Hvis Alex Palou ikke allerede havde en høj anseelse i Indycar, så har han det fra nu. Spanieren manglede en oval-sejr og især et Indy 500 i sit CV, og det var lige nøjagtig hvad Palou fik i aftes dansk tid, da han vandt det 109. Indianapolis 500.
Afgørelsen faldt under gult flag, da Nolan Siegel satte sin Arrow McLaren i væggen på den 200. og sidste omgang af løbet, og så kunne Palou køre i mål som vinder foran Andrettis Marcus Ericsson og A.J. Foyts David Malukas. Sejren er samtidigt Chip Ganassis første siden 2022, hvor netop Ericsson vandt løbet.
Forud for Palous første Indy 500-sejr gik et hektisk løb, hvor der var ballade allerede inden det blev sat i gang. Scott McLaughlin satte sin Penske-racer i muren allerede på opvarmningsomgangen, og selve starten blev udsat med tre kvarter, fordi det dryppede over Indianapolis.
Og det blev i det hele taget ikke Penskes dag, for efter den meget omtalte straf til Will Power og Josef Newgarden startede de to på sidste række i feltet.
Power fik reddet en 19. plads hjem, mens den dobbelte vinder Newgarden havde sit ringeste 500 i mange år. Han fik mekaniske problemer og blev nummer 25.
Karrierens hidtil bedste løb i Indycar for Christian Rasmussen
Da løbet endelig kom i gang, var det med Robert Shwartzman på pole position, hvilket han var den første rookie siden 1983 til at gøre i Indy 500. PREMA-køreren havde dog ikke videre meget tur i den, for hans løb blev knap midtvejs ødelagt, da han ved et pitstop skred gennem boksen og ramte pitmuren og et par mekanikere. Shwartzman blev nummer 29.
Set med danske briller var dette Indy 500 det bedste til dato. Christian Rasmussen var ad flere omgange med helt fremme, og det samme var Christian Lundgaard og Arrow McLaren. Rasmussen skød frem efter at være startet som nummer 18, og fik sat en streg under, at Ed Carpenter Racing havde fat i noget af det rigtige.
Rasmussen var to gange oppe at føre, og endte med 8. pladsen også med sit hidtil bedste resultat i Indycar. Det blev også teamets bedste resultat, da Alex Rossi måtte udgå efter hans bil brændte i pitlane. Ed Carpenter selv blev nummer 18.
Christian Lundgaard endte som nummer ni efter at være kommet tilbage fra et svært første stint i bilen. Den første del af løbet faldt han tilbage i feltet, men fik vendt billedet og kørte sig tilbage til niendepladsen. Det er også Lundgaards til dato bedste Indy 500 målt på resultatet, men østjyden havde sat næsen op efter mere, siger han til McLarens presseservice:
– Jeg vil sige, at jeg er glad – men jeg er omvendt også skuffet over, at vi ikke fik et bedre resultat med hjem. Men når alt kommer til alt, så fik vi bilen hjem i ét stykke, og vi mistede en enkelt plads i løbet. Vi havde ikke farten til at kæmpe om en sejr selvom vi havde været i den rette position til det. Men vi ender stadig i top 10, og har minus Sonsio Grand Prix været i top 10 alle gange i år. Vi bygger på til kampen om mesterskabet, og set herfra er dét hvad vi skal fokusere på.
Indycar er tilbage den 1. juni med Chevrolet Detroit Grand Prix.