For nylig bragte vi historien om at Aston Martin efter sigende træder ind som bilproducent i den tyske DTM-serie ved siden af Audi og BMW, når det nye reglement træder i kraft i 2020. Intet officielt er meldt ud endnu, men der er nu endnu flere indikationer på at der er noget om snakken.

Det schweiziske Blancpain Endurance Series-team, R-Motorsport, er ejet af nogle særdeles pengestærke – og initiativrige – personer. Deres fælles selskab, AT Racing AG, havde mere end bare én finger med i spillet, da Aston Martin byggede og lancerede den futuristiske og meget eksklusive Valkyrie hypersportsvogn. Nu står det schweiziske selskab som medejer af et nyt selskab, hvor den anden ejer er HWA AG.

Annonce:

HWA AG lyder måske ikke så bekendt, men det er rent faktisk det firma, som har bygget og drevet Mercedes Benz’ motorsportsaktiviteter i DTM og GT-racing verden over. Stifteren er Hans Werner Aufrecht, som også var med til at stifte AMG tilbage i 1960’erne.

Mercedes trækker sig fra DTM efter denne sæson, og dermed er det langt fra urealistisk at HWA har set sig om efter et nyt sted at anvende den enorme viden, de har.

Ingen af parterne har officielt løftet sløret for præcis hvad, det nye selskab har som formål. Derimod fortæller medejer af AT Racing, Florian Kamelger, at DTM bestemt har deres interesse, men at der ikke ligger konkrete planer for teamet.

Det er ikke helt tydeligt hvor stor en rolle, de schweiziske Aston Martin-folk spiller i forhold til selve Aston Martin-fabrikken. Det er ikke urealistisk at et Aston Martin DTM-projekt vil ende med at være finansieret og drevet af AT Racing/R-Motorsport, så længe at briterne har medbestemmelse og at de rette samarbejdspartnere er involveret.

Red Bull, Honda – og Nicki Thiim

Rygterne i paddocken er ganske konkrete. Som vi beskrev i sidste uge, vil en Aston Martin DTM-indsats formentlig ske i samarbejde med Red Bull Racing, som også forventes at stille med et team. Det er fortsat Honda’s Super GT-motor som antages vil blive monteret i den engelske racerbil (som altså bygges af tyske HWA, red.), mens Aston Martin naturligvis vil smide en del af sine fabrikskørere i puljen til de respektive teams. Herunder også vores egen Nicki Thiim, som dermed kan få udlevet sin drøm om at køre DTM.

Schweiziske R-Motorsport kan stå bag en kommende Aston Martin-indsats i DTM. Foto: SRO / Kevin Pecks

Det kræver dog, at HWA ikke tager alle sine nuværende Mercedes-kørere med ind i det nye samarbejde. Mon ikke, Aston Martin som minimum får en håndfuld af sine kørere med i puljen?

Også Formula E-køreren, Sebastien Buemi og Toro Rosso F1-køreren Brendon Hartley rygtes at være på spil til sæder i det nye projekt. Derudover rygtes det også, at Maserati er i gang med at vurdere mulighederne for at bygge en bil til DTM og Super GT-serierne.

 

 

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar