Med erfaring fra GT-racing og ikke mindst deres LMP1-racer har den lille britiske sportsvognsfabrik nu begået en superbil, der efter sigende skal tage kampen op med legekammeraterne fra racerbanen; Porsche, Ferrari, BMW m.fl.

Onsdag offentliggjorde Ginetta billeder og informationer om bilen, som bliver fremvist første gang ved Geneva International Motorshow om halvanden uge. Bilen er designet af Ginettas egne ingeniører og designere, og der er tydeligvis kommet inspiration fra LMP1-projektet til den nye bil. Bagvingen har samme profil som LMP1-bilen, og den samlede downforce ved 160 km/t er kun 5% lavere end på deres LMP3-bil. Vel at mærke uden brug af “aktiv aerodynamik” i form af bevægelige vinger.

Annonce:

Undervogn og styretøj er også en modificeret udgave af LMP1-bilens ditto, og indvendigt vil man som chauffør få fornemmelsen af at sidde i en rendyrket racerbil. Rattet er i kulfiber med alu-paddles på bagsiden til at skifte gear i den sekstrins sekventielle gearkasse, som er blevet bygget fra bunden af Ginetta. Til gengæld går man ikke ned på udstyr; der er både aircondition, navigation, bakkamera og håndfri telefoni som komfortudstyr, når først man er placeret i det skålformede letvægtssæde – der naturligvis er polstret med alcantara.

Bag den nye Ginetta superbil, som endnu ikke har fået offentliggjort sit navn, er den britiske rigmand, Lawrence Tomlinson, der overtog Ginetta-mærket i 2005. Dengang var mærket blot en skygge af sig selv, men i dag er Ginetta-mærket umuligt at komme omkring, hvis man begår sig i international GT-racing. Tomlinson, som selv har kørt race på blandt andet Le Mans, er stolt af fabrikkens nyeste kreation, som han siger er bygget med alle fabrikkens erfaringer fra racerbanen:

– Motorsport på det højeste niveau har lært os at for at vinde, skal du både have de overordnede tanker og hver enkelt lille detalje perfektioneret, og det er dén filosofi, vi har tager med videre til vores første superbil, fortæller han.

– Vi startede med et blankt stykke papir og designede en bil med motoren liggende midt i bilen (faktisk ligger motoren under instrumentbrættet, red.) i en kulfiber-monocoque, med aerodynamik fra vores LMP-biler og hele drivlinjen designet og bygget på vores egen fabrik. Det giver en pakkeløsning som er orienteret omkring chaufføren på landevejen.

Den seksliters V8-motor, som er bygget fra bunden på fabrikken i Leeds, yder godt 600 hestekræfter uden hjælp fra hverken turbo eller elmotorer.

Du har stadigvæk mulighed for at sikre dig et eksemplar af den nye Ginetta. Der bliver bygget 20 styk i år, hvoraf de 12 allerede er solgt. Skulle du være frisk på en moderne engelsk superbil, skal du være forberedt på at smide omkring 400.000 pund for herligheden. Om fabrikken har planer om at få TÜV-godkendt bilen, vides dog ikke.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar