McLaren havde en fantastisk søndag på Circuit de Catalunya, hvor Oscar Piastri førte an i en ny 1-2-sejr til det engelske team. Vejen til McLarens tredje 1-2 i år kom i hus efter Oscar Piastri i starten fik forsvaret sin pole position ned i sving 1 – mens Lando Norris kom ud at kæmpe for sagerne, da Max Verstappen straks bragte sig forbi på ydersiden.
Men som løbet tog form på Catalunya, der jo er notorisk hård ved dækkene, så blev strategierne ekstra vigtige. Bag McLaren og Verstappen kom der gang i en god duel mellem Ferrari og Mercedes, og her var især Lewis Hamilton udfordret på grip. Det blev Max Verstappen i øvrigt også kort efter, for efter 13 omgange fløj Lando Norris forbi hollænderen og tog andenpladsen tilbage.
Med første runde pitstop fik Verstappen og Red Bull til gengæld held af at undercutte McLarens strategi, så Verstappen atter kom foran Lando Norris – mens Oscar Piastri qua sin tidlige fordel kunne sætte sig på løbets føring.
Frustreret Verstappen tabte hovedet
Som løbet skred frem, så blev frustrationerne hos den forsvarende verdensmester til gengæld tydelige. Red Bull kæmpede også med både grip og koblingsproblemer i bilen, og valgte at tage et stop efter et ekstra sæt soft-dæk for at holde sig inde i duellen.
Den strategi virkede til gengæld i en periode, og Max Verstappen hentede på Lando Norris, der her var på mediums. Og da Kimi Antonelli parkerede sin Mercedes og bragte en safetycar på banen, så gik de fleste ind en sidste gang, hvor Verstappen atter virkede frustreret, fordi han her måtte tage et sæt brugte hards – der var hans eneste mulighed tilbage.
Med genstarten efter 61 omgange af 66 tog Piastri igen teten forrest, og blev fulgt af Norris – mens Max Verstappen i stedet endte i en duel om tredjepladsen med Charles Leclerc. Monegaskeren tog tredjepladsen på vejen ud på start/mål, da Verstappen havde en kæmpe tankslapper og var ved at køre af.
Piastri tog sikkert sin femte sejr i sæsonen hjem, mens det kogte helt over for Verstappen, som over radioen blev bedt om at give Russell plads – og efter at have givet pladsen så det i stedet ud som om, at Verstappen forsøgte at køre ind i Mercedesen. Straffen faldt prompte, og med ti sekunders straf endte Max Verstappen som tier.
Leclerc tog i stedet podiets nederste trin efter de to McLaren-kørere. Firer blev Russell og femmer blev en heroisk kæmpende Nico Hülkenberg, som kørte et fremragende løb og endte med at tage pladsen fra Lewis Hamilton. Isack Hadjar tog syvendepladsen foran Pierre Gasly, mens Fernando Alonso høstede sæsonens første point – og en hidsig Verstappen rundede pointene af med en tiendeplads.
Alonsos point blev i øvrigt også de eneste til Aston Martin Racing, der kort før løbet trak Lance Stroll ud på grund af smerter i hånd og håndled. Der venter nu F1 en lille pause efter den travle triple-header med Imola, Monaco og Catalunya – næste løb er i Canada om 14 dage.