3 min. læsning

Indycar: Kirkwood vinder dramatisk Detroit Grand Prix

Chevrolet Detroit Grand Prix - Sunday_ June 1_ 2025_Large Image Without Watermark_m134044
Udgivet
Foto
Del artikel

Indycars besøg i Detroit blev 100 omganges vild underholdning og et stærkt resultat for Andretti – og en dag, hvor alt faldt fra hinanden fra den ellers så dominerende og mesterskabsførende Alex Palou.

Det blev også et løb, hvor danskerne var i fokus et godt stykke af vejen. Christian Lundgaard skulle ikke bruge mange sekunder i Detroit, før han med sin McLaren fik sat endnu en streg under sine aktuelle kvaliteter i Indycar.

I første sving satte han et vildt angreb, der bragte ham fra fjerde- til førstepladsen. Colton Herta fik svaret tilbage og genindtog sin føring, men Lundgaard og McLaren fik vist, at de ikke var i Detroit for sjov.

Colton Herta førte an fra pole position, men blev straks udfordret af Christian Lundgaard. Foto: Indycar

Sammen med en del af de øvrige gik Christian Lundgaard også med en strategi, der allerede efter ti omgange satte ham på det hårde dæk. De stop bragte til gengæld Christian Rasmussen i føring, og det blev også kronen på en i øvrigt strålende start for Ed Carpenter Racings danske es.

Og der blev Rasmussen meget længe – faktisk kørte han helt til omgang 37, altså over 1/3 ind i løbet, inden han tog sit første stop, og kom tilbage på banen som tier.

Christian Rasmussen kørte blændende i Detroit, og kan kun sidde skuffet tilbage over at måtte udgå. Foto: Indycar

Samtidigt gik Lundgaard ind til sit andet.

Rasmussen fortsatte efter stoppet og var fortsat godt kørende. Efter sit andet stop var Rasmussen ude som 13’er, og fik et lockup – der sendte ham ud at snitte muren. Umiddelbart ingen skader, men det kunne godt have bragt danskerens løb til ende allerede her.

Rasmussen kørte videre, men nogle omgange efter gik bilen i stykker, og Christian Rasmussen måtte desværre udgå efter 80 af 100 omgange.

Håbløst Palou-løb og stor afbrydelse

Mens danskerne lynede, så var den mesterskabsførende og forsvarende mester anderledes afdæmpet. Alex Palou var ikke just i hopla i kvalifikationen, og spanieren måtte noget uventet åbne som sekser i Detroit. Og efter at have spillet en noget anonym rolle blev han tre fjerdedele inde i løbet ekspederet i muren af David Malukas, som kom til at ramme spanieren på vej ind i et sving.

Det er i øvrigt første gang i seks løb, at Palou ikke ender i minimum top 2.

Detroit var til gengæld ikke færdig med at levere dramatik. Louis Fosters ene forhjulsophæng brød sammen på vej ned mod sving 1, og han fik taget Felix Rosenqvist med sig i faldet. Et grimt crash, der også kostede et længere hold i løbet med 13 omgange tilbage.

Med genstarten tog Kyle Kirkwood teten foran Santino Ferrucci, der på flot vis kørte sig helt op i rækkerne – han startede som nummer 21.

Treer var Colton Herta, mens Christian Lundgaard på det her tidspunkt var tilbage som otter.

Herta satte flere gode forsøg ind på Santino Ferrucci, men Ferrucci gav sig aldrig – og da Herta løb tør for Push to Pass, så var det i stedet Penskes Will Power, der kunne byde Herta op til duel om en tur på skamlen – en længe ventet én af slagsen for Penske.

I sidste ende blev det til gengæld Hertas tredjeplads, for han formåede at holde Power bag sig, så det endte med dobbelt Andretti på podiet i egenskab af Kirkwoods sejr og Herta på tredjepladsen – med Santino Ferruccis flotte comeback på andenpladsen.

Christian Lundgaard endte som otter lige bag teammate Pato O’Ward.

Indycar kører igen om to uger, når turen for anden gang i år går til en ovalbane. Det er Bommarito Automotive Group 500 på World Wide Technology Raceway i Illinois.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode