Bathurst 12H: Manthey vinder efter vildt comeback

Foto: SRO/Gruppe C Photography

Manthey EMA er nye vindere af Bathurst 12H og kunne her til morgen dansk tid sikre Porsche sin bare anden sejr i historien i den australske klassiker. Det blev til gengæld langt fra en sejr uden en del kamp undervejs, for med fem timer tilbage af løbet var Porschen med Matt Campbell, Ayhancan Güven og Laurens Vanthoor godt og grundigt ude i tovene efter en drive-through for at have stoppet kortere end minimumstiden på 85 sekunder for et pitstop.

Straffen sendte dem langt tilbage, men siden fik Manthey-teamet vendt billedet, da de ramte helt rigtigt i forhold til, at et planlagt stop faldt ind under starten af en safetycar-periode. Det gav de facto bilen et gratis pitstop, og det sendte med ét Campbell, Güven og Vanthoor tilbage i kampen om trofæet, selvom det så ganske sort ud kort for inden.

2024-udgaven af Bathurst 12H havde i det hele taget alt og mere til. Rekordstort publikum, tætte dueller, en stribe overraskelser – og så kom vejret også til at spille en rolle midtvejs, da de ellers varme baneforhold lidt udenfor Sydney blev afløst af tordenvejr og flere timers regnvejr.

Og inden vejret spillede ind, så kostede en stor afkørsel fra Charles Weerts den videre deltagelse for Team WRT’s BMW M4 #32, der startede fra pole og i løbets indledende fase var i spidsen.

Hæsblæsende finale

Det åbnede op for en fantastisk afgørelse i de sidste tre kvarter af løbet. Årets Bathurst blev det med historiens højeste antal biler på omgangshøjde med vinderbilen, og det bar afgørelsen præg af. Den sidste safetycarperiode slap sit greb med cirka 40 minutter igen og åbnede for en fed duel. Matt Campbell førte an i Manthey-Porschen foran Jules Gounon i SunEnergy1 Mercedes, Jaxon Evans i den Porsche, som kiwien delte med Bastian Buus og Christopher Haase, der kørte det afgørende stint for Audis Melbourne Performance Centre.


De nye vindere – Matt Campbell, Ayhancan Güven og Laurens Vanthoor fra Manthey EMA. Foto: SRO/Gruppe C Photography

Ved genstarten slog Campbell hurtigt et hul, mens der udbrød en stor duel mellem Gounon, Evans og Haase. Det hele endte med, at Evans blev fanget i duellen med Gounon ned mod The Chase. Evans gik indenom, men skød lidt over svinget, og derfor kunne Gounon køre ud af svinget som nummer to, mens Haase kort efter fik møvet sig forbi og sikrede tredjepladsen til Audi.

Med sejren til Matt Campbell var der også tale om en direkte gentagelse af sidste års afgørelse – her var det også Campbell mod Jules Gounon. Sejren til Campbell fratog i øvrigt Jules Gounon muligheden for at sætte rekord ved at blive den første til at vinde Bathurst fire gange i træk.

Evans kunne dernæst køre Phantom Global Racing-Porschen ind som nummer fire, og dermed sikrede Bastian Buus sig det bedste generelle danske resultat nogensinde på Bathurst med fjerdepladsen. Den sene afgørelse og den tabte tur på podiet til trods, så havde Buus sammen med new zealænderen Jaxon Evans og svenske Joel Eriksson stor ære af indsatsen i løbet, og skød hurtigt frem i feltet efter at være startet som nummer 18 på baggrund af en lidt fejlslagen kvalifikation.

Trioen fik imidlertid hurtigt vist, hvor de egentligt hørte til, for med kombinationen af et godt pace og en god strategi fik de etableret Phantom-Porschen i top 5 og blev der. Og med regnen var Bastian Buus sågar oppe at føre en overgang, inden han kunne give bilen videre til Evans, som kørte den til mål.

Bastian Buus gennemførte sammen med Joel Eriksson og Jaxon Evans et stærkt comeback og kørte sig fra en start som nummer 18 til at kæmpe om podiet helt til sidst. – Foto: Gruppe C Photography

Nok en Manthey-sejr

Den generelle sejr til Manthey Racing var imidlertid ikke tyskernes eneste gevinst i årets Bathurst – for i lighed med de generelle vindere i ‘Grello’, så skulle der også et vildt comeback til i Pro/Am-kategorien, hvor Alessio Picariello endte med at sejre sammen med Harry King og Yasser Shahin.

#911 endte med klassesejren efter en skidt start på løbet. Foto: Gruppe C Photography

Bilen var tidligt i løbet i sandkassen oppe på Mount Panorama og tabte masser af tid, men et godt comeback blev fuldendt af Picariello til sidst, da han kunne overhale Jamie Whincups noget medtagne Mercedes på vejen til sejren. Og helt galt gik det for Triple Eight-teamet og Whincup, for Ross Gunn kørte også forbi og tog andenpladsen i klassen for Heart of Racing Mercedes. Men for Gunn og Heart of Racing forblev andenpladsen noget bittersød, for de fik en sen straf og smed en potentiel væk på den forseelse.

Resultat

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: