I Thorkilds fodspor

Foto: British GT

Det sker ikke tit, det indrømmer vi gerne, men i dag er vi nødt til at runde Thorkild Thyrring. Ikke mange racerkørere præsterer at skabe så stort et navn for sig selv uden at have præsteret nævneværdige resultater. Alligevel står Thorkilds altså på en håndfuld internationale mesterskaber, heriblandt det britiske GT-mesterskab, British GT.

Den evigt 40-årige Thyrring vandt mesterskabet i klassens første år tilbage i 1993. Dengang havde ingen endnu opfundet de moderne GT-kategorier, men Thorkild var fabrikskører for Lotus og vandt med en Esprit S300 – som han i øvrigt også deltog med ved 24 timers-løbet på Le Mans. Resultatet gentog sig igen i 1994, mens et skifte til DeTomaso overraskende resulterede i endnu et mesterskab i 1995.

Siden midt-halvfemserne er British GT-mesterskabet vokset til et stort, professionelt og hårdt mesterskab. Flere ambitiøse teams tager rejsen igennem British GT for at blive hærdet til europæiske og internationale mesterskaber, for niveauet er højt. Det er også derfor, Aston Martin Racing har udlejet Nicki Thiim og Marco Sørensen til kundeteamet TF Sport; hvis du ønsker at vinde, kræves der en kører af en vis kaliber.

Selvom Marco Sørensen har lavet et flot stykke arbejde i England, er det kun Nicki Thiim som har chancen for at tage titlen i GT3-klassen, omend chancen nok mest er teoretisk. Eksil-sønderjyden deler tredjepladsen i mesterskabet med sin makker, Mark Farmer, og de to har 28,5 point op til en anden AMR-fabrikskører, Jonny Adam, som fører mesterskabet med sin kvindelige kompagnon, Flick Haigh. Med 37,5 point til vinderne og 27 point til en andenplads skal der både en stærk indsats bag rattet og en fornuftig portion held til, hvis Thiim skal have skrevet sit navn i historiebøgerne i weekenden. Reelt set skal Thiim/Farmer vinde løbet og Adam/Haigh slutte på maksimalt en ottendeplads, hvis mesterskabet skal vindes.

En andenplads i mesterskabet virker dog realistisk; med kun ét point op til den dynamiske duo bestående af Jon Minshaw og Phil Keen i Lamborghini Huracan GT3 kan meget lade sig gøre.


Anderledes ser det ud for Patrik Matthiesen og makkeren Callum Pointon i GT4-klassen. De to Ginetta-kørere har leveret pæne og stabile resultater i løbet af sæsonen – faktisk er de det eneste hold som har scoret point i alle løb – og selvom de tabte føringen midt på sæsonen er der kun 13,5 point op til mesterskabsførende Jack Mitchell i BMW M4 GT4. Kan Matthiesen og Pointon køre endnu en sejr hjem på søndag, skal Mitchell blot slutte på tredjepladsen for at køreren fra Hammelev ved Haderslev kan kalde sig for mester.

Endnu en titel til Matthiesen?

Mens Nicki Thiim “bare” passer sit arbejde som lejesvend for Aston Martin Racing, er British GT et skridt på vejen mod noget større for Patrik Matthiesen. Efter at have kørt gokart og Formel Ford i Danmark skiftede han de små danske baner ud med de engelske. Først i Ginetta Junior Cup i 2015, hvor han startede sæsonen med at sætte pole position inden første løb på Brands Hatch. Sidst på sæsonen blev det også til en sejr på Silverstone over blandt andet Billy Monger og Jamie Caroline.

Patrik Matthiesen kan blive den næste danske British GT-mester. Foto: British GT

Efter en hård sæson i britisk Formel 4 i 2016 skiftede Matthiesen tilbage til lukkede biler i 2017, hvor der blev kørt 12 og 24-timers løb i hele Europa for det britiske CWS-team. Mesterskabet blev vundet allerede inden det sidste løb, og dermed var vejen banet tilbage til England og British GT – og måske en titel i fornemt selskab.

Vejen mod en professionel karriere er ikke gratis, og Patrik Matthiesen er velkendt for sit sponsorarbejde i det sønderjyske. I den lokale biograf, Kosmorama6100, vises finaleløbet på søndag således også som en del af indsatsen for at skabe økonomi til den kommende sæson.

Også Jan Jønck er at finde i GT4-feltet i England. På anden sæson har den århusianske kører haft sine udfordringer i det hårde felt og befinder sig på en ærgerlig 18. plads sammen med medkøreren Tom Wood. Udefra ser det ud til at teamet har svært ved at levere en stabil racerbil til duoen, som enten kvalificerer sig helt i top for derefter at have problemer i løbet – eller ikke får kvalificeret sig godt og til gengæld drøner op gennem feltet i løbene. Uanset hvad er det ærgerligt, når vi nu har Dannebrog så godt repræsenteret i serien.

Løbet starter søndag kl. 14.40 dansk tid og varer i to timer. Du kan streame det gratis på British GT’s hjemmeside her.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: