3 min. læsning

24 Hours of SPA: – Lineuppet er næsten et luksusproblem

CrowdStrike 24 Hours of Spa 2025 - Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS, Endurance Cup - Foto: Gruppe C Photography
Udgivet
Foto
Del artikel

De sidste forberedelser til weekendens 24 Hours of Spa er i fuld gang i Belgien. Allerede i morgen går det løs med de første kvalifikationer, og som optakt til det hele har vi fået fat i en stribe interviews fra BMW Team WRT. Her sætter teamchef Vincent Vosse samt Kevin Magnussens to teamkammerater til weekenden, Valentino Rossi og René Rast, lidt ord på opgaven, der venter i Ardennerne.

Team WRT er som bekendt et belgisk team, og med hjemmebanen og årets absolut største GT3-løb in mente, så er det også en særdeles vigtig weekend for teamchef Vincent Vosse. Han har presset på for at få ekstra biler til start i år, og regner man AlManar Racing by WRT med, så står det belgiske team i alt for fem BMW M4 GT3 Evo i dette års udgave:

– Jeg pressede hårdt på for at få de ekstra biler i teamet, men det er altid svært at få til. Der står folk klar og venter på chancen og pladsen, og nu lykkedes det. 24 Hours of Spa er et ekstremt vigtigt løb for os, så det er stort at stå her med så mange biler til start fra vores hånd af. Og ærligt: Hvem kan sige nej til at have biler, hvor den ene er med Kevin Magnussen, Valentino Rossi og René Rast, den anden med Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor og Marco Wittmann? Det er jo nærmest et luksusproblem…, konstaterer Vosse tørt. Han tilføjer:

– Vi har før prøvet at vinde her, men det er ikke lykkedes i 11 år (WRT vandt senest i 2014 med Audi, red.). Vi er her i jagten på sejren, og venter spændt på at se, hvad det kan række til.

Kevin Magnussens nye, primære job med BMW’s Hypercars kan også kaste andre muligheder af sig – og en sådan er den belgiske klassiker 24 Hours of Spa. Foto: Gruppe C Photography

Magnussen, Rast og superstjernen Rossi

Kevin Magnussen kører sit første 24 Hours of Spa, men får særdeles spændende kræfter med sig i bilen – og den ene er Valentino Rossi, som efter skiftet fra to til fire hjul har markeret sig særdeles positivt i GT-biler.

– Jeg er meget stolt af at skulle køre med René og Kevin. Jeg er sikker på, at jeg kan lære en masse af dem, og det er virkelig godt for mig at dele bil med to kapaciteter som dem. Normalt har BMW været et ganske konkurrencedygtigt mærke her, og jeg håber, vi kan gøre os gældende igen denne gang, siger Rossi og tilføjer:

– For mig er 24-timersløbet på Spa det sværeste løb på kalenderen, det er klart det mest specielle i GT3, og du har bare så mange biler der kan vinde. 25 professionelle biler om det i toppen, og så er der alle de andre, som også kan blande sig i det på en god dag. Og man skal aldrig glemme, at det er et 24-timersløb med vejr og alt hvad der ellers kan ske på Spa. Det er et fantastisk løb.

René Rast tilføjer, at ideen om Rossi i en Pro-bil på Spa faktisk startede til fyraften hos BMW i Qatar:

– Vi sad sammen med Rossi i Qatar til WEC og jokede lidt om aftenen med, at han skulle med os på Spa. Det var faktisk mest en joke, men ideen voksede, og vi er endt med et virkelig fedt lineup med os to og Kevin, siger tyskeren med et smil. Han tilføjer:

– Det ville være fantastisk at køre sig på podiet eller måske vinde, men vi må se, hvor vi er henne på søndag. Sikkert er det, at vi nok skal få det sjovt.

24 Hours of Spa køres i den kommende weekend med start lørdag klokken 16.30. Det kan ses live og gratis på Youtube, og her fra Boxengasse følger naturligvis en guide til løbet. Vi forventer at have den klar til i morgen, torsdag.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode