Indycar: Herta-sejr i kaosløb i Toronto – Lundgaard syver

Foto: Indycar/Penske Entertainment
Annonce:

Toronto blev i 2023 det helt store Indycar-gennembrud for Christian Lundgaard, da han vandt sit første løb i den nordamerikanske serie – men 2024-udgaven vil trods en stabil pointhøst til østjyden mest blive husket for kaos i rå mængder.

Masser af afkørsler og endda et rødt flag blev det til, og til sidst fik Colton Herta i stedet held af at vinde efter en pole position. Herta har haft to af slagsen i år, men sejren blev sæsonens første for amerikaneren.

Rodet start

Feltet kom fra start, men det varede ikke mange sekunder, inden der var ballade første gang. Christian Rasmussen var i kvalifikationen med videre i Top 12 og startede som nummer 12, mens Christian Lundgaard ikke klarede cuttet lørdag og åbnede fra 16. position.

Det blev til gengæld ingen fordel for Christian Rasmussen, for i starten blev han af Marcus Ericsson trængt op i muren og endte med at få skadet sin bil så meget, at løbet i Toronto effektivt var slut, inden det sådan for alvor kom i gang. Og for Lundgaard, der lå lige bag sin danske kollega, var det også tæt på at ende samme sted. Lundgaard fik undveget og kunne køre videre uden skrammer.

I kraft af sin pole position var Herta ikke med i balladen nede på midten, men faktisk var flere af de senere aktører tæt på. Det gjaldt for eksempel også Scott Dixon, der havde en skidt kvalifikation og startede som 15’er, men han fik kørt sig op.

Christian Rasmussen fik desværre en meget kort søndag i Toronto – han blev klemt ud i muren i løbets start og fik smadret et forhjulsophæng. Foto: Joe Skibinski 

Dixon var til gengæld også med i kampen tidligt, for efter en gultflagsperiode for sammenstødene i starten, så endte Dixon i en kamp med Augustin Canapino. De to ramte hinanden og Canapino kørte i muren og udgik – men løbsledelsen vurderede ikke at der var basis for nogen straf til Dixon for sammenstødet, og han kunne i stedet forsætte sin jagt frem i rækkerne.

Som løbet skred frem var det til gengæld med Andretti-bilerne i fuld kontrol. Colton Herta holdt fast i sin føring foran teamkammerat Kyle Kirkwood, og de to var i det hele taget godt kørende og havde godt fat, da løbet blev afbrudt af et rødt flag på omgang 72 af 85.

Pato O’Ward spandt af banen i sving 1 og blev ramt i siden af Marcus Ericsson, mens Pietro Fittipaldi og Santino Ferrucci kørte hårdt ind i O’Ward med det resultat, at Ferruccis bil lettede og fløj op i fanghegnet, inden bilen landede på hovedet.

Det hele var afbrudt i et godt kvarters tid, og med genstarten med ni omgange tilbage kunne Herta igen sætte sig for at genskabe sin føring. Det blev dog ved forsøget, for der var gult igen få sving senere, da Scott McLaughlin fik et puf af Will Power og endte i muren i sving 5. Og samtidigt blev Josef Newgarden også snittet, hvilket kostede Indy500-vinderen en punktering.

Christian Lundgaard havde godt held af at få samlet resterne i den kaotiske finale. Han endte med at tage en syvendeplads med fra Canada. Foto: Joe Skibinski 

I stedet blev det enden på en lang sejrstørke for Colton Herta, der vandt sit første løb i Indycar siden 2022. Kyle Kirkwood fuldendte en god dag for Andretti med andenpladsen, mens Scott Dixon reddede en tredjeplads og en vigtig pointhøst. Alex Palou og Marcus Armstrong blev nummer fire og fem, mens David Malukas tog sjettepladsen foran Christian Lundgaard, som blev syver.

Indycar har en længere sommerpause foran sig, for det er først den 17. august, at serien er tilbage. Til den tid gælder det World Wide Technology Raceway i Illinois.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen