1000 Miles of Sebring: Dobbelt Toyota-sejr i sæsonpremieren

Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa, Mike Conway, Jose Maria Lopez, Kamui kobayashi 
TOYOTA GAZOO Racing. 
World Endurance Championship
1000 Miles of Sebring
Sebring Circuit Florida, USA
13th to 17th March 2023
Foto: Toyota Gazoo Racing, Ferrari, Peugeot og FIA WEC

Toyota fik en stærk start på 2023 i FIA WEC med en 1-2-sejr i 1000 Miles of Sebring, da Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez tog sejren foran teamkammeraterne i Toyota 8, Sebastien Buemi, Ryo Hirakawa og Brendon Hartley.

Ferrari debuterede med en tur på podiet for #50, der med Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco og Miguel Molina startede fra pole position.

Ferrari fik en flot debut efter et halvt århundredes fravær fra topklassen i sportsvogne – Nicklas Nielsen, Miguel Molina og Antonio Fuoco tog tredjepladsen i sæsonpremieren. Foto: Ferrari

I GTE Am blev det også dansk på podiet for Mikkel O. Pedersen, der åbnede sæsonen med en flot andenplads sammen med Julien Andlauer og Christian Ried hos Dempsey-Proton Competititon.

Tidligt drama for Peugeot

Sæsonpremieren blev aldrig rigtigt Peugeot Sports dag. #94 kørte i pit med transmissionsproblemer allerede på opvarmningsomgangene, og den fik siden også batteriproblemer. Derefter fulgte #93 med Mikkel Jensen på holdkortet også med transmissionsproblemer. Dermed var dagen svær fra start for det storsatsende, franske team.

Peugeot fik en svær sæsonpremiere med tekniske problemer på begge biler på Sebring. Foto: Peugeot Sport/ Joao Filipe / DPPI

Men heller ikke Ferrari slap uden udfordringer, for nok var polesitter #50 i det store hele meget velkørende, men #51 tabte masser af tid på udfaldet af et sammenstød, som Alessandro Pier Guidi var indblandet i. Pier Guidi går indenom en GTE-bil, og ender med at skade venstre baghjørne på sin Ferrari 499P.


#50 fik en straf relativt tidligt i løbet, hvilket bragte Toyotas to biler i spids, men siden fik Nicklas Nielsen og co. hentet en god del af det tabte, og kunne til sidst sikre en tur på podiet i Ferraris debut i Hypercar. Firer blev Cadillacs enlige racer i FIA WEC, men mærket har senere i dag pole position til IMSA’s 12 Hours of Sebring.

Ferrari vs Toyota ind i første sving af 1000 Miles of Sebring 2023. Foto: Ferrari

Porsche Penske Motorsports to racere i Hypercar gjorde til gengæld knapt så meget væsen af sig. Uheldige straffe ramte begge biler undervejs, og med en femte- og sjetteplads som facit var det hvad sæsonpremieren kunne blive til i FIA WEC. Porsche Penske Motorsport har til gengæld et skud mere lørdag, når de også kører 12 Hours of Sebring med to biler i IMSA.

Afkørsel blev dyr for Iron Dames

I GTE Am kom Sarah Bovy glimrende fra start i det, der blev teamets debut i Porsche 911 RSR-19. Gennem første time holdt Bovy godt gang i kampen mod Corvette og Ben Keating – en duel, der fortsatte længe, mens GTE Am-feltet blev ramt af en stor afkørsel, som kostede en længere oprydning. Det skete, da Luis Perez Companc havde en stor afkørsel i sin Ferrari fra Richard Mille AF Corse.

Ikke længe efter genstarten skete til gengæld det, der kom til at tegne resten af løbet for Iron Dames, for Rahel Frey havde kort efter sit stop en tur ud over græsset med det resultat, at bilen lettede en halv meter og meget karosseri blev revet af bagenden af Porschen.

Diffuseren fløj af og tog bagkofangeren med sig, hvilket kostede et længere stop for Iron Dames og satte dem ud af spillet.

Corvette tog første stik i årets FIA WEC i GTE Am. Foto: FIA WEC/Focus Pack Media

Corvette Racing holdt til gengæld fast i det gode udlæg og fik selskab af en anden velkørende Porsche i form af Dempsey Proton Racings #77 med Mikkel O. Pedersen, Julien Andlauer og Christian Ried, ligesom Ferrari med AF Corse og Kessel Racing også fik blandet sig i kampen frem mod den afgørende time af løbet i Florida.

Podiet i GTE Am – Corvette Racing vinder foran Mikkel O. Pedersen og Dempsey-Proton Competition, mens tredjepladsen gik til japanske Car Guy Racing. Foto: FIA WEC/Focus Pack Media

JOTA-sejr i LMP2

I LMP2 gik første stik til britiske JOTA Sport, som med #48 kørt af Yifei Ye, Will Stevens og David Beckmann tog kontrollen over den sidste halvdel af løbet på Sebring i LMP2. Et sent splash var ellers ved at bringe muligheden for sejr i fare, men trioen endte med at vinde løbet med 2,8 sekunders difference – i øvrigt Stevens anden LMP2-sejr på Sebring eftersom han også vandt i 2019.

LMP2 skortede som de to øvrige klasser heller ikke på spænding, og specielt i løbets indledning blev der byttet pladser efter United Autosports’ #23 startede på pole med Oliver Jarvis ombord. Jarvis gav siden rattet videre til Josh Pierson, der cirka midtvejs fik et teknisk problem og kostede dem de videre muligheder.

JOTA Sports’ #48 tog den første sæsonsejr i FIA WEC’s LMP2 på Sebring. Foto: FIA WEC/Focus Pack Media

Søsterbilen fra United Autosports, #22 med Filipe Albuquerque, Phil Hanson og Frederick Lubin, tog til gengæld teten op og sikrede United Autosports andenpladsen, mens Premas #63 med Mirko Bortolotti, Doriane Pin og Daniil Kvyat sikrede en tredjeplads i premieren.

JOTA Sports anden racer med David Heinemeier Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi tog sjettepladsen efter en lovende weekend, hvor Fittipaldi var tæt på at sikre dem pole position i torsdagens kvalifikation.

Husk, at du får alt om FIA WEC her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Skal du selv med ud at race? Onsdag den 29. marts prøver vi noget helt nyt og afholder den første Boxengasse Kart Night i Odense. Spritny bane, spændende fight og muligheden for at vinde håneretten mod redaktionen? – se mere herunder!

Boxengasse Kart Night – Odense Gokart Hal

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: