Nürburgring Langstrecken Serie (tidligere VLN) skulle egentlig have været én af de første europæiske serier til at starte op tilbage i marts – men sådan gik det som bekendt ikke.
Til gengæld bliver NLS stadig én af de første europæiske serier til at få premiere – for det sker allerede i den kommende weekend, når det går løs med årets første af otte løb på Nürburgring.
Interessen for at komme bag rattet har selvsagt været solid, og der er da heller intet mindre end 141 biler til start. I denne optakt kigger vi forbi danskerne, ligesom vi også skal runde et par andre spændende nyskabelser undervejs.
Under alle omstændigheder ligger det fast, at det ikke bliver en løbsweekend som de er flest på Nürburgring. Paddockområdet er lavet fuldstændig om til lejligheden, og man har fra arrangørernes side taget særdeles skrappe midler i brug for at minimere risikoen for smitte på anlægget.
Derudover er der i denne weekend premiere for en ny bil – Toyotas seneste Supra gør nemlig debut som GT4-racer.
For de to danske indslag i GT3/SP9 fortsætter det meste som i sidste sæson. Michael Christensen og Kevin Estré fortsætter makkerskabet i det tyske, men denne gang bliver det for et andet kundeteam i form af Frikadelli Racing Team.
For Mikkel Jensen fortsætter samarbejdet med Walkenhorst Motorsport også i denne sæson på Nürburgring. Det har allerede givet lidt hints om, at det kan blive en stor sæson for østjyden, som i sidste uges test satte sin hurtigste omgangstid nogensinde på Nürburgring. I det hele taget er Jensen godt tilfreds med at få chancen igen – han sagde forleden følgende i forbindelse med præsentationen af samarbejdet og udsigten til både at køre Le Mans og Nürburgring 24h i september:
– Det bliver virkelig fedt at komme tilbage og møde holdet, og ikke mindst at komme bag rattet i deres BMW M6 GT3. Det er en stor anerkendelse at blive hyret af et fabriksstøttet team, så jeg er meget tilfreds. Min rolle bliver lidt anderledes denne gang, da jeg nu bliver kombineret med Christian Krognes og David Pittard, som begge to er lynhurtige kørere, men som ikke har lige så stor erfaring med langdistanceracing som jeg.
I alt seks danskere til start
Nicolaj Møller Madsen og tyske Allied Racing har heller ikke ligget stille. Fynboen er på plads i SP10-klassen i år, og har kørt et intenst testprogram over særligt maj og nu juni måned. Maj bød alene på otte testdage, og flere er kommet til siden. Fynboen har med det tyske team forberedt sig på Hockenheim og Oschersleben samt SPA-Francorchamps, Red Bull Ring, Sachsenring og Zandvoort. Nu gælder det Nürburgring.
En anden, der har været ude at teste formen af, er Henrik Bollerslev. Viborgenseren har til i år allieret sig med tyske WS Racing og kører i en Audi R8 GT4 i SP8-klassen. Meldingen lyder på, at det går fremad med setuppet og det nye samarbejde, og derudover er planerne for Nürburgring 24h også faldet på plads for Henrik Bollerslev.
Først arbejdede han på at komme til start med netop WS Racing, men det lykkedes ikke. I stedet har han landet en aftale, som har sikret ham en plads ved det traditionsrige løb i en Porsche Cayman.
Til start er følgende danske kørere:
Michael Christensen (#31 Frikadelli Racing Team Porsche 911 GT3R SP9)
Mikkel Jensen (#34 Walkenhorst Motorsport BMW M6 GT3 SP9)
Nicolaj Møller-Madsen (#177 Allied Racing GmbH Porsche Cayman GT4 SP10)
Henrik Bollerslev (#128 GITI Tire Motorsport by WS Racing Audi R8 GT4 SP8)
Kai Schubert (#456 Porsche Cayman V5)
Rasmus Helmich (#488 Team AVIA Sorg Rennsport BMW 330i VT2)
Du kan følge NLS live på Youtube med engelske kommentatorer – det er lørdag fra klokken 11.15.
Endelig tid til sæsonpremiere for Henrik Bollerslev i Nürburgring Langstrecken Serie