Efter mere end ti år i toppen af sportsvognsracing lader det nu til at den britiske sportsvognsfabrik har samlet mod til at øge sine motorsportsaktiviteter. Således har Touringcartimes.com opsnappet rygter om at Aston Martin vil bygge en bil til det nye Class One-reglement, som træder i kraft til 2020-sæsonen.

I en årrække har organisationen bag DTM-serien haft skrappe regler om at kun fabriksteams var velkomne – men med et budget på op mod 20 millioner kroner for en sæson er det en mærkbar udskrivning, selv for de velpolstrede bilfabrikker. Derfor lancerede ITR-organisationen for nylig et nyt teknisk reglement, som træder i kraft efter 2019-sæsonen. Reglementet deles med den japanske Super GT-serie, og er baseret på et højt antal standardkomponenter, som i den sidste ende skal gøre det markant billigere at deltage i klassen. Den ellers så imponerende aerodynamik på de nuværende DTM-biler må også lade livet til fordel for et mere “fornuftigt” budget.

Annonce:

I 2020 kan Mercedes og BMW forvente at skulle slås med Aston Martin i DTM-serien. Foto: DTM.com

For Aston Martin er det en kærkommen mulighed for at kunne bygge en racerbil, der kan sælges i både Europa og Asien – og på sigt måske i hele verden. Det er samme formel, som fabrikken med succes har gennemført med de nu pensionsmodne Vantage GT3 og GT4-biler, som begge afløses næste år.

Brikkerne falder på plads…

Class One-reglementet foreskriver at motoren fremover ikke skal være en hårdtpumpet fire-liters V8-motor, men en mere tidssvarende to-liters, firecylindret turbomotor med i omegnen af 600 hestekræfter. Det er her, brikkerne begynder at kunne falde på plads for den kvikke læser…

Sådan en motor er nemlig ikke i nærheden af noget, Aston Martin kunne finde på at bygge. Til gengæld har briterne et tæt samarbejde med Red Bull’s F1-team, som netop har offentliggjort en motoraftale med … Honda.

Honda har allerede bygget en to-liters, firecylindret turbomotor på sådan cirka 600 hestekræfter, og den bliver brugt i deres NSX i Super GT-mesterskabet – og den overholder allerede Class One-reglementet.

Honda har tilfældigvis allerede bygget en motor til Class One-reglementet. Den bliver brugt i Super GT-klassen i denne sæson. Foto: SuperGT.net

Red Bull Racing er i øvrigt ret skarpe til at optimere aerodynamik, så mon ikke også at der kunne falde et par tips og tricks af dér?

Kan én danskers drøm gå i opfyldelse?

Det er efterhånden mange år siden, vi sidst havde dansk deltagelse i DTM. Alligevel står der fortsat et dansk navn i den tyske Hall of Fame.

Kurt Thiim er med 19 sejre den femte mest vindende racerkører i DTM, og samtidig er han den kører som har høstet tredjeflest point i sin karriere i klassen. I Tyskland er Dansky Sr. fortsat en legende, mens Dansky Jr. – også kendt som Aston Martin-fabrikskører og Le Mans-vinderen Nicki Thiim – efterhånden har overhalet alle andre steder.

Nicki Thiim er et solidt bud på en kører, som Aston Martin kunne indsætte i en kundebil i DTM-serien i 2020. Foto: Aston Martin Racing

Netop Nicki Thiim må sidde med et altoverskyggende ønske til sin kommende MUS-samtale med Aston Martin-teamchef John Gaw: Et sæde i DTM og dermed muligheden for at følge i sin fars fodspor. Har man fulgt den (fart)gale dansker på sociale medier, er man ikke i tvivl om at han i sit eget univers aldrig kommer til at måle sig med sin fars præstationer bag rattet – og drømmen om at lande et DTM-sæde findes med garanti inde bag det spøjse hår og de utallige “Yayayaya”-udbrud.

Da det udelukkende er rygter, forventes det ikke at der bliver offentliggjort noget af betydning før DTM-sæsonen slutter til efteråret.

Kilde: Touringcartimes.com

 

 

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar