Med en ny Toyota-sejr, nyt podie til Ferrari og en fantastisk fight i de døende minutter i GTE Am fik FIA WEC’s andet kapitel i 2023 mindst lige så meget action som det første i Sebring. Toyotas #8 tog sejren efter at være startet i pole position foran søsterbilen – og fik svaret godt igen på specielt Ferraris angreb undervejs.
Toyotas #7 tabte til gengæld chancen for at blande sig for alvor efter en fejl på én af FIA’s påkrævne momentsensorer, som krævede, at Toyota måtte skifte en trækaksel i bilens venstre side – og det åbnede for alvor muligheden for, at Toyotas #8 kunne trække fra, fulgt af Ferraris #50 med Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco og Miguel Molina, mens Porsches #6 med André Lotterer, Kevin Estré og Laurens Vanthoor med en tredjeplads tog det første podie i FIA WEC med den nye 963 og fuldendte en i forvejen god weekend for Porsche efter sejren i IMSA i Long Beach lørdag aften dansk tid.
Podiet var ellers lige på kanten for Porsche-teamet, der måtte sende Lotterer ind til et sent tankstop, men operationen lukkedes, og Lotterer kom tilbage på asfalten foran Cadillacs enlige racer, der tog fjerdepladsen efter et bremseproblem kostede dyrt for Ferraris anden bil med #51. Den anden Porsche med Michael Christensen, Dane Cameron og Frédéric Makowiecki fik en tidlig exit efter problemer med servostyringen i bilen ramte allerede godt en time inde i løbet, og Porsche endte med at trække den ud af løbet i Portimao.
Sæsonens første WEC-podie til Iron Dames
GTE-Am endte endnu engang med en vild duel helt til det ternede flag. Efter en ny, direkte duel mellem Corvette Racing og Iron Dames tog Corvette starten fra pole position, og det blev starten på en skarp konkurrence over alle seks timer, hvor både Corvette og Iron Dames var med i fighten helt til sidst. Men også Ferrarierne i GTE Am havde en fornuftig dag i Portimao, og mens det tidigst var Diego Alessi i AF Corses #21, der var med helt fremme, så var det en anden AF Corse-racer i form af #83, der var med i kampen om sejren til sidst.
Her endte det i en ret så direkte duel mellem Nicky Catsburg og Alessio Rovera for henholdsvis Corvette Racing og AF Corse Ferrari, som udviklede sig i den sidste time af løbet. Jacques Villeneuves sene afkørsel og deraf følgende safetycar afbrød kampen kortvarigt, men Rovera havde ikke i sinde at give op og fortsatte ufortrødent duellen med Catsburg.
De to byttede plads omgang efter omgang, og endte på allersidste omgang med at Catsburg kunne køre sæsonens anden sejr i træk i hus for Corvette, mens Michelle Gatting kørte Iron Dames-Porschen til det ternede flag på tredjepladsen 25 sekunder efter Catsburg.
GTE’s øvrige danskere endte dagen med henholdsvis en syvendeplads for Mikkel O. Pedersen og Dempsey Proton Competition, mens Nicki Thiim og NorthWest AMR blev nummer 11 i klassen.
1-2 til United Autosports i LMP2
I LMP2 blev det igen en tæt afslutning, som denne gang endte i en 1-2-sejr for United Autosports. De fik derved revanche efter en svær ende på Sebring, hvor de ellers lå godt til, da elektriske problemer ramte teamet. Oliver Jarvis førte an for United, men blev sat tilbage af et pitstop, som slog fejl efter radioproblemer – og det bragte en overgang Daniil Kvyat og Prema i spids. Men det holdt ikke hjem for Prema Racing, der i stoppet efter løbets enlige safetycar sendte ham tilbage til tredjepladsen bag de to United-racere, og kort før mål røg Prema helt ud af podiet, da Louis Deletraz overhalede Kvyat og tog tredjepladsen for WRT.