Opdateret 26/1 med Spotter Guide
Her på Boxengasse gentager vi succesen og udgiver for andet år i træk en guide til IMSA Weatertech Sportscar Championship. Som læser kan du forvente at blive klogere på serien, kalenderen, hvordan du som dansk seer ser med, de danske kørere – også dem der kun deltager på Daytona. I bunden af guiden finder du også tv-tiderne til både testweekenden, ROAR Before the Rolex 24, og naturligvis Rolex 24.
IMSA og specielt premieren på Daytona vandt stort indpas i stuerne sidste januar – naturligvis til dels takket være Kevin Magnussens deltagelse hos Chip Ganassi Racing. Magnussen er tilbage hos Chip Ganassi igen til årets Rolex 24 at Daytona, men indtil videre er der ikke meldt noget ud om yderligere deltagelser for Magnussen i DPi-klassen. Feltet tæller igen i år en masse danske kørere til sæsonpremieren på Daytona her i januar. Og derfor har vi valgt at gentage succesen med vores sæsonguide, som giver dig overblikket over den amerikanske serie.
Årets Daytona får i øvrigt det største felt siden 2014. Hele 61 biler er klar!
Hvad er IMSA Weathertech Sports Car Championship?
Hvis du har set WEC, ELMS eller Le Mans, så har du en god snært af, hvad IMSA er. Nogen vil kalde det et amerikansk svar på Le Mans.
Og det er egentligt ikke så skævt endda. Forskelle er der dog: LMP2 og GT-klasserne minder meget om det du kender, men IMSA har sin helt egen topklasse, DPi, som står for Daytona Prototype International. Med den kommende transformation af de førende prototypekategorier i sportscars er 2022 samtidigt sidste sæson med DPi i sin nuværende form.
Næste år går IMSA ind på en ny formel af hybridbiler, som kommer til at kunne køre verden over i direkte konkurrence med de Hypercars, vi allerede har fået i FIA WEC. Den nye klasse har længe haft arbejdstitlen LMDh for Le Mans Daytona hybrid, men har i forbindelse med et pressemøde under dette års Daytona fået et nyt og mere historisk korrekt navn. Klassen kommer i USA til at gå under navnet Grand Touring Prototype, eller GTP. GTP var også titlen på IMSA-topklassen gennem dens helt store guldalder i årene 1981-1993, og på den måde er det et godt nik tilbage i historiebøgerne
Derfor er der også mange flere producenter på vej ind i IMSA’s topklasse, hvor vi i år kun finder Acura og Cadillac.
Løbene varer med et par undtagelser to timer og 40 minutter. Sæsonpremieren, Rolex 24 at Daytona, varer 24 timer, løbet på Sebring varer 12 timer og sæsonafslutningen Petit Le Mans på Road Atlanta varer 10 timer for at nævne de tre store.
Klasserne
IMSA fordeler sig på i alt fem klasser. Der er tre prototypekategorier i DPI, LMP2 og LMP3. DPI er IMSA’s egen formel, mens LMP2 og LMP3 er de samme biler med henholdsvis cirka 600 og 450 hk, som vi kender dem fra de europæiske serier.
Derudover er der GT-klasserne GT Daytona Pro og GT Daytona. Begge GT-klasser kører som noget nyt med GT3-racere i år, efter IMSA vinkede farvel til den gamle GTLM-kategori med GTE-racerne efter 2021-sæsonen. Det betyder, at alle GT-bilerne er GT3-racere, og at forskellen mellem GT Daytona Pro og GT Daytona først og fremmest er på kørerbesætningerne. I Pro er der frit slag på kørersammensætningen – det er der ikke i GT Daytona.
Der er også et par dispensationer i spil, for blandt andre Corvette råder ikke over en egentlig GT3-racer, men har derimod konverteret GTE-modellen Corvette C8.R til at køre i den nye GT Daytona Pro-klasse. Det betyder blandt andet, at bilen kører på andre dæk end i GTE, ligesom den også har ABS og skal køre med en anden aerodynamisk pakke.
Bilerne kører desuden med ens Balance of Performance, så det er på kørerbesætningen, at forskellen på Pro og GT Daytona ligger.
Kalenderen for 2022
Ligesom i den forgangne sæson køres der igen 12 løb i IMSA. Sæsonen fordeler sig ud på 10 måneder, hvor der køres fra januar til oktober, med en pause i februar. Det er ikke alle klasser, der deltager i hvert løb, hvilket også står beskrevet i nederste linje på hvert afsnit. LMP2 kører for eksempel udvalgte løb, som tæller til et mesterskab i mesterskabet i form af Michelin Endurance Cup. Det er en titel, som afgøres over de fire længste løb, altså Daytona, Sebring, 6 Hours of the Glen på Watkins Glen samt Petit Le Mans på Road Atlanta.
Roar Before the Rolex 24 (Testweekend forud for Rolex 24)
Dato: 21.-23. januar
Bane: Daytona International Speedway
Klasser: Alle (Ingen LMP2 eller LMP3-point)
Rolex 24 at Daytona
Varighed: 24 timer
Dato: 27.-30. januar
Bane: Daytona International Speedway
Klasser: Alle
12 Hours of Sebring
Varighed: 12 timer
Dato: 16.-19. marts
Bane: Sebring International Speedway Raceway
Klasser: Alle
Acura Grand Prix of Long Beach
Varighed: 100 minutter
Dato: 8.-9. april
Bane: Long Beach Street Circuit
Klasser: DPi, GTD Pro og GTD
Hyundai Monterey Sports Car Championship
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 29.-1. april/maj
Bane: Laguna Seca
Klasser: Alle undtagen LMP3
Mid-Ohio Sports Car Challenge
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 13.-15. maj
Bane: Mid-Ohio Car Course
Klasser: Alle undtagen GTD Pro
Chevrolet Detroit Grand Prix Presented by Lear
Varighed: 100 minutter
Dato: 3.-4. juni
Bane: Raceway at Belle Isle Park
Klasser: DPi og GTD
Sahlens’s Six Hours of Glenn
Varighed: 6 timer
Dato: 23.-26. juni
Bane: Watkins Glen International
Klasser: Alle
Sportscar Grand Prix
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 1.-3. juli
Bane: Canadian Tire Motorsport Park
Klasser: Alle undtagen LMP2
Northeast Grand Prix
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 15.-16. juli
Bane: Lime Rock Park
Klasser: GTD Pro og GTD
IMSA Sportscar Weekend
Varighed: 2 timer og 40 minutter
Dato: 5.-7. august
Bane: Road America
Klasser: Alle
Michelin GT Challenge at Virginia
Varighed: Pt. ukendt (2t 40m i 2021)
Dato: 26.-28. august
Bane: Virginia International Raceway
Klasser: GTD Pro og GTD
Motul Petit Le Mans
Varighed: 10 timer
Dato: 28.-1. september/oktober
Bane: Michelin Raceway Road Atlanta
Klasser: Alle
De danske navne i IMSA i 2022
Kevin Magnussen – Earl Bamber, Alex Lynn, Marcus Ericsson – Chip Ganassi Racing – DPi #02 (Kun Daytona)
Annonceringen af, at Chip Ganassi igen har Kevin Magnussen med til Daytona kom lidt pludselig i starten af januar, men i og for sig var muligheden oplagt. Magnussen og Chip Ganassi Racing var langt hen ad vejen med i kampen om sejren på Daytona i fjor, men en sen punktering kostede et stop og vekslede desværre muligheden for en andenplads til en femteplads. Chip Ganassi vendte i 2021 tilbage til IMSA, og har til i år opgraderet med en ekstra bil, så de nu stiller med startnumrene 01 og 02.
Chip Canassi Racing stiller to biler – #01 og #02 – med et stærkt lineup i begge vogne. Det bliver Kevins tidligere holdkammerat, Renger van der Zande, den seksdobbelte Indycar-mester, Scott Dixon, den forsvarende Indycar-mester, Alex Palou og den franske Sebastian Bourdais der skal dele bil nr. 01. I nummer 02 bliver Earl Bamber og Alex Lynn de to faste navne, mens Kevin Magnussen og Marcus Ericsson træder til ved Daytona.
Oliver Rasmussen – Francois Heriau, Rene Rast – G-Drive Racing/Algarve Pro Racing Team Oreca 07 – LMP2 #68 (Kun Daytona)
Et helt nyt dansk navn i IMSA og i det hele taget i sportscars er Oliver Rasmussen. Han kørte i 2021 Formel 3 for HWA Racelab, hvor han endte på en 25. plads i mesterskabet. HWA Racelab bliver i 2022 overtaget af VAR Amersfoort Racing (VAR Motorsports), hvor det fortsat er uvist om den 21-årige dansker har en fremtid.
Derfor står han nu overfor noget helt nyt. Daytona bliver ikke blot Oliver Rasmussens debut i IMSA, men også hans debut i prototyper. Rasmussen skal dele bil med den tredobbelte DTM-mester, Rene Rast, der blandt andet også har to sejre i 24 Hours of SPA (’12/’14) og Nürburgring 24h på sit CV. Rasmussen og Rast deler på Daytona LMP2-raceren fra G-Drive Racing med Francois Heriau og Ed Jones.
Mikkel Jensen – Ben Keating, Scott Huffaker, Nicolas Lapierre – PR1/Mathiasen Motorsports Oreca 07 #52 – LMP2 (Michelin Endurance Cup – udvalgte løb)
Mens vi stadig afventer den nye Peugeot 9X8 i FIA WEC er flere af navnene fra holdet ude at holde formen skarp – og det gælder i allerhøjeste grad også Mikkel Jensen. Østjyden tager til Daytona som forsvarende mester i LMP2 og tager en tørn mere for PR1 Mathiasen Motorsport i den kommende sæson. Her står der til sæsonpremieren på Daytona givetvist revanche på programmet, for teamet havde ikke held til at veksle et ellers lovende pace til ure og pokaler i sidste års udgave.
Det startede ellers lovende, for Jensen og co. var klart bedst kørende i opvarmningsløbet forud for Daytona, men i 24-timersløbet blev de forfulgt af tekniske problemer efter ellers at have startet fra pole position og været toneangivende i LMP2 gennem de første timer.
Siden vendte lykken igen for teamet, som gennem 2021 udmærkede sig med en stribe store resultater, der udmøntede sig i titlen som 2021-mestre. Blandt andet vandt holdet på Sebring, Watkins Glen og Laguna Seca, og i sæsonfinalen Petit Le Mans tog de titlerne i Weathertech-mesterskabet såvel som i Michelin Endurance Cup med en andenplads på Road Atlanta.
Mikkel Jensen kører en lidt kortere sæson i år, hvor han er i spil for teamet i Michelin Endurance Cup – et mesterskab over de fire længste løb, som er Daytona, Sebring, Watkins Glen og Petit Le Mans på Road Atlanta.
Jensen deler igen Oreca 07’eren med Scott Huffaker og bronzekører Ben Keating.
Anders Fjordbach og Dennis Andersen – Fabio Scherer, Nico Müller – High Class Racing Oreca 07 – LMP2 #20 (Hele sæsonen)
Danske High Class Racing fik mod på mere efter 2021, hvor teamet med sidste års Daytona debuterede i IMSA. Nu er det nordjyske team tilbage i Staterne og kører for første gang en fuld sæson i IMSA. I spidsen står Anders Fjordbach og Dennis Andersen igen, og de to danskere får til dette års Daytona selskab af de to schweizere Fabio Scherer og Nico Müller.
I sidste års Daytona var High Class Racing så absolut konkurrencedygtige, men debuten i USA fik en ende nogle timer inde i løbet, da gearkassen gik.
High Class Racing har meldt en LMP2-racer til hele sæsonen i IMSA.
Malthe Jakobsen – Joao Barbosa, Sebastian Priaulx – Sam Creech Motorsport Ligier JS P320 – LMP3 #33 (Kun Daytona)
Malthe Jakobsen bliver med sine 18 år en af de yngste kørere i årets Daytona. Thyboen har gjort en dog særdeles god reklame for sine kvaliteter gennem de seneste sæsoner hos RLR MSport, og fik i oktober sin debut i IMSA ved sæsonfinalen Petit Le Mans for Performance Tech Motorsports.
Desværre holdt teknikken ikke hjem for teamet ved den lejlighed, men Jakobsen kørte stærkt, og til årets ROAR og Daytona 24 står danskeren med særdeles lovende kort på hånden hos Sam Creech Motorsport. Med sig får Malthe Jakobsen den tredobbelte Daytona-vinder Joao Barbosa samt det britiske talent Sebastian Priaulx, der er søn af den tidligere tredobbelte WTCC-verdensmester Andy Priaulx. Sebastian Priaulx kommer i øvrigt fra Formel 4 i lighed med netop Jakobsen – men briten var også en tur forbi GT-biler i mellemtiden, hvor det blev til en andenplads i British GT’s GT4-mesterskab i 2019 og det nordamerikanske mesterskab i Porsche Carrera Cup sidste år.
Marco Sørensen – Nick Tandy, Tommy Milner – Corvette Racing Corvette C8.R GT3 – GTD Pro #4 (Kun Daytona)
Marco Sørensen er tilbage på Daytona for første gang siden 2017. Sørensens plads hos Corvette Racing i GTD Pro kom lidt ud af det blå, men faktum er, at Sørensen er tilbage i den førende GT-klasse og bliver den første dansker hos Corvette siden Jan Magnussen. Det er en opgave, som nordjyden ser frem til i stor spænding, men som han kunne fortælle her på siden umiddelbart efter præsentationen, så er Daytona med Corvette Racing indtil videre en engangsoplevelse.
Sørensen deler bil med Nick Tandy og Tommy Milner i #4, mens søsterbilen, #3, køres af Antonio Garcia, Jordan Taylor og Nicky Catsburg.
"I can’t wait to meet and work with the #Corvette Racing team and get things going. The #Roar24 and the qualifying event are obviously good opportunities to get some laps in the #C8R so we can get the job done in the #Rolex24.” – @Marco_sorensen #IMSA @TeamChevy pic.twitter.com/so1wdCrMwM
— Corvette Racing (@CorvetteRacing) January 19, 2022
Nicklas Nielsen – Toni Vilander, Simon Mann, Luis Perez-Companc – AF Corse Ferrari 488 GT3 Evo – GT Daytona #21 (Kun Daytona)
Nicklas Nielsen kommer til Daytona med et mildest talt vanvittigt succesfuldt 2021 i bagagen. Nielsen debuterede i fjor på Daytona, og det var faktisk i grove træk det eneste af de store løb, som ikke gik op i en højere enhed for Ferrari og AF Corse i 2021. Bilen var i spidsen af GT Daytona i store dele af løbet, men en punktering endte med at blive dyr i løbets slutning, hvor Ferrarien dumpede ned på ottendepladsen i klassen – to omgange efter vinderne fra HTP Mercedes.
Siden fulgte som bekendt en stribe kæmpestore resultater for Nielsen, der var med til at vinde 24 Hours of SPA, vandt Le Mans og genvandt VM-titlen i FIA WEC’s GTE Am i en vild, vild sæson. Nicklas Nielsen fortsætter i FIA WEC i år i LMP2 med AF Corse, men har inden da denne spændende opgave på Daytona.
Nicki Thiim – Paul Dalla Lana, Charlie Eastwood, David Pittard – Northwest AMR Aston Martin Vantage GT3 – GT Daytona #98 (Kun Daytona)
Nicki Thiim er tilbage på Daytona efter et års pause. Sønderjyden er på plads hos canadiske Paul Dalla Lanas Northwest AMR – samme team i øvrigt, som Thiim også kører med i FIA WEC i år. Thiim får selskab af Paul Dalla Lana, som er kørende teamejer og bronzekører, mens teamet fuldendes af irske Charlie Eastwood og engelske David Pittard.
Frederik Schandorff – Brendan Iribe, Ollie Millroy, Jordan Pepper – Inception Racing McLaren 720S GT3 – GT Daytona #70 (Kun Daytona)
Frederik Schandorff er tilbage i IMSA, hvor han fik debut ved sidste års sæsonfinale med det engelske McLaren-team Inception Racing/Optimum Racing. Inception har igen givet danskeren muligheden i IMSA, og derfor er Schandorff med i Daytona som fjerdemand på bilen. Inception Racing er i det hele taget i fuld gang med at geare op i USA og skal køre hele sæsonen i GT Daytona med deres McLaren 720S GT3.
Schandorff er indtil videre kun udset til at køre Daytona. Brendan Iribe og Ollie Millroy kommer til at køre bilen fra Inception Racing hele sæsonen – det bliver i øvrigt også den første McLaren på en fuld sæson i IMSA i nyere tid.
Du kan se en komplet deltagerliste her.
Sådan ser du med
Som dansk IMSA-seer har man hidtil både kunnet følge løbene på Viaplay og TV3 Max, som sender løbene live. Hele Daytona kan følges på Viaplay og TV3 Max sender desuden Daytona lørdag den 29. januar fra 19.00 til midnat og igen søndag den 30. januar fra klokken 14.00 og til efter målflaget er faldet.
Tidligere har man også kunnet se med på engelsk hos IMSA.tv, men dette er desværre blevet geoblocked til i år, så man ikke kan se med på en dansk IP-adresse. Se mere om dette her.
Spotter Guide
Andy Blackmore har vanen tro lavet Spotter Guide til årets Rolex 24 at Daytona. Her får du et godt overblik over alle biler og kørere:
Tider til Roar Before the Rolex 24 og Rolex 24 at Daytona
Alkamel Systems har en livetiming på alle weekendernes sessioner. Det kan ses her.
Fredag d. 21. januar
17:15-18:30 – Træning 1
22:15-23:00 – Træning 2