Bevares, det er måske ikke den pæneste ordlyd i overskriften – men selvom vi alle elsker at følge de unge, vilde og hurtige talenter, så er det de mindre unge og måske lidt mere afbalancerede kørere, som er med til at gøre motorsporten interessant. Ikke mindst i TCR Denmark, som i weekenden får sin Danmarkspremiere – vel at mærke uden publikum – på FDM Jyllandsringen. Vi tog en snak med et par af de kørere, der kommer til at kæmpe om Trophy-mesterskabet for kørere over 40 år.

For flere af dem gælder det, at der til denne sæson er taget et skridt op i forhold til tidligere år. Det gælder for Allan Kristensen og René Poulsen, der tilsammen udgør Meteor Racing. Efter en årrække i Yokohama Super Cup med Seat Ibiza-racere – hvor kronen på værket blev en 1-2 sejr i 2019-mesterskabet – er makkerparret nu at finde i kongeklassen i et par (stadigvæk spanskbyggede) VW Golf GTI TCR. Og de to herrer går ydmygt til værks:

Annonce:

– Vi er ikke helt der, hvor vi gerne ville være, sådan performancemæssigt. Der er plads til forbedringer. Det er jo en fin racerbil, men vi er begge vant til at køre noget der minder mere om en standardbil, så i forhold til det er der ikke så meget plads til at lave fejl, fortæller Allan Kristensen, som har identificeret ét vigtigt forbedringsområde:

– Bremsepedalen. Jeg har været vant til ABS-bremser, og den slags har vi ikke så meget glæde af i de her biler … så jeg er ved at lære lidt om bremsebalance og den slags på den hårde måde.

Allan Kristensen glæder sig til at komme på banen i TCR Denmark. Foto: Boxengasse / Kim Gripping

Kristensen og Poulsen havde faktisk besluttet sig for at prøve kræfter med TCR-biler inden en dansk udgave af mesterskabet blev annonceret. Men da muligheden for at køre mod tilsvarende materiel på højeste plan i Danmark, slog duoen til.

– Jamen vi havde jo bare tænkt os at fortsætte i Super Cup eller noget lignende, men det her var en spændende mulighed – og så håber jeg da at vi kan komme ud og køre fra nogle af de andre på sigt, lyder det fra René Poulsen, som dog også erkender at der er et stykke vej endnu:

– Vi skal lære meget endnu, og nu har vi ikke ligget og brændt en masse dæk af på testdage inden sæsonen, så vi tager det ét løb ad gangen.

Racerpausen er slut

Blandt kørerne er der flere navne, som tidligere har figureret i dansk motorsports topklasser. Én af dem er Johnny Vejlebo, som efter ti års pause fra motorsport er tilbage. Peugeot-forhandleren fra Roskilde stiller naturligvis til start i en Peugeot 308TCR, som bliver holdt kørende af Insight Racing. Men selvom bilen står knivskarpt maner chaufføren selv til besindelse. Det her handler om at have det sjovt, fortæller han:

– Til hverdag bliver jeg konstant målt og vejet, og det har jeg det rigtig godt med. Motorsport er for mig en fantastisk hobby, og jeg er primært med for at have det sjovt og snakke med alle de gamle hoveder, som jeg har kørt mod tidligere – og så skal vi ud og lave noget godt og seværdigt racerløb, lyder det fra roskildenseren, der brugte sidste uges testdage på at “banke rust af”.

Det skal være sjovt – sådan siger Johnny Vejlebo om sit comeback til motorsport. Foto: Boxengasse / Kim Gripping

Vejlebo var blandt de kørere, som deltog i de første sæsoner af DTC-mesterskabet tilbage i starten af det nye årtusinde. I år får han lov til igen at konkurrere mod en anden af de kørere, nemlig feltets anden Peugeot-forhandler, Michael Carlsen. Men inden de to rigtigt kommer til at køre mod hinanden skal der lige findes lidt flere tiendedele på banen:

– Det er en sjov bil at køre, for det kan godt mærkes at den er lavet til at køre race. Omvendt er den også frustrerende, for når jeg har kigget på omgangstiderne var jeg ikke hvor jeg gerne ville være. Hvor meget der var manglende erfaring og hvor meget, der var rusten racerkører, ved jeg ikke, men i løbet af onsdagen synes jeg at jeg fik en god fornemmelse af bilen. Nu skal det sidste rust bare bankes af, så jeg for alvor kan være med derude!

Blandede testdage

Der er erfarne racerkørere, og så er der Kim Lund Johansen. Udover næsten at kunne se FDM Jyllandsringen fra sit stuevindue er der ikke mange danske racerkørere, der har været så trofaste gæster på de danske baner. Midtjyden fik efter en respektabel karriere i road racing (de der tohjulede helvedesmaskiner, red.) sin debut i de firehjulede med en Peugeot 106 i Yokohama 1600 Challenge tilbage i 2002, og siden har han været uundgåelig på de danske baner.

Allerede sidste år var Kim Lund og Madbull Racing at finde i en TCR-bil, dog kun ved enkelte løb i Danmark og Sverige. I år står den på fuld satsning i TCR Denmark i en ex-PWR Racing Cupra TCR, og efter de to testdage var chaufføren selv ved godt mod.

– Vi skal hjem og skrue. Tirsdag var en rigtig god dag, hvor bilen bare kørte perfekt uden så meget som en forkert lyd. Onsdag startede med en knækket hjulbolt, og lidt senere var der en defekt styrestang. Men vi fik prøvet en masse ting af, så overordnet var det ret godt, fortæller Kim Lund Johansen, som ser frem til sit comeback i dansk motorsports øverste klasse:

Kim Lund Johansen er tilbage i dansk motorsports topklasse. Foto: Boxengasse / Kim Gripping

– Det bliver spændende at se styrkeforholdet, når vi kommer i gang. Massive Motorsports setup ser ud til at være i en helt anden liga, så vi har ikke store ambitioner om at køre fra de to gutter – men det ville være helt okay at få en pokal i Trophy-mesterskabet når sæsonen er slut.

Styrkeforholdet og mange andre spørgsmål er vi klogere på om få dage, når den første løbsweekend i TCR Denmark er afholdt på FDM Jyllandsringen. Desværre uden publikum – men det giver bare endnu større grund til at følge med her på sitet…

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar