Fulgte du lidt med i Special Saloon og DEC sidste år, så lagde du måske mærke til en ny, rød Ferrari 458 på gridden. Ejeren og køreren er Gunnar Lisby Kjær fra Lemvig, som i sidste sæson kastede sig ud i at køre ræs. Efter flere år som bidragsyder til Sportscar Event, Struer Racing Festival med mere besluttede han nemlig, at det var så fedt at køre stærkt på bane, at han gerne ville gøre det i en i gåseøjne rigtig racerbil. Som sagt, så gjort – og det var – som han på beskedent vestjysk siger det – en god oplevelse. Og derfor kommer du til at se meget mere til den fartglade vestjyde i år.

Gunnars Huracán er fra 2018 og er købt af det tysk/østrigske HRT Racing, som også hjælper med forberedelserne til sæsonen. Foto: Niklas Majgaard

For siger Gunnar Lisby Kjær A, så siger han også B. Målet blev Special Saloon Car, hvilket ifølge Gunnar var det eneste indlysende valg:

Annonce:

– Special Saloon har altid været klassen for mig. Jeg har det sådan med motorsport, at det skal være for os alle, og det er i min optik den klasse, der peger godt på gaden, men samtidigt er det godt ræs og bilerne er vilde. Derfor var jeg aldrig rigtigt i tvivl.

Det skal være sjovt!

Lige så klar er målsætningen. Filosofien for racerkøreren fra Lemvig er nemlig, at det skal være sjovt at køre ræs. Og kan man samtidigt give publikum en god oplevelse, så er målet i den grad nået:

– Jeg kan godt lide at være meget åben om det, jeg gør her. Det vigtigste ved racing for mig er, at det skal være sjovt. Jeg havde muligheden for at gå ind i det på den her måde, men kunne godt se, at sådan en Huracán her kunne være spændende at gå videre til. Det så jeg især, da jeg kørte i samme løb som da Dennis Lind var med på Jyllandsringen til en gæsteoptræden sidste år. Jeg så bagenden af hans Huracán et par gange den weekend og tænkte, at det måtte være noget af det ultimative, vi kan vise frem på de danske baner. Det kan man så sige, at flere har tænkt, for der kommer tre af de her biler til start i Danmark i år, griner han.

Gunnar Lisby Kjær tog sidste år springet ind i motorsporten. Han havde aldrig kørt i en bil på slicks, da han rullede ud til første træning i sin Ferrari 458 på Ring Djursland. Foto: Niklas Majgaard

Sidste år debuterede han i motorsporten. Som 49-årig og med en dugfrisk licens kastede han sig ud i et spændende projekt med en Ferrari 458 Challenge – men til i år er den stejlende hingst skiftet ud. Sidste sæson gav flere vigtige erfaringer, og summen af det gør, at der nu står en sort Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo i garagen.

– Det er egentligt Torben Ingerslev og Jens Roeds skyld det hele… Tingene tog fart dengang jeg købte min McLaren (MP4-12C, red.), og kom med i Sportscar Event. Det var sjovt, men jeg måtte jo prøve at gå all in. Jeg ville gerne i gang inden jeg blev 50, så det skulle til at være –  men det at dyrke motorsport på det her plan har været noget, jeg gerne har villet i rigtig mange år. Tiden har bare ikke helt været til det, forklarer Gunnar Lisby Kjær, der til daglig er direktør, konsulent og projektudvikler af vindmølleparker, ligesom han også er formand for Social- og Sundhedsudvalget i Lemvig Kommune.

– Special Saloon har altid været klassen for mig. Jeg har det sådan med motorsport, at det skal være for os alle, og det er i min optik den klasse, der peger godt på gaden, men samtidigt er det godt ræs og bilerne er vilde. Derfor var jeg aldrig rigtigt i tvivl.

Modtagelsen har hele vejen været god, og det glæder i den grad Gunnar Lisby Kjær. Han gør en dyd ud af at åbne op omkring sporten, og sidste sæson blev blandt andet fulgt tæt af den lokale avis. Men det lokale engagement har også hevet flere fra lokalområdet med ud på banerne og ind i garagen:

– Det har virkelig været lutter positivt fra ende til anden. Jeg går meget op i at der er åbent omkring min sport her, og det har i hvert fald fået lidt flere lokale lokket med ud til banerne. Jeg ved selvfølgelig ikke hvad andre tænker, men jeg får kun positiv repsons, og kan med hånden på hjertet sige, at jeg er vildt imponeret over den modtagelse, jeg har fået i sporten.

Gunnar Lisby Kjær er at finde i Special Saloon Car og DEC i denne sæson. I sidstnævnte deler han Lamborghinien med Torben Ingerslev.

Det hele begyndte med debuten på Ring Djursland. En vild oplevelse, forklarer han:

– Jeg lagde ud på Ring Djursland. Jeg kendte ikke bilen eller banen, og jeg havde aldrig kørt med slicks. Inden havde jeg talt meget med Morten Dons, men flere andre kom også over og gav mig et par tips, da de hørte, hvad jeg havde gang i. Det var en sindssyg oplevelse at køre ud først. Der er så stor forskel på en racerbil og en gadebil, men man er jo nødt til at give den noget gas. Man bliver skadet af det adrenalin – det er virkelig en ultimativ oplevelse.

Gunnar Lisby Kjær debuterede i 2018 i denne Ferrari 458. Her er han i aktion i Danish Endurance Championship ved Night Race på Padborg Park. Foto: Niklas Majgaard

Ny makker

Netop Ingerslev og Roed er også med på holdet i år. Torben Ingerslev debuterer selv i motorsporten, og bliver medkører i Lamborghinien i DEC, mens Gunnar selv kører i Special Saloon. Så som om en ny sæson med en ny bil ikke var nok, så er der også et ekstra kørernavn på bilen, mens Roed er fast mand på holdet, der kommer til at være en del af Madbull Racing i år.

Tilbage er det helt centrale spørgsmål, for hvorfor skifter man så Ferrari ud med Lamborghini? Det oplagte spørgsmål har faktisk et meget godt svar, forklarer Gunnar Lisby Kjær, der har det meget afslappet omkring begge producenter:

– Jeg har det meget afslappet med hele den der snak om Ferrari mod Lamborghini. De laver fine biler begge to, og jeg kører lidt af hvert selv. Det, der gjorde udslaget for mig, er måden de er lavet på. Kulfiber kan godt holde til at blive ramt lidt, for det kan give sig. Det kan aluminium slet ikke på samme måde. Ferrarien er bygget op i aluminium, så der skal hele tiden laves noget. Min Lamborghini har her den fordel, at man kan pille alle panelerne i kulfiber af, så det er både billigere og smartere i længden.

Men den helt store forskel er dækkene, slår han fast:

– Lamborghiniens helt store fordel er, at den kører på 18″. Der er et langt bedre dækudvalg i 18″ end i 19″, som Ferrarien kører på. Når du står i Special Saloon og er tvunget ud i at køre på den hårde compound på grund af dækstørrelsen, mens alle andre kan bruge medium eller soft, så har man et problem fra start. Jeg har talt en del med Per Frost (tidligere 458-kører i samme klasse, red.), og vi har talt en del om den slags problemer gennem sidste sæson, griner vestjyden.

Bemærk, at man på Lamborghini Huracán Super Trofeo Evoen kan afmontere store dele af karosseriet.

Årets første løb i Special Saloon køres ved Classic Race Aarhus den 17-19. maj, mens Danish Endurance Championship allerede er på plads ved Åbningsløbet på Padborg Park den sidste weekend i april.

Inden da venter dog en testdag, som Gunnar Lisby Kjær ser frem til. Her får han nemlig opbakning af HRT Racing, som bilen kommer fra, ligesom også Frederik Schandorff er hentet ind til at give lidt input. Sagen er nemlig, at der er stor forskel på de setups, som en Huracán Super Trofeo kører med i udlandet og så på de relativt mindre, danske baner:
– Jeg gør hvad jeg kan, for at forbedre mig. Setuppet er ekstremt vigtigt, for ét er, hvad den kører godt med ude i Europa, men noget andet er Danmark. Jeg henter erfaring ind, og vi har også en testdag planlagt på Padborg Park her til april.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar