UNI-Virtuosi Racing
UNI-Virtuosi Racing sluttede forrige sæson med 4 sejre, 6 pole-positions og 12 podieplaceringer i alt, hvilket resulterede i teamets andenplads i teammesterskabet. Teamet er ungt endnu blot 9 år gammelt (grundlagt i 2012). Guanyu Zhou kørte også for teamet forrige år og i 2019, så det danner endnu engang god base for samarbejdet mellem teamet og Zhou i den kommende sæson. Felipe Drugovich kørte forrige sæson hos MP Motorsport, men er til den kommende sæson skiftet til UNI-Virtuosi Racing. Drugovich håber skiftet bringer ham tættere på Formel 2-mesterskabet. To erfarne kørere og et team der giver 110% for titlen i år vil uden tvivl skabe spænding i de 24 løb.
Carlin
Endnu et team med en spændende historie og utallige velkendte navne har været omkring dette team. Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen, Carlos Sainz Jr., Lando Norris, George Russel, Marco Sørensen og senest Yuki Tsunoda har alle kørt for teamet på et tidspunkt i deres karriere. Ovenstående er blot en kort opremsning af et utal af nuværende og tidligere racerkørere. Carlin (dengang Carlin Motorsport) bekræftede i 2006 at de havde ansøgt om deltagelse i Formel 1 2008-sæsonen, den ansøgning blev dog ikke godkendt. Givet teamets historie og deres tredjeplads i forrige sæsons teammesterskab, håber mange fans at det igen er storhedstid for teamet.
Hitech Grand Prix
Et team der skifter begge kørere ud, starter ofte på hælene men Hitech Grand Prix har satset stort på denne sæson. De har skrevet kontrakt med Jüri Vips og Liam Lawson, to unge talenter der hungrer efter sejre. 2020-sæsonen var Hitechs første i Formel 2-feltet, så en fjerde plads i teammesterskabet er godkendt, især fordi de kun var to point bag Carlin på tredjepladsen. Liam Lawson er ikke et nyt ansigt i folden hos Hitech Grand Prix, da han kørte Formel 3 for teamet sidste år, og med hans 3 sejre og 6 podieplaceringer i Formel 3 har han et godt moment ind i den kommende sæson. Efter en sæson hos DAMS drømmer Jüri Vips efter podieplaceringer. Det blev kun til ét enkelt podie hos det knækkede franske team.
ART Grand Prix
Grundet Christian Lundgaard og den danske fanskare, bliver ART Grand Prix nok det mest omtalte Formel 2-team i Danmark den kommende sæson. Det franske team er grundlagt af Frédéric Vasseur og Nicholas Todt i 1991, og har sidenhen kørt adskillige titler hjem. Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Nico Hulkenberg og Stoffel Vandoorne er alle fire blevet GP2-mestre med ART Grand Prix. Esteban Gutiérrez, Valtteri Bottas, Esteban Ocon, Charles Leclerc, George Russel og Anthoine Hubert er alle blevet GP3-mestre med teamet. I teamet i år er det Christian Lundgaard og Théo Pourchaire der skal køre med om podieplaceringerne og sejrene i dette års Formel 2-mesterskab. Christian Lundgaard kørte også for teamet i forrige sæson med blandede resultater, det blev dog til to sejre og seks podieplaceringer. Théo Pourchaire er ikke en ukendt herre hos Art Grand Prix, da han i sidste sæson kørte sig til andenpladsen i Formel 3-mesterskabet med netop ART Grand Prix. Pourchaire nåede lige at snuse til Formel 2 i de sidste 4 løb af sæsonen, da han fik et sæde hos HWA Racelab. Hans Formel 3-sæson bringer ham godt ind i Formel 2-serien med oprejst pande og fighterånd.
MP Motorsport
MP Motorsport er det eneste team som endnu ikke har offentliggjort begge deres kørere i denne sæson. Lirim Zendeli er dog annonceret og han er endnu en kører der i denne sæson tager skridtet fra Formel 3 til Formel 2. Forrige sæson bød på både opture og nedture for det hollandske team, der til trods for fire sejre kun formåede en sjetteplads i mesterskabet. Teamet blev grundlagt i 1995, så motorsportserfaring er ikke noget de mangler, selvom resultaterne i Formel 2 aldrig er blevet til mere end en sjetteplads. Grunden til det ledige sæde skal nok også findes her, da teamet leder efter en kører der både kan bidrage med sponsorer men også resultater.
Charouz Racing System
Det tjekkiske team Charouz Racing System blev grundlagt i 1985 og i år har der hvervet sig David Beckmann og Guilherme Samaia til deres to Formel 2-biler. Teamet har haft stor succes i andre motorsportsserier men endnu ikke i Formel 2, hvor resultaterne ikke er prange. Teamet har ikke vundet et Formel 2-løb siden 2018, og i 2020 blev det kun til fem podieplaceringer for Louis Delétraz mens Pedro Piquet aldrig placerede sig højere end en syvendeplads. Det bliver spændende at se om teamet kan få konstante resultater ud af David Beckmann. Ser man på Guilherme Samaias karriere er det ikke fantastisk motorsportshistorie han har skrevet endnu.
DAMS
Vi beskrev herover hvordan Jüri Vips metaforisk næsten er flygtet fra en synkende skude – den skude værende det franske DAMS-team. DAMS har i mange år været synonym med sejre, pole-positions og ikke mindst mesterskaber, men i 2020 gik noget helt galt for det historiske team. Kun en podieplacering til Jüri Vips samt fire podieplaceringer og én sejr til Dan Ticktum, var hvad der kunne vrides ud af raceren, ikke noget teamet var vant til. Både Romain Grosjean og Jolyon Palmer er tidligere mestre i GP2 med DAMS, ligeledes er Kevin Magnussen og Carlos Sainz Jr. I Formel Renault 3.5. Der er ingen tvivl om at der bliver arbejdet hårdt i kulissen, for at vende disse nederlag til nye sejre og champagnebrus på podierne, og vi glæder os til at se hvad DAMS kan bringe med dem ind i 2021-sæsonen.
Campos Racing
Campos Racing ankommer ikke til denne sæson med de mest kendte kørere set med danske øjne, men Gianluca Petecof kommer med et friskt mesterskab med Prema Powerteam i Formel Regional Europa. Det er et stort skridt direkte fra den serie og op i Formel 2, men siden han har fået sædet, må Campos Racing forvente meget af ham. Ralph Boschung kan ikke pryde sig med et stort motorsports-CV, han har endnu til gode at slutte højere end top-4 i nogen serie han endnu har deltaget i. Teamet leverede nogenlunde i 2019-sæsonen med Jack Aitken og hans tre sejre (samt 7 podieplaceringer), men i 2020 kom teamet ud på et skråplan. Begge biler udgik to gange hver, hvoraf den ene med Guilherme Samaia aldrig kom højere end en 14. plads. Noget kunne tyde på at teamet lider under det høje topniveau der er i Formel 2, både i den forrige sæson men sågar også i den kommende.
HWA Racelab
HWA Racelab er et forholdsvist nyt team i Formel 2-regi og til trods for teamets lange historie, blandt andet i DTM, så blev det ikke til mere end en 10. plads i 2020. Det specielle ved HWA Racelabs konstellation i 2021 er at Matteo Nannini er annonceret både som deres kører i Formel 2 og Formel 3. Alessio Deledda kommer direkte fra Formel 3 hos Campos Racing, men har hverken sejre, podieplaceringer eller hurtigste omgangstid med sig i bagagen. Teamet var helt i bund i testen forud for 2021-sæsonen, og noget tyder på teamet ikke har fundet fart siden. Teamet bærer desværre præg af at håbe for meget, uden reelt af have erfaringer bag rattet, som nok er det de mest har brug for. Vores bud er HWA ikke leverer ret store resultater i denne sæson, desværre.
Trident
Det italienske team Trident har i år skrevet kontrakt med japanske Marino Sato og hollandske Bent Viscaal, begge kørere med nogle sejre i bagagen, men ikke meget mere end det. Marino Sato kørte også for Trident sidste år også her uden de store resultater. Teamet har siden 2017 kørt med i Formel 2-mesterskabet, men er aldrig endt højere end 10. pladsen i mesterskabet, det gjorde de dog tre gange i streg fra 2017-2019. Christian Lundgaard nåede at køre to løb med Trident i 2019. Teamet har endnu til gode at vinde en podieplacering, er 2021 året det sker?
Overblik
Prema Racing | Robert Shwartzman |
Oscar Piastri | |
UNI-Virtuosi Racing | Guanyu Zhou |
Felipe Drugovich | |
Carlin | Dan Ticktum |
Jehan Daruvala | |
Hitech Grand Prix | Liam Lawson |
Jüri Vips | |
ART Grand Prix | Christian Lundgaard |
Théo Pourchaire | |
MP Motorsport | TBA |
Lirim Zendeli | |
Charouz Racing System | David Beckmann |
Guilherme Samaia | |
DAMS | Roy Nissany |
Marcus Armstrong | |
Campos Racing | Gianluca Petecof |
Ralph Boschung | |
HWA Racelab | Matteo Nannini |
Alessio Deledda | |
Trident | Bent Viscaal |
Marino Sato |
Kalenderen
26 – 28. marts – Sakhir, Bahrain
20 – 22. maj – Monte Carlo, Monaco
4 – 6. juni – Baku, Aserbajdsjan
16 – 18. juli – Silverstone, Storbritannien
10 – 12. september – Monza, Italien
24 – 26. september – Sochi, Rusland
3 – 5. december – Jeddah, Saudi-Arabien
10 – 12. december – Yas Island, Forenede Arabiske Emirater
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.