Med tre podiepladser – en tredje-, en andenplads og til sidst en finalesejr er det umiddelbart Team Flexlease.nu/Strøjer Tegls Kevin Rossel, der har mest at juble over ovenpå weekendens premiere i Super GT på Padborg Park.

Serien, der i år har skiftet navn fra Danish Supertourisme Turbo, leverede over søndagen tre ganske fornuftige løb, som især forløb uden de helt store sammenstød. Kevin Rossels holdkammerat Christian Sørensen endte dog med at bidrage negativt til den statistik, da han i finalen endte på taget med sin racer – dog uden andet end materielle skader.

Annonce:

I første heat stjal Kevin Verner imidlertid billedet fra den pole position, som han ganske direkte vekslede til en sejr, mens Andreas Jochimsen langt fra fik den åbning på sæsonen, som han havde håbet. Efter at have vist enddog meget lovende pace i Q1, hvor den unge falstring ellers var hurtigst af alle, endte han med at udgå fra 1. heat. Det satte sig på Jochimsens startplaceringer resten af dagen, hvor også finaleheatet for Jochimsens side blev afbrudt af et skub fra en konkurrent – og en snurretur.

Verner endte med at vinde 1. heat foran Ole Petersen og Kevin Rossel. Med de otte forreste startplaceringer vendt på hovedet til heat 2 var det pludselig med den forsvarende mester Martin Andersen på pole foran Christian Sørensen, René Rasmussen og Nicki Petersen. Martin Andersen endte som otter i 1. heat efter en mildest talt bøvlet lørdag, hvor ikke ret mange ting gik den ellers stærkt kørende viborgensers vej. Andersen manglede i den grad speed i kvalifikationen og måtte tage til takke med 12. hurtigste tid.

Kevin Verner kom godt fra land med sejr i 1. heat og tog til sidst fra sæsonpremieren som treer i tabellen. Foto: Niklas Majgaard

Jagt på fejl

Andersen Motorsport arbejdede hele lørdag aften igennem for at finde fejlen, og den viste sig at ligge i de to bagerste støddæmpere, forklarer Martin Andersen:

– Det var i det hele taget en træls lørdag. Først var der transponderfejl, og så fandt vi ud af det med de to defekte støddæmpere. Det var helt skidt med setuppet i kvalifikationen på grund af det. Indstyringen var hele tiden et problem for os, og vi forsøgte at skrue os ud af det – men når støddæmperne var sådan, så skruer man jo hele tiden den forkerte vej, konstaterede Martin Andersen.

Den forsvarende mester fik dog et hårdt tilkæmpet plaster på såret i heat 2, for fra pole position slog Martin Andersen i den grad til. Det meste af vejen virkede sejren sikker, men på heatets to sidste omgange kom Kevin Rossel tæt på og fik virkelig skruet op for presset. Rossel blev imidlertid afvist af Andersen ad flere omgange, og derfor blev det årets første heatsejr til Martin Andersen foran Rossel og holdkammeraten Christian Sørensen.

Martin Andersen havde en elendig lørdag. Transponderfejl og sidenhen opdagelsen af to defekte støddæmpere i bagenden af bilen spandt ben for en optimal sæsonstart for den forsvarende mester. Andersen fik dog et udbytte på 58 point og en samlet sjetteplads med fra Padborg.

Finalegevinst til Rossel

På baggrund af en tredje- og en andenplads gik pole position i finalen til Kevin Rossel, mens Christian Sørensen i 2. position gjorde til en ren front row for Super GT-debutanterne Flexlease.nu. P3 på gridden gik til Ole Petersen, der straks ved starten viste, at hans ambitioner om at få revanche for sidste års DM-sølv i den grad lever. Petersen skød hurtigt frem og satte sig på andenpladsen, men kunne ikke matche Kevin Rossel i finalens indledende fase. Også Casper Røes slog godt til fra femte position og fik sig bragt op som treer foran Christian Sørensen.

Sørensen fik imidlertid en kedelig ende på en ellers godkendt debutweekend i Super GT. Med 1½ minut igen crashede han spektakulært ude i banens fjerne ende og rullede gennem sandkassen. Selve heatet blev dog aldrig rigtig spektakulært. Kevin Rossel kørte sig i sikker stil til årets første finalesejr og mesterskabsføring for fynske Flexlease.nu, mens Ole Petersen med en relativt udramatisk løbsweekend rullede 69 point og en aktuel andenplads i DM hjem.

Det var da også en glad og lettet Kevin Rossel, som Boxengasse fangede tidligt søndag aften:

– Jeg vil kalde det en perfekt weekend. Til andre medier har jeg sagt, at det her for teamets vedkommende var ikke bare til et 12-tal, men 12+, og det siger jeg gerne. Det var næsten perfekt hele vejen, men super ærgerligt at Christian crashede. Uanset hvad, så var det godt ræs hele vejen, og jeg synes alle var ret fair i deres kørsel her i weekenden, konkluderer Rossel.

Treer i finalen blev Casper Røes, mens Noah Watt fik rettet op på de tab, han fik ved at udgå i 1. heat. Watt endte firer i finalen og er aktuelt i spidsen i Am-klassen.

I den samlede tabel er det imidlertid Kevin Verner, der er nummer tre, mens Casper Røes, Nicki Petersen og Martin Andersen aktuelt runder top seks i DM af.

Ole Petersen jagter revanche for sidste sæsons finale, hvor han tabte mesterskabet på falderebet. Foto: Kim Gripping/Boxengasse.dk

Bagenden låste

Christian Sørensen slap uskadt fra sit noget spektakulære uheld i slutningen af finalen. Hvad årsagen var, stod ikke helt klart søndag, men Sørensen kunne i hvert fald forklare, at baghjulene låste under nedgearingen til Big Mag-svinget, og derfra var Christian Sørensen passager i egen bil:

– Det var surt, for jeg havde gerne solgt den finale for en fjerdeplads. Det var som om bilen sprang to gear ned, da jeg gearede ned, og så låste den altså hjulene. Jeg er ikke helt sikker på, om det var en mekanisk fejl eller min egen, men det skal vi have kigget på. Heldigvis skete skaderne primært på bodyworket, men det var en træls slutning uanset. Jeg synes ellers vi havde fundet et godt racepace i finalen, og det ville jeg gerne have haft et ordentligt udbytte af.

John Nielsen: Vi har arbejdet hårdt for det her

Finalesejren og den aktuelle DM-føring var på mange måder drømmescenariet for Team Flexlease, men John Nielsen var også hurtig til at erkende, at Christian Sørensens finalecrash nok bliver et af de heats, som teamet trækker fra.

– Vi har haft en bil på taget. Det er et af de løb, vi smider væk. Ej, alt i alt er det vigtigt for os at gå ind til Super GT i år med høje forventninger, og vi leverede i det store hele.

Teamchef John Nielsen fra Team Flexlease.nu var godt tilfreds efter sæsonpremieren. Foto: Kim Gripping/Boxengasse.dk

Men det var ikke uden spænding, slår den erfarne sønderjyde fast:
– Jeg vil gerne være ærlig og sige, at jeg har haft helt mylderbæ, for vi har virkelig haft noget at skulle bevise i den her weekend. Vi har arbejdet hårdt for det, og det bar frugt hele vejen rundt.

Flexlease-teamchefen har også spillet med helt ude på asfalten i teamets forberedelser til sæsonen. Christian Sørensen og Kevin Rossel er nemlig ikke de eneste, der har brændt en masse omgange af i årets Super GT-racere. John Nielsen tog en hel testdag ud til sig selv, og det har været helt afgørende for at skabe den referenceramme, som Nielsen arbejder ud fra:

– I testarbejdet forud for sæsonen har vi arbejdet lidt anderledes end de fleste, og jeg havde faktisk personligt en testdag i bilen også. Simpelthen for at forstå det værktøj, vi har. Det giver mig mere indsigt i det, som Kevin og Christian oplever med bilerne, og det er med til at skabe den altafgørende tillid, at vi forstår hinanden 100 procent.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar