Kim Lund Johansen satser på TCR

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

For Kim Lund Johansen er 2019-sæsonen på mange planer en jagt på vejen tilbage. Med en nyindkøbt racer er kursen sat mod en tur tilbage til rødderne – og så alligevel ikke: Den Seat Leon Cupra TCR-racer, som silkeborgensiske Madbull Racing har investeret i, er nemlig en del mere effektfuld end de forhjulstrækkere, som Kim Lund Johansen for år tilbage førte til en perlerække af DM-titler i Citroën DS3 Cup, Renault Clio Cup og ikke mindst Advan Cup – forgængeren til det, der nu hedder Yokohama Supercup.

Satsningen på TCR kommer efter to år i DTC, der langt fra gik som Silkeborg-teamet havde håbet. Et kæmpe bremsesvigt i 2017-sæsonfinalen endte i et megacrash, som Kim Lund Johansen heldigvis slap godt fra, men det blev for Johansen også startskuddet til noget nyt:

– 2017 endte for mig med et kæmpe crash, så vi skulle ligesom til at prøve noget nyt. Vi tog et år mere i DTC i ’18, og var så i den position at vi kunne lave en god handel på den her TCR-racer, så det blev i korte træk vores valg. Vi har som team altid været vant til forhjulstrækkere, og jeg er overbevist om, at TCR har fat i et godt koncept til fremtiden, forklarer han.

Kim Lund Johansen og Madbull er gået tilbage til rødderne – forhjulstrækket. Efter to svære år i DTC har teamet og ikke mindst Kim Lund Johansen valgt en ny retning, og det er blevet til en satsning på TCR. Foto: Niklas Majgaard

En forvokset Clio Cup:

Hvordan kører sådan en TCR-racer så? Kim Lund Johansen og Madbull Racing fik deres ilddåb i den svenske TCR Scandinavia på Anderstorp i den forgangne weekend og de første erfaringer med den hurtige Seat er gode. Den kører som noget, Kim Lund Johansen har kørt før:


– Den kører lidt som en forvokset Clio Cup-bil… Men for mig er det bedste, at rammerne er rigtig gode i TCR Scandinavia, så stor ros til svenskerne for det. Der er totalt styr på reglementet og Balance of Performance på bilerne, og jeg vil vove den påstand, at det er den bedste klasse, vi har kørt i indtil nu. Bilen er rigtig god, det er sådan, at jeg ikke skal ud at lære en masse nye ting fra bunden af, som i høj grad var vores udfordring i DTC. Her skal jeg i gåseøjne bare finde min racecraft igen, og det tror jeg ikke er en dårlig ting, vurderer han.

Men der er flere ting at bygge op. Crashet fra 2017 spøger stadig:

– Efter ulykken forsvandt komfortzonen. Det er den jeg vil tilbage til i TCR – det er mere at gå til setuppet jeg ved, hvordan fungerer, og ikke mindst en bil, der reagerer 100% som jeg vil. Der er i det hele taget mere knowhow at trække på, og det er – når alt kommer til alt – grunden til, at jeg står her med en TCR-racer i år.

Den nyindkøbte Seat Leon Cupra fik debut på Anderstorp. Går alt vel, så bliver det til flere løb i TCR Scandinavia for Silkeborg-teamet i år. Foto: Niklas Majgaard

Mere Sverige?
Om det bliver til flere optrædender i den svenske serie afhænger af teamets økonomiske situation. Løbet på Anderstorp blev midtjydernes debut i serien, og her fik de support af løbsarrangørerne, som gerne ser flere danske biler til start. Men med det nyligt offentliggjorte race på hjemmebanen, Jyllandsringen, er der i hvert fald mindst én omgang TCR mere i vente for Kim Lund Johansen:

– At vi kom med her, er mest en træningsmulighed, for vi blev hjulpet af arrangørerne, men jeg håber da, at vi kan køre mere TCR Scandinavia i løbet af året. Økonomien er dog spørgsmålet, men vi satser absolut på at køre løbet ved Grand Prix Danmark – og jeg vil heller ikke afvise, at det godt kan blive til mere i Sverige i år, lyder det fra en optimistisk Kim Lund Johansen.

Skandinaviens førende standardvognsserie kommer til Danmark

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: