Hvad der egentligt begyndte som et vaskeægte luksusproblem i Klub Viadukten i Roskilde, er nu blevet til en ny kartingklasse, som kommer til foråret. Det er i helt grove træk historien bag den såkaldte Optimistkart, som Roskilde Racing Center er godt på vej til at introducere.

Gokartbanen lidt udenfor Roskilde samarbejder nemlig med fritidsklubben, som i årtier har haft motorsport og især karting på programmet – og således var Viadukten også startskuddet for blandt andre Jan Magnussen og Jason Watt. De fodspor ville i alt 50 håbefulde unge i alderen 8 til 15 år fra Roskilde-området gerne gå i, og det betød som udgangspunkt, at holdet ville være så stort, at nogle måtte vente eller i værste tilfælde sorteres fra.

Annonce:

En optimistjolle på land

Ideen om at afvise nogen ærgrede Preben Christensen, direktør for Roskilde Racing Center, så meget, at det i stedet affødte en ny idé. Det er nu blevet til en ny kartklasse, som skal gøre det nemmere for drenge og piger i alderen 8 til 15 at begynde med karting.

Ideen er helt kort, at de unge får både udstyr og gokarts stillet til rådighed. Væk er behovet for at investere et stort beløb fra dag 1, og man behøver heller ikke have en halv familie med teknisk snilde for at kunne være med.

Som det ligger i navnet, så låner ideen lidt fra sejlsportens optimistjolle, der gennem over et halvt århundrede har slået sig fast som den nemmeste, billigste og mest begyndervenlige måde at dyrke sejlsport på. Den tankegang har Preben Christensen og ASK Hedeland overført fra vand til asfalt:

– Det ville være ærgerligt at skulle afvise nogen, så vi fik ideen om at lave en optimistjolle-agtig gokart, som alle kan komme i gang med uanset økonomi og teknisk niveau. Ideen er, at du ligesom i optimistjolle begynder som en C-kører. Her er der ikke løb endnu, men du lærer teknikken, du lærer at køre og du lærer reglerne, så du senere kan rykke op i B og A-kategorierne, hvor der vil være lukkede klubløb – og så kan man efterfølgende gå videre til racerkarts, hvis man vil det, forklarer han og fortsætter:

– For os handler det om at videregive følelsen af ræs – det som optimistjollen har gjort så godt for kapsejlads er, at man måske fortsætter eller stopper – men man er bidt af sejlsport for livet. Jeg har et håb om, at det her kan det samme i motorsport, altså at give de unge en smag for ræs. Det er i hvert fald fantastisk godt ungdomsarbejde, forklarer han.

Udlejningskart uden ramme

Fidusen er samtidigt, at det nye tiltag ikke kommer i konflikt med banens støjkrav. Der er nemlig klare forskelle på, hvor meget køretid banen har med udlejningskarts kontra de i gåseøjne rigtige racergokarts.

– Optimistkarten bygger på de nihestes Honda-gokarts, som vi bruger til udlejning, men uden rammerne på siderne. At vi går videre med udlejningskarts har et par fordele. På den måde kan vi nemlig holde støjen nede, så de kan altid køre, og derfor passede initiativet godt sammen med vores skema herude. Jeg håber, at flere baner og klubber i lighed med os vil overveje at gøre det her, for det er ret nemt at læsse fx seks gokarts på en trailer og tage til en anden bane, så de unge også kan prøve nogle forskellige baner af. Jeg håber i hvert fald, at ideen vil sprede sig, forklarer Preben Christensen til Boxengasse.

Det er planen, at Optimistkarting får premiere til foråret 2020.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar