Historiens sidste DTC-mester fortsætter motorsportskarrieren i TCR Denmark for Massive Motorsport. I forbindelse med de officielle testdage på FDM Jyllandsringen tog vi en snak med Kasper H. Jensen om den forestående sæson – og meget andet.

Præcis som alle andre har østjyden ventet utålmodigt på at kunne komme i gang med sæsonen:

Annonce:

– Det har da været lidt underligt at se alle ens planer for 2020 blive sat på pause, så det er godt endelig at være i gang igen, siger Kasper H. og indrømmer at han – modsat mange andre – ikke helt er faldet for den virtuelle form for motorsport.

– Nej, altså, det der simracing er jeg altså bare ikke ret hurtig i, så jeg har kørt en masse gokart for at holde formen ved lige. Jeg har virkelig kørt meget gokart de sidste par måneder, så jeg har gået rundt med en godt øm krop – sådan en kart tager altså bare fat!

Teamet er det samme som hidtil, men Massive Motorsport har over vinteren udskiftet de gamle DTC-biler med spritnye og knivskarpe Honda Civic Type R TCR-biler. V8-motoren er blevet til en firecylindret turbomotor, og baghjulstrækket er blevet til forhjulstræk. Den slags kræver omstilling – ikke mindst efter fem sæsoner med de tunge og fintfølende DTC-biler.

– Det er sjovt at prøve noget nyt efter fem år i samme bil. Det er helt noget andet, og det kræver tilvænning at komme over i den her biltype, selvom den er tilgivende og ret letkørt, fortæller han.

Fra stor DTC-slæde til fornuftig familiebil … eller noget der ligner. Foto: Boxengasse

Inden karrieren sendte Kasper H. i retning af DTC blev det til en tid i den tyske VW Scirocco R-Cup, som fungerede som support for DTM. Men selvom bilen umiddelbart kunne minde om en tidlig udgave af en TCR-bil, så var det slet ikke tilfældet, forsikrer Kasper H. Jensen:

– Det er noget helt andet end Sciroccoen. Dengang måtte vi slet ikke ændre på opsætningen og alle bilerne var helt ens – og så kørte vi på nogle baner, som ikke rigtigt kan sammenlignes med de danske. Der er ikke mange ligheder mellem Jyllandsringen og Hockenheim, griner han, og fortsætter:

– Men Hondaen er virkelig let at køre i. Den finder sig i utroligt meget, og den styrer og bremser overraskende godt. Vi har JAS Motorsport med på sidelinjen hele sæsonen, og det giver meget at få glæde af deres erfaringer med bilen.

Hvornår er man ikke længere en ung racerkører?

Det internationale aspekt i TCR-serien er også én af fordelene, som Kasper H. fremhæver når snakken falder på den nye klasse. Efter fem år i en bil, som i grove træk kun kørte på de danske racerbaner, er det en lettelse ikke at skulle opfinde alting fra bunden hver gang.

– Den ingeniør, som har været med os til testdagene, arbejder normalt på WTCR-teamet, så han har en masse erfaringer med bilen, som vi aldrig selv ville kunne få. Omvendt kan vi rent faktisk også tage bilen med til udlandet og køre et løb eller et helt mesterskab, og på den måde kan det være et godt springbræt for unge kørere, der gerne vil ud i den store verden.

Kasper H. Jensen testede med Massive Motorsport og resten af TCR Denmark-feltet på FDM Jyllandsringen. Foto: Boxengasse

“De unge kørere” – betyder dét udsagt, at Honda-køreren ikke længere ser sig selv som et ungt talent med ambitioner om noget stort?

– Haha, jeg tænker stadigvæk på mig selv som en ung racerkører, men dåbsattesten lyver ikke. Jeg er 28 år nu, men min ambition er fortsat at nå til et punkt, hvor jeg kan leve af at være racerkører. Jeg drømmer også om Le Mans, men jeg arbejder hver dag på at kunne leve af sporten.

Som teamkammerat er Max Klinkby-Silver i år skiftet ud med Kenn Bach. Den nordjyske racerkører er tilmeldt Trophy-mesterskabet for de såkaldte gentleman drivers, så kørerhierakiet er tydeligt inddelt hos Massive Motorsport i år.

– Jeg tror ikke man skal tage fejl af Kenn. Han gør det rigtig fint og har vist gode takter overall når vi har testet. Han går benhårdt efter Trophy-mesterskabet, så han har masser at køre for.

Racerkører og teamejer

I vinterpausen tog Kasper H. Jensen hul på et nyt kapitel i sit liv, da han startede sit gokartteam, KHJ Racing. Med flere danske mesterskaber og en stribe topresultater i international karting i bagagen er det da heller ikke en hr. Hvem-som-helst der har etableret sig som teamejer.

– Der er mange unge kørere og familieteams, som står på bar bund og har brug for lidt rådgivning for at komme godt i gang med karting. Jeg føler, at jeg har en masse viden og erfaring, som jeg gerne vil bidrage med. Både omkring opsætning af karten, analyse af data og med at få lagt en strategi på kort og lang sigt. Jeg vil gerne give noget tilbage til sporten, hvis man kan sige det sådan.

– Lige nu har jeg fire kørere tilknyttet teamet, og jeg håber at komme op på omkring otte – jeg tror at folk lige skal se det lidt an, inden de vælger mig frem for de etablerede teams, og det er helt fint. Det tager også lidt kræfter at starte et team op…

– Jeg synes det er sjovt at se hvordan, de unge kørere håndterer de mentale udfordringer omkring gokartsporten. Nogle er bare klar til at tage imod input og går ud og forbedrer sig, og andre har meget modstand på at man kommer med gode råd. Det er en god udfordring, og det er også noget jeg lærer af.

Kompakt kalender forude

Årets løbskalender ser markant anderledes ud end før. Med et enkelt løb før sommerferien og de resterende fordelt på september og oktober måned ser TCR-kørerne frem til et par måneder med begrænset tid til andet end motorsport. Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Der er udsigt til en fyldt kalender, når TCR Denmark-sæsonen for alvor går i gang efter sommerferien. Foto: Boxengasse

Mens Classic Race Aarhus for længst er pillet ud af ligningen står Ring Djursland fortsat tilbage på løbskalenderen, og dét er noget som tiltaler Kasper H.

– Ja, jeg glæder mig helt vildt til at komme til Djursland. Vi kan jo ikke teste derude, så alle kommer med samme udgangspunkt – og så er det bare min yndlingsbane, og jeg glæder mig til at prøve den med den her bil.

Sæsonpremieren på TCR Denmark bliver kørt på FDM Jyllandsringen den 20-21. juni.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar