British GT har i de forgangne år været lidt af en danskerfavorit, men så i år til at blive helt uden dansk deltagelse. Aston Martin fandt andre opgaver til Nicki Thiim og Marco Sørensen, Dennis Lind så ud til ikke at skulle køre i det engelske, og sidste års danskere i GT4, Jacob Mathiassen og Patrik Matthiesen, satsede henholdsvis på TCR Denmark og GT4 European Series.
Men siden vendte mange ting rundt med coronavirus, og det har også fået nogle kørere til at revidere sæsonplanerne. Dennis Lind fik plads i kalenderen og er igen i aktion for Lamborghini-teamet WPI Motorsport i GT3, og Patrik Matthiesen er med HHC Motorsport klar i GT4 i en McLaren 570S GT4.
Den satsning fik sønderjyden rigtig godt gang i ved sæsonens første afdeling på Oulton Park, for med en anden- og en tredjeplads som facit efter første afdeling fik Patrik Matthiesen og Jordan Collard en superstart på sæsonen i det engelske.
Gennem store dele af det første af to løb på en time var HHC’s McLaren med Matthiesen og Collard konstant i kamp. Det blev en ret underholdende duel med TF Sports Aston Martin Vantage GT4 med #97 og Academy Motorsports Ford Mustang GT4. Duellen stod på det meste af løbet, og endte ud i, at TF Sports anden Aston Martin med #95 (Patrick Kibble/Connor O’Brien) tog sejren, mens Matthiesen/Collard endte med at sikre sig en god andenplads at åbne året med.
Rodet andet løb
Weekendens andet løb blev en mere rodet affære. Et par større sammenstød hen mod slutningen betød, at det hele endte bag en safetycar.
Andenpladsen landede Patrik Matthiesen og Jordan Collard en startposition som nummer tre til søndagens sidste løb – og 20 kilo i succesballast. Det lykkedes gennem løbet for den dansk/engelske McLaren-duo at holde sig til, og da afbrydelserne kom, var de fortsat på tredjepladsen – hvad der også endte med at blive resultatet.
I GT3 fik Dennis Lind og Michael Igoe en mere broget sæsonstart, hvor det blev til en 11. plads i første løb og en samlet femteplads i andet løb. Til gengæld kaster det sidste løb også pokaler af sig, for Lind og Igoe sluttede næstbedst i Pro/Am-klassen, som de deltager i.
McLarens 720S GT3 viste sig ret så dominerende i første heat, og det engelske mærke tog da også hele podiet ved den lejlighed. I andet heat endte Lamborghini på toppen af podiet med Barwell Motorsports Adam Balon og Phil Keen.
En lettet Patrik Matthiesen
For Patrik Matthiesen var en premiere med to ture på podiet alt, som han havde drømt om. Efter et turbulent 2019, hvor sønderjyden aldrig rigtig fik chancen for at slå igennem i GT4, så var det ekstra godt at få en ordentlig sæsonstart.
– Vi kan bestemt ikke klage over det her. Det er godt at vide, at vi har midlerne til at være med fremme i mesterskabet. Det er ingen hemmelighed, at jeg var meget nervøs for at se, hvordan vi ville ligge i feltet, men det overraskede positivt, forklarer han og fortsætter:
– Det her viser helt klart, hvem HHC er, og hvad de står for. Det er virkelig et hold, som jeg har haft mange gode løb med herovre, og det er sådan set ligegyldigt, hvad for en bil vi kører med – så kører den stærkt, siger han med reference til sin fortid i British GT og den engelske Ginetta Junior Championship med selvsamme team.
De to ture på podiet betyder også, at det er en Patrik Matthiesen, som tager tilbage til Danmark med en rigtig god følelse:
– Jeg tager en meget positiv fornemmelse med mig hjem efter det her. Vi – Jordan Collard og jeg selv – fungerer rigtig godt sammen på simulator og på at give teamet feedback, så jeg tror vi har noget godt på vej her. Næste gang er det Donington Park, og det er godt nok en noget anden bane end Oulton Park – men vi håber at være samme sted, når det gælder. Donington ligger normalt bedre til Aston Martins biler, men sådan som vi arbejder hos HHC, så er jeg sikker på, at vi nok skal finde noget, som virker, slår han fast.
I British GT fortsætter sæsonen om to uger, når det går løs til årets første af to afdelinger på Donington Park den 15-16. august.