Ved sidste års Nightrace gjorde Kevin Suenson et sent, men ganske godt indhop i Danish Supertourisme Turbo, nu Super GT, og scorede ved den lejlighed en flot debutsejr i AM-klassen.

Siden Supertourisme-satsningen, som fortsatte sæsonen ud, har der imidlertid været lidt stille omkring knægten fra Gram i Sønderjylland – men ikke længere: En ny og spændende satsning er nemlig på plads – det bliver med forhjulstræk og det bliver et nyt territorie for Suenson, som nu jagter chancen i langdistanceløb.

Annonce:

Den nye konstellation – en Audi RS3 TCR, som han deler med en anden kører med Aquila Synergy-baggrund, Mads Damgaard, blev nemlig testet for første gang i DEC ved sidste weekends Nightrace i Padborg.

Kevin Suenson har fundet fælles fodslag med Mads Damgaard, der også har en fortid i Aquila Synergy. Sammen satser de på langdistanceracing i en nyindkøbt TCR-Audi., som fik debut ved Danish Endurance Championship ved årets Nightrace på Padborg Park. Foto: Niklas Majgaard

 

Ny retning

Det er selvsagt en glad Kevin Suenson, som er tilbage bag rattet efter en ufrivillig pause:

– I starten var det ret hårdt at se alle de andre køre, når jeg ikke selv gjorde. Det er fedt at se så stort DEC er blevet, og i dag er jo debuten for vores nye samarbejde her. Jeg tænkte faktisk i starten, at TCR ikke rigtigt var mig, for det er jo en forhjulstrækker – og jeg kan altså noget bedre lide den feeling der er i en baghjulstrukket racer. Men jeg gav den en chance, og jeg må sige, at jeg er overbevist. Den opfører sig slet ikke som en forhjulstrækker – den kører virkelig godt, forklarer Kevin Suenson om den nyindkøbte Audi.

I virkeligheden er det nye samarbejde et hold, der forener kører og coach. Suenson har nemlig været coach for netop Mads Damgaard i Aquila Synergy, og på den måde klapper det nye samarbejde egentligt meget godt, mener han:

– Jeg har coachet Mads i en periode og set en rigtig flot udvikling fra ham. Han nåede også et punkt, hvor han gerne ville tage et skridt ind i noget nyt, og så endte vi her. Vi klikker rigtig godt sammen udenfor banen også, så jeg ser det her som et fornuftigt udgangspunkt.

Europadrømmen

Ambitionen for det nye samarbejde mellem Damgaard og Suenson er først og fremmest at køre i de 12- og 24-timersløb, som findes ude i Europa. Creventic-serien nævner Suenson selv som en mulighed, men i første omgang handler det om at få mere erfaring med Audien, og duoen regner derfor med at være at finde i DEC til sæsonens sidste løb på Padborg Park.

– Det er fortsat ikke besluttet, hvem der ellers skal med på kørerbesætningen til de lange løb, men det er bestemt en åben mulighed at Mads’ far, Claus, er i spil, afrunder han. (Claus Damgaard har lang erfaring i historisk motorsport blandt andet, red.)

Alle gode gange tre for Kevin Suenson

Supertourisme-debut til Kevin Suenson

Supertourisme: Kevin Suenson vender tilbage

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar