ELMS: Klassesejr og generelt podie for Malthe Jakobsen og COOL Racing på SPA-Francorchamps

Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse
Annonce:

Inden i dag havde Malthe Jakobsen og COOL Racing været på skamlen ved to lejligheder i European Le Mans Series – men klassesejren i LMP2 Pro/Am var der ikke sat hak ved.

Det er der nu – årets første gevinst i European Le Mans Series kom i hus efter et brag af et firetimersløb, som på alle måder blev hektisk – og et løb, hvor Jakobsen og det schweiziske team i sidste ende fik spillet kortene rigtig, rigtig godt i det, der primært blev et nyt, belgisk kaosløb.

Startkaos for alle pengene – facit blev fire LMP2’ere i gruset. Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

Det vender vi tilbage til, for de fire timer i Belgien fik en dramatisk start med fire biler i gruset i første sving. I GTE Am benyttede GMB Motorsport og Jens Reno Møller sig af indledningen til at få en god start på løbet, og det danske Aston Martin-team lå et godt stykke ad vejen og bejlede til en føring, men fik siden en drivethrough for tracklimits.

Hos GMB Motorsport tog Nicki Thiim tog over fra Møller og fortsatte presset i sit stint. Sønderjyden havde undervejs et lille intermezzo med Aston Martin-kollegerne fra TF Sport gennem Bus Stop, men Thiim fik minimeret tabet. Desværre fik det danske team ikke meget ud af det, for efter Thiim med en time igen gav stafetten videre til Gustav Birch gik det desværre galt for det midtjyske team.

 

Birch tabte bilen på vej ud af Les Combes og ramte muren. Bilen kunne køre tilbage, men skaderne var for store til at køre videre. I GTE satte Porsche og Proton Competitions #16 med Ryan Hardwick, Zack Robichon og Alessio Picariello. Porsche-trioen fik kørt sig tilbage i spids efter at være startet fra pole i klassen, og den holdt de fast i helt til mål foran Porsche-kollegerne fra Iron Lynx.

Formula Racing skaffede en flot revanche for en svær weekend i Aragon – og endte på podiet i en tæt fight i GTE-bilernes absolut sidste optræden i SPA. Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

De andre danskere i GTE-feltet fik til gengæld et stærkt løb på SPA, for danske Formula Racing fandt formen efter et svært løb sidste gang på Motorland Aragon. Faktisk endte det så godt for Johnny og Conrad Laursen med support fra Nicklas Nielsen, at den danske trio kunne køre sig på skamlen i det sidste GTE-løb nogensinde på SPA.

Safetycars og strategi-kaos

Løbet bød i det hele taget på bunker af safetycars, og de mange afbrydelser åbnede virkelig strategierne på godt og ondt ned gennem pitlane. Derfor var der mange forskydninger undervejs, og det åbnede i sagens natur for en spændende sidste time frem mod mål, hvor Malthe Jakobsen trådte i karakter og fik kørt COOL Racings Pro/Am-bil med #37 helt i spids. Ikke bare i klassen, men også i løbet generelt.

Schweizerne fik nemlig held af at sætte #37 lidt udenfor sekvens, og det ramte helt rigtigt med de safetycars, som kom til at afgøre løbet. Så da Malthe Jakobsen gik ind til sit sidste stop, var han næsten alene om det – kun Algarve Pro Racing pittede samtidigt, og det skulle blive afgørende for begge LMP2-kategorierne.

Spændte miner i COOL Racing-garagen. Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

At de to biler kom udenfor sekvens fangede de nærmeste konkurrenter i LMP2 Pro/Am fra Dragonspeed, for de kørte videre og håbede på en ny chance – men de måtte til sidst kapitulere og tanke igen med det resultat, at Algarve Pro Racings #25 med Alex Lynn, Kyffin Simpson og James Allen gik i føring generelt med Malthe Jakobsen og COOL Racing på andenpladsen. Og faktisk var Jakobsen et mulehår fra at komme ud fra sit sidste stop foran APR-raceren, men der skulle tankes et par sekunder mere på Jakobsens bil, hvilket i sidste ende gjorde udslaget.

I mål blev det derfor generel sejr til Algarve Pro Racing foran Malthe Jakobsen i COOL Racings #37. Jakobsen vandt samtidigt også LMP2 Pro/Am, mens tredjepladsen generelt gik til AF Corses Francois Perrodo, Alessio Rovera og Matthieu Vaxiviere.

– Det var et crazy løb! For at være helt ærlig ved jeg knapt selv, hvad der skete i starten – men vi lavede et meget alternativt første stop. Vi rodede rundt nede i bunden af klassen efter en time, og det så helt skidt ud – men det viste sig at give pote. Strategien spillede vores vej og vi var en smule heldige med safetycars – men uden held kan man jo heller ikke noget. Vi har set vores mængde modgang, men synes jeg forsøgte at vise, hvad vi er gjort af, ved både at føre generelt og sætte hurtigste omgang, sagde Malthe Jakobsen efterfølgende. Han tilføjer:

– Måske kunne vi have gjort mere ved Algarve-bilen, men vi er jo ikke i den samme klasse, så det var ikke dér, man skulle have noget klinket. Men fedt resultat, og jeg er super glad for at vi endelig fik en klassesejr. Nu er det Portimao og finalen til oktober, og jeg glæder mig vanvittigt meget. Vi har altid været stærke på Portimao og føler os godt hjemme på den bane, så at komme derned med det boost en sejr i dag giver, så er det helt sikkert, at alle er opsatte på at gøre det godt dernede, afrunder Malthe Jakobsen til Boxengasse.

Malthe Jakobsen kørte en stærk sidste halvanden time for COOL Racing og hentede sæsonens første klassesejr i ELMS. Foto: Niklas Majgaard/Boxengasse

I LMP3 endte det også med sejr for COOL Racing, da teamets #17 med Adrien Chila, Marcos Siebert og Alejandro Garcia vandt klassen foran Inter Europol Competitions #13 og Eurointernationals #11. Lige udenfor skamlen finder vi RLR MSport, som med Valdemar Eriksen fik fjerdepladsen i hus.

Vi følger naturligvis European Le Mans Series og Michelin Le Mans Cup på SPA-Francorchamps hele weekenden her på sitet. Så følg os på  www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen