British GT: Pole position til Jacob Mathiassen

Foto: British GT/JEP
Annonce:

Det bliver med dobbelt dannebrog på de forreste rækker, når British GT i morgen kører sæsonens enlige udlandsoptræden på SPA-Francorchamps i Belgien. Det sker, når der lørdag klokken 12.30 flages op til et løb på to timer, som umiddelbart tegner meget lovende for feltets danske ansigter.

For særligt Jacob Mathiassen og Century Motorsport gav kvalifikationen en hårdt tiltrængt oprejsning, efter Mathiassen og makkeren Mark Kimber senest måtte se en ellers stensikker podieplads fordufte, da en bremseskive eksploderede med få minutter igen af løbet på Donington Park.

Jacob Mathiassen og Century Motorsport har været plaget af uheld et par gange denne sæson, men til søndagens afdeling af British GT på SPA står nordjyden med gode kort på hånden. Foto: BritishGT.com/JEP

Men SPA-Francorchamps ligger tilsyneladende godt til den hvide BMW M4 – med lørdagens pole position håber Jacob Matthiassen, at et gennembrud i serien er under opsejling:

– Det regnede i kvalen, og banen var ved at tørre op. Jeg tog chancen og gik ud på slicks. Jeg kørte rundt derude og var egentligt i tvivl om det var en god beslutning på omgang 1, men mit sidste forsøg sad rigtig godt og vi var 3,5 sekund oppe på nummer to. Vi er lidt pressede af BOP’en til i morgen, så vi må prøve få tingene sat ordentligt sammen og kæmpe for sagen, forklarer han.

BOP’en levner umiddelbart ikke BMW’en nogen fordel på langsiderne – og da en stor del af SPA Francorchamps’ syv kilometer udgøres af netop hurtige stræk, så er der lagt op til kamp:

– Det er simpelthen bare en fantastisk bane, og det var kæmpestort at sætte den på pole i et felt så stærkt som det her. Jeg ved, at det bliver virkelig hårdt i morgen, for vi mangler lidt topspeed, men jeg har mig en god fornemmelse af det hele, lyder det fra Jacob Mathiassen.

Lind hurtigst i GT3

En anden dansker, der virkelig fandt farten frem til kvalifikationen, er Dennis Lind. Han var hurtigst af alle i GT3 individuelt, men den samlede tid mellem de to kørere i WPI Motorsport-Lamborghinien rakte ikke helt til pole position. Lind og Michael Igoe starter som nummer to generelt – kun toppet af Optimum Motorsports’ Aston Martin med Ollie Wilkinson og Bradley Ellis.

Dennis Lind viste endnu engang, at WPI Motorsport har set helt rigtigt ved at hente ham ind i British GT. Hurtigst af alle i sin del af GT3-kvalifikationen blev det til en samlet startposition som nummer to.

TF Sport og Nicki Thiim viste stor fart i alle træningerne og toppede både FP1 og FP2, men måtte tage til takke med en samlet P12 i kvalifikationen. Til gengæld burde Aston Martin-danskeren være garant for action i morgen, for farten har indtil videre været til mere for TF Sport-bilen end det kombinerede resultat viser.

Feltets anden dansker i GT4, Patrik Matthiesen, viste også god fart hos Optimum Motorsport. Efter en ellers svær sæson hidtil ser det ud til, at sønderjyden har fundet takterne – i hvert fald kørte han sig vej til en provisorisk tredjeplads i sin del af kvalifikationen. Banen tørrede hurtigt op, og Matthiesens regndæk blev ædt op. Efterfølgende sikrede Mike Robinson dog, at det dansk/britiske makkerpar starter som nummer 10.

Patrik Matthiesen kørte stærkt i sin del af GT4-kvalifikationen og havde #75 oppe som nummer tre. Samlet set starter sønderjyden fra P10 i morgen. Foto: BritishGT.com/JEP

Marco Sørensen er fortsat ude af feltet efter sin skade fra Le Mans, og Beechdean-raceren i GT3 er således slet ikke til start i denne weekend. Ejeren af Beechdean, Andrew Howard, som Sørensen normalt deler bil med i British GT, er i stedet til start i Road to Le Mans i Barcelona denne weekend.

Beechdean AMR er dermed udelukkende repræsenteret med deres enlige bil i GT4-klassen på SPA-Francorchamps.

Det hele kan følges live og gratis her – løbsstart søndag 12.30:
https://www.britishgt.com/live

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen