Daytona efter 17 timer: Langt pitstop koster dyrt for Chip Ganassi Racing og Kevin Magnussen

#02: Cadillac Racing, Cadillac DPi, DPi: Earl Bamber, Alex Lynn, Marcus Ericsson, Kevin Magnussen
Foto: IMSA/Jake Galstad

Daytona er løbet, der kan tage, lige så hurtigt som det kan give, og det er desværre overskriften på denne opdatering efter 17 timer af Rolex 24 at Daytona, mens solen så småt er på vej op i Florida.

Kevin Magnussen har med to indhop over natten gjort sit til at holde Chip Ganassi Racings #02 inde i kampen om sejren, men som det ser ud lige nu, så har det været forgæves.

En genstart gav lidt ballade i spidsen af DPi-feltet, hvor de to Cadillacs fra JDC-Miller og Action Express Racing ramlede sammen, hvilket bragte Meyer Shank Racings Acura i spids med Chip Ganassi Racings #02 lige efter.

Den andenplads har Kevin Magnussen og co. til gengæld ikke længere, for kort efter måtte Earl Bamber køre #02 ind bag muren til et øjensynligt længere besøg i garagen, og årets Daytona er gået over til at være helt skidt for Chip Ganassi Racing, der med #01 mistede masser af omgange tidligere på natten grundet et elektrisk problem.

Seneste melding er, at #02 holder inde med et problem med brændstofpumperne.


Bamber og #02 har indtil videre mistet 11 omgange og er femmer i DPi-klassen.

Samlet fører de to Acura-racere. Tom Blomqvist fører i Meyer Shank Racings #60, og følges af Wayne Taylor Racings #10 med Ricky Taylor ved rattet.

#52: PR1 Mathiasen Motorsports, ORECA LMP2 07, LMP2: Ben Keating, Mikkel Jensen, Scott Huffaker, Nicolas Lapierre
Mikkel Jensen og PR1 Mathiasen Motorsports med i topkampen

I LMP2 er Mikkel Jensens PR1 Mathiasen Motorsports stadig på omgangshøjde, men de er heller ikke nået hertil uden skrammer. Senest blev bilen snurret rundt under en safetycarperiode. Ikke noget stort tidsmæssigt tab, men meget sigende om de mange afbrydelser i årets Daytona.

Scott Huffaker er i bilen lige nu, og ligger nummer fire, mens klassen føres af Tower Motorsports Ferdinand Habsburg foran Rinus Veekay og Racing Team Nederland.

Oliver Rasmussen og G-Drive Racing er fem omgange nede og har derfor en del arbejde at gøre, hvis de skal være med i kampen til sidst.

I LMP3 ser det til gengæld lovende ud for Malthe Jakobsen og Sean Creech Motorsports #33. Jakobsen er i bilen nu og ligger nummer to som det står lige nu.

Nyt sammenstød for AF Corse Ferrari

I GT Daytona har Nicklas Nielsen og AF Corse ikke helt haft heldet med sig. Gennem natten har bilen uforvarende været indblandet i flere mindre hændelser, som desværre har kostet lidt tid. Den gode nyhed er, at Ferrarien fortsat er på omgangshøjde, men de har haft 3-4 stop mere end alle de nærmeste konkurrenter. De ligger nummer seks i klassen og har Toni Vilander i bilen lige nu.

Vilander jagter i øvrigt en anden danskerbil, for lige foran finder vi Jordan Pepper i Inception Racings McLaren 720S GT3, som Pepper blandt andet deler med Frederik Schandorff. Derfor er der reelt fortsat to meget gode danske bud i GT Daytona, mens løbet har været mindre nådigt for de øvrige danskere i GT-kategorierne.

Corvette Racing udspillede i løbet af natten deres roller i GTD Pro med elektriske problemer, og for Nicki Thiim og NorthWest AMR var løbet også tidligt afgjort grundet et problem med transmissionen på bilen. Teamet har siden fået bilen tilbage på banen, men de er langt nede.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: