I 2021 kommer der til at køre en lille gruppe af Ginetta G40 GT5-racere rundt på de danske racerbaner. I hvert fald hvis det står til Oliver Schröter, der arbejder på at introducere de små, engelske racerbiler i DEC-mesterskabet.

Der er allerede banet vej for en G40-klasse i den kommende sæson. Her vil det blive et krav, at bilen og køretiden skal deles af to kørere. Det håber Oliver Schröter at mange vil se som en spændende mulighed for at tage skridtet fra gokart til banesporten uden at skulle foretage store investeringer.

Annonce:

Sekventiel gearkasse og baghjulstræk. Ginetta G40 GT5 er 100% racerbil. Foto: Ginetta

– Ginetta G40 er en fabriksbygget racerbil med lav vægt, rigtig sekventiel gearkasse og baghjulstræk. Den kører som en racerbil skal, så den er perfekt til at forberede sig til for eksempel GT4 eller lignende klasser, fortæller Oliver Schröter, der har sikret sig Ginetta-fabrikkens opbakning til klassen.

– Fabrikken i England bakker fuldt op om projektet, og de har hjulpet med en masse viden og erfaringer allerede. Vi forventer at selve driftsbudgettet på en bil for en sæson vil ligge et stykke under 100.000 kroner, baseret på de tal som Ginetta har for bilen. Ginetta-klassen

En fabriksny Ginetta G40 GT5 koster omkring 320.000 kroner, men der er et levende marked for brugte biler i hele Europa – ikke mindst i Sverige, hvor der er en hel løbsserie med bilen.

Der findes flere mesterskaber for Ginetta G40 GT5 i Europa – her Winter Cup i England. Foto: Ginetta

– Der findes brugte biler derude til omkring 150-175.000 kroner, og derudover arbejder jeg på at finde en partner, som kan tilbyde en fornuftig leasingaftale på bilerne, fortæller Oliver Schröter, der ikke er den første i familien som gør forsøget på at få den lille racerbil til Danmark.

Op til 2012-sæsonen forsøgte hans far, Tommy Schröter, at etablere en talentudviklingsklasse baseret på G40-bilen. Det projekt gik ikke til held, men næste generation har mere afdæmpede ambitioner – til en start:

– Kan vi have fem biler med i DEC-feltet næste år, så har vi fået en god start. Jeg tror til gengæld, at når først folk oplever hvor god og stabil en bil det er, så bliver der noget mere interesse for det.

Oliver Schröter testede en Ginetta G40 GT5 sidste forår på Blyton Park i England. Foto: Kim Gripping

– Det er en rigtig fed bil. Jeg prøvede den selv sidste år i England, og det er en bil hvor man virkelig kan lære sit håndværk som racerkører. Og så kan man jo tage den med til udlandet, for den passer ind i mange forskellige løbsserier rundt omkring, slutter Oliver Schröter.

Oliver Schröter har allerede kontakt til flere teams, som har tilkendegivet deres interesse for at drive en bil, så kørerne blot skal komme på banen med køredragt og hjelm.

Interesserede kan kontakte Oliver Schröter på telefon 30 59 68 33.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar