Lodtrækning, otte kvalifikationsheats og én finale. Det bliver virkeligheden for kørerne i MASCOT DTC i 2019. Efter flere måneders hvisken i krogene blev det tirsdag officielt, at DTC-kørerne gør klogt i at øve sig på starter. En kombination af speedway og rallycross har skabt fundamentet til et helt nyt afviklingsformat.

– Traditionelt har vi afviklet en afdeling i MASCOT DTC med to kvalifikationsheat og en finale, men i denne sæson kommer vi til at afvikle hele otte kvalifikationsheat inden finalen, lyder det fra Betina Engholm, som er daglig leder af FDM Jyllandsringen.

Annonce:

De otte kvalifikationsheats bliver afviklet i grupper på fire heats, så publikum får masser af action på en komprimeret tid. Når et heat er slut, kører deltagerne ikke i pit, men direkte til startoplining til det næste. Der er altså kontant afregning, hvis man får en defekt på bilen i et af de første heat.

Lodtrækning giver forskellige startplaceringer

Resultater fra de otte indledende heat tæller til startplaceringen ved finaleheatet, ligesom der køres om point i alle heat. Der bliver altså ikke meget plads til fejltrin, hvis man skal gøre sig forhåbninger om en samlet sejr for weekenden. For publikum bliver det til gengæld noget mere actionpræget end hidtil. Ikke mindst fordi kørernes startplacering i alle otte heats vil være forskellig og sikre at alle når at starte i forreste og bagerste række. Det vil uden lige give masser af overhalinger.

Afviklingsformen sikrer ifølge Betina Engholm flere gode ting:

– For det første får vi mere spænding og mere intenst race. For det andet bliver der garanti for flere overhalinger, for vi vil ikke opleve én bestemt kører ligge i front hele tiden. Men skal køre sig frem gennem rækkerne.

Én af de kørere, som kommer til at stifte bekendtskab med det nye afviklingsformat, er Michael Markussen. Og han tror på at det kommer til at være et plus for både deltagere og publikum:

– Det bliver fedt at få mere action og flere kampe i løbene. Lange løb kan godt gå hen og blive lidt kedelige hen mod slutningen, hvor man som kører også kan ende i en position, hvor man ligger alene uden modstandere i nærheden. Det slutter helt sikkert med det nye format, fortæller Michael Markussen, som vi også har spurgt lidt til potentielle udfordringer i det nye format – som for eksempel teknikken.

Michael Markussen tror på at det nye afviklingsformat bliver en succes. Foto: Markussen Racing Club

Med ni heats og dertil hørende starter kan man godt forvente at der kommer ekstra belastning på nogle af bilens vigtige dele – for eksempel trækakslerne. Ifølge Michael Markussen bør det ikke blive en udfordring:

– På tidligere testdage har vi lavet masser af prøvestarter, og der har jeg ikke oplevet problemer, selv efter 20 starter i træk. Jeg tror, at hvis man sørger for at vedligeholde bilen ordentligt mellem løbene, så skal teknikken nok holde til det.

– Desuden er belastningen størst når vi varmer dækkene op lige inden starten, hvor hjulene står og hopper lidt. Det er dér, bagtøjet virkelig er belastet – men når vi lige har kørt et heat, er der altså ikke behov for at varme dæk op, forklarer Michael Markussen.

Ikke bekymret for taktisk (på)kørsel

Når der køres fire pointgivende heats lige efter hinanden, som ovenikøbet er med til at definere startplaceringen til finalen, kan nogle måske se en fordel i at hjælpe en konkurrent af banen, så denne udgår af heatet og måske ikke når at få bilen klar til det næste heat. Men det er der også taget hånd om, forklarer Markussen:

– Selvfølgelig kan det ske, og det har da også en påvirkning. I det seneste udkast til reglementet, som jeg har set, får man slet ikke så mange point i de indledende heats, at det er en katastrofe at misse et enkelt eller to heat.

– Indtil i år har man jo kørt to indledende heat og en finale – så der mistede man straks 50% af sine potentielle point ved at udgå af et heat. Nu er vi nede i måske at miste 25% hvis man udgår af ét heat og ikke når til start i det næste.

Hvis du glæder dig til at opleve det nye afviklingsformat, må du imidlertid væbne dig med tålmodighed. Den alternative afviklingsform gælder kun for permanente racerbaner, og ved sæsonstarten på Ring Knutstorp kører DTC-feltet sammen med de svenske V8 Thundercars. På den måde er det altså først ved Juniløbet på FDM Jyllandsringen d. 8-9. juni at det nye format får sin debut.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar