De danske håb i European Le Mans Series rundede lørdag aften en ekstremt varm weekend på Motorland Aragon af med et løb, der aldrig rigtigt førte til nogen dansk jubel. I stedet tog United Autosports den samlede sejr fra pole position efter en overbevisende indsats i LMP2-feltet, mens det blev til klassesejre for Cool Racing og Kessel Racing/Car Guy i henholdsvis LMP3 og GT3.
LMP2-løbet lå langt hen ad vejen til United Autosports, men faktisk var franske IDEC Sport tæt på at snuppe sejren ind i løbets sidste time på en overhaling fra Paul Loup Chatin, der gik forbi United-raceren med cirka tre kvarter igen.
Det sidste stop endte imidlertid med at gøre hele forskellen, for United tankede kortere og gik derved tilbage i føring – og den kunne Oliver Jarvis holde til mål foran en hårdt kæmpende Chatin.
Specielt afgørelsen i LMP3 blev spændende, for Cool Racing endte med at vinde til trods for, at de havde en straf hængende over sig for en fejl under et pitstop – men trods et 20 sekunders tillæg for at have tanket bilen uden at der var jordforbindelse, så var føringen stor nok for Adrien Chila, Marcos Sibert og Alejandro Garcia til at forblive på toppen af skamlen foran WTM Racing by Rinaldi og Ultimate Ligier.
GT3 endte i sejr til japansk/schweiziske Car Guy Racing/Kessel Racing, som profiterede på en god del af balladen på vejen til sejr. Det blev samtidigt første sæsonsejr til Ferrari-teamet, som endte foran Proton Competition, som ryddede resten af podiet og sluttede som nummer to, tre og fire.
Katastrofe for Formula Racing
Formula Racing kom egentligt pænt fra start, men en stor brøler lige ved starten af time 2 endte med at koste dyrt for det danske Ferrari-team. Kørende teamejer Johnny Laursen var i duel med TF Sports Robin Arnold i #72, men overså i duellen, at Rui Andrade i Inter Europols LMP2 med #43 forsøgte at gå forbi de to GT-biler.
Resultatet blev, at Laursen snittede Andrade, hvilket sendte bilerne hver deres vej – Laursen i den ene væg og Andrade i den anden.
Det gik hårdt ud over den danske Ferrari, for hele højre side af bilen var smadret, og den tabte vand på stedet.
GMB Motorsport fik til gengæld en rimelig start med Jens Reno Møller i bilen fra start – midtjyden kørte ud efter sit første stop som syver og holdt fast i det udlæg – hvilket helt fremme ved målstregen endte i en ottendeplads for det midtjyske team.
Skidt lørdag for Cool Racing og Jakobsen
I LMP2 blev det spanske løb på ingen måde noget at skrive hjem om for Cool Racing og Malthe Jakobsen. Teamet løb tidligt ind i tændingsproblemer på raceren, og selvom det schweiziske team relativt set var hurtigt tilbage på banen, så er det ingen ideel situation at smide to omgange tidligt i et firetimersløb – også selvom farten ubetinget var til stede.
Nicolas Lapierre kørte hurtigste omgang af alle kort før midtvejs, og Malthe Jakobsen fortsatte det høje pace frem mod mål – men den store forskel stod ikke til at rette for thyboen. Jakobsen var oven i købet heller ikke heldig med sit stint, for han endte i et dumt sammenstød med COOL Racing-kollegerne i #47 og måtte helt udgå i den sidste halve time.
European Le Mans Series er tilbage om en måned, når der køres den 22-24. september til 4 Hours of SPA Francorchamps.
Følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!