Det var ikke optimale forhold til motorløb, da Ring Knutstorp lørdag bød på både strålende solskin, sne- og haglbyger og alt derimellem. Kasper H. Jensen blev weekendens vinder efter at have taget både pole position og sejren i begge heat.

Første heat var i sig selv ikke fyldt med begivenheder, men optakten var nervepirrende for ét team. MB Racing’s mekanikere nåede at skifte motor i Ronnie Bremers bil hele to gange mellem fredag og lørdag, og nåede derfor kun lige akkurat til start i første løb. Kun takket være en lånemotor fra Massive Motorsport nåede det nye team til start – dog fra pitlane og ikke fra den andenplads, Bremer kvalificerede bilen til fredag.

Annonce:

Rune Staudt måtte bruge størstedelen af andet heat på at reparere bagtøjet på sin bil. Foto: Boxengasse

Det betød til gengæld, at Ronnie Bremer brugte hele løbet på at overhale konkurrenter fra en ende. Da det ternede flag blev vist havde han kørt sig fra 20. pladsen op til en respektabel sjetteplads.

Længere fremme i feltet lagde Kasper H. Jensen sig i front med et komfortabelt forspring til Michael Markussen, der ligeledes fik skabt et pænt hul ned til Max Klinkby-Silver på tredjepladsen.

Fedtet føre kostede dyrt på skadeskontoen

Inden andet heat havde det omskiftelige vejr gjort dækvalget svært. Små byger afløst af solskin betød at banen konstant skiftede karakter. Det var dog slickdækkene der blev monteret på bilerne, og det betød en krævende stående start.

Både Michael Markussen og Casper Pilgaard’s biler gik i stå da starten gik. Som om det ikke var nok, holdt de to ved siden af hinanden og efterlod ikke meget plads til de bagfrakommende kørere. Filip Sandström undgik med nød og næppe Markussen, mens Max Klinkby-Silver ikke havde noget sted at køre hen og påkørte ham bagfra, inden tre biler torpederede fynboen bagfra. Det blev en dyr omgang, erkender Klinkby-Silver:

– Det var virkelig ærgerligt. Jeg kunne ikke se noget foran mig, og da Filip (Sandström, red.) drejede udenom Michael Markussen, kunne jeg hverken komme til venstre eller højre. Og så kom fik jeg ellers halvdelen af feltet op bagi. Det er super ærgerligt, for indtil da har weekenden virkelig været god! Teamet har gjort et flot stykke arbejde, så vi må se fremad og gøre det bedre i Aarhus.

Det blev en ærgerlig slutning for Max Klinkby-Silver, der blev til fyldet i en dyr DTC-sandwich. Foto: Boxengasse

Endnu en gang kørte Kasper H. Jensen sin bil over stregen som første mand, og selvom årets første løb i stor grad har været positiv for aarhusianeren, maner han selv til besindighed:

– Det har været en rigtig fed weekend med gode point på kontoen. Jeg tror at meget kan ændre sig med det nye løbsformat, som får debut i Aarhus. Især Bremer kunne godt blive skarp med de nye sprintløb, så alt er åbent endnu. Men nu er første stik taget, lød det fra en storsmilende vinder.

En anden kører, der havde det helt store smil på, var Casper Pilgaard. Som én af sæsonens debutanter i mesterskabet tog han tredjepladsen i det andet heat. En stor forløsning for den unge kører fra Djursland.

– Det er vildt! Jeg har haft to testdage i bilen, og jeg har kørt banen en enkelt gang før. Og nu står jeg her med en podieplads. Det er mere end jeg havde håbet, lød det fra en glad og taknemmelig Pilgaard, som umiddelbart havde sværere ved at åbne champagneflasken end at køre stærkt i en DTC-bil. Fortsætter stimen skal han nok også få styr på dén del.

Der skal læses op på champagneåbning, hvis Casper Pilgaard fortsætter med at køre sig på podiet… Foto: Boxengasse

Der var kun otte biler til start i weekendens DTC-løb. Underholdningen blev reddet af at danskerne kørte sammen med den svenske V8 Thunder Cars-klasse, så der i alt var 20 biler til start. Om det nye speedway-lignende løbsformat kan sikre spændingen med det lave deltagerantal får vi at se om to uger, når Classic Race Aarhus danner rammen om anden afdeling af DTC-mesterskabet – og det nye løbsformat får sin debut.

Se flere billeder fra Newsrace på Ring Knutstorp:

 

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar