I aften dansk tid får vi med kvalifikationen til Firestone Grand Prix of St. Petersburg også sæsonens første fingerpeg om styrkeforholdet i Indycar anno 2024.
Og der er på alle måder lagt op til en sæson, som meget vel også kan skrive dansk motorsportshistorie. Vi har i Christian Lundgaard og Christian Rasmussen to danskere med i Nordamerikas førende formelserie, og igen i år er der en spændende kalender med en skarp blanding af ovalbaner, bybaner og de mere traditionelle baner efter europæisk inspiration.
Sæsonpremieren køres i morgen aften, søndag, hvor Firestone Grand Prix of St. Petersburg indleder sæsonen. Det hele kan i Danmark følges hos Viaplay, som sender løbet med start 17.00 på TV3 Sport.
Det nye, danske navn i Indycar
Mens Christian Lundgaard fortsætter for Rahal Letterman Lanigan Racing, så er Christian Rasmussen det nye, danske navn i Indycar. Christian Rasmussen fuldendte i fjor en særdeles succesfuld kampagne op gennem Indycars supportklasser og tog med sit tredje mesterskab på fire sæsoner et solidt spring i retning af en fast plads i Indycar.
Det har kastet en plads hos Ed Carpenter Racing af sig, hvor Rasmussens opgave i år med undtagelse af Indy 500 bliver uden ovalbaner. Christian Rasmussen deler sin sæson med Ed Carpenter, og derfor kører Carpenter de øvrige ovalbaner, mens Christian Rasmussen har alle bybaner og konventionelle baner i kalenderen.
Med til historien hører også, at Indycars supportserier altid er ganske seværdige – så lad det være en opfordring til dig, der måske er ny Indycar-seer. Konceptet er lidt som man kender det fra forskellige andre amerikanske sportsgrene, at man kan vinde scholarships. Derfor kan ét mesterskab føre en del support med sig til en indsats i det næste, dels fordi der følger en pæn pengepræmie med et mesterskab i snart sagt enhver serie i USA, men også fordi man i Indycar har en klar tendens til at se mod Indy NXT (USA’s svar på Formel 2), når det næste talent skal findes og støttes.
Netop Indy NXT vandt Christian Rasmussen i fjor, og faktisk har han taget turen gennem hele det amerikanske system med titler i US F2000 og Indy Pro 2000, mens det ikke blev til en titel i Indy Lights, mens det hed det, så lykkedes det i fjor under seriens nye navn, Indy NXT. 2023-titlen gjorde også Christian Rasmussen til seriens første danske mester.
På fuld sæson hos Ed Carpenter Racing har vi hollandske Rinus Veekay, der nu er på sin femte sæson i Indycar, og ligeledes femte år med Ed Carpenter Racing. Ed Carpenter Racings klare highlight i 2023 var Indianapolis 500, hvor Rinus Veekay for tredje år i stræk startede på første række, og hollænderen endte med at føre 24 omgange og endte som nummer 10, mens Conor Daly blev nummer otte.
Nye kolleger til Lundgaard
Christian Lundgaard fortsætter som bekendt hos Rahal Letterman Lanigan Racing og har i år Pietro Fittipaldi med som primær teamkammerat, mens Takuma Sato slutter sig til teamet til Indy 500. Lundgaard er klar til 2024 efter et stærkt 2023, hvor han vandt i Toronto og sammen med Rahal scorede i alt fire pole positions – to til hver. Sæsonens absolut største løb, Indianapolis 500, var til gengæld svær for hele teamet – de manglede ganske enkelt farten, og Graham Rahal lykkedes end ikke med at kvalificere sig, og det hele endte for Lundgaard og Jack Harvey med henholdsvis en 18. og 19. plads.
Med 2024 er der comeback til Fittipaldi i Indycar – han har ni starter på CV’et fra 2018 og 2021, mens Takuma Sato er tilbage på teamet for tredje gang, og han vandt blandt andet Indy 500 for teamet i 2020.
På tekniksiden byder Indycar velkommen til særligt én stor nyhed. 2024 er nemlig premieren for en ny motorformel i Indycar. Fra i år kører man med den nye 2,2-liters twin-turbo V6 motor med hybridteknologi – og igen er der to motorproducenter at vælge imellem i Indycar – det er Chevrolet og Honda.
En sæson med nye tiltag
2024 byder på flere spændende tilføjelser til kalenderen, herunder et helt nyt format, hvor man kører om kolde kontanter snarere end om mesterskabspoint.
Det er det nye $1 Million Challenge at The Thermal Club, som bliver sæsonens anden afdeling, og altså med en million dollars på højkant snarere end mesterskabspoint. Det er det eneste løb af sin art på 2024-kalenderen.
Derudover holder de klassiske dyder ved. Maj er Indycars absolutte højsæson, og som altid vil du kunne følge The Month of May tæt her på Boxengasse, for optakten til Indy 500 varer i sig selv hele maj måned – først med Indianapolis’ afdeling på banens Road Course-layout, og i weekenderne efter er der først kvalifikation og siden selve Indy 500, den 26. maj.
Løbskalender
Afdeling | Bane | Dato | TYPE |
---|---|---|---|
1 | St Petersburg | Søndag 10. marts | Street |
2 | Thermal Club | Søndag 24. marts | Show (uden points) |
3 | Long Beach | Søndag 21. april | Street |
4 | Barber | Søndag 28. april | Road |
5 | Indianapolis Road Course | Lørdag 11. maj | Road |
– | Indianapolis 500 Qualifying Day 1 | Lørdag 18. maj | Oval |
– | Indianapolis 500 Qualifying Day 2 | Lørdag 19. maj | Oval |
6 | Indianapolis 500 | Søndag 26. maj | Oval |
7 | Detroit | Søndag 2. juni | Street |
8 | Road America | Søndag 9. juni | Road |
9 | Laguna Seca | Søndag 23. juni | Road |
10 | Mid-Ohio | Søndag 7. juli | Road |
11 | Iowa Race 1 | Lørdag 13. juli | Oval |
12 | Iowa Race 2 | Lørdag 14. juli | Oval |
13 | Toronto | Søndag 21. juli | Road |
14 | Gateway | Lørdag 17. august | Oval |
15 | Portland | Søndag 25. august | Street |
16 | Milwaukee Race 1 | Lørdag 31. august | Oval |
17 | Milwaukee Race 2 | Søndag 1. september | Oval |
18 | Nashville | Søndag 15. september | Road |
Hvordan følger du NTT IndyCar Series?
Hvis din interesse også fanger motorsport generelt, så kan du følge Boxengasse på Facebook her, samt blive medlem af vores Facebook-gruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses IndyCar- og Christian Lundgaard-fangruppe her.
Bliv medlem af Boxengasses Christian Rasmussen-fangruppe her.
Boxengasse er også på Twitter, og du finder os lige her.