Det blev en dramatisk afslutning på 2024-sæsonen i Portimão
Den afsluttende afdeling af European Le Mans Series, 4 Hours of Portimão, leverede drama fra start til slut, hvor alle mesterskaberne først blev afgjort på de sidste omgange. Tre perioder med Safety Car og tre Full Course Yellows betød, at strategier konstant blev tilpasset, og løbet holdt både teams og fans på kanten af sæderne gennem alle fire timer. Det er sjældent vi får så god underholdning som vi gjorde i denne weekend.
LMP2
LMP2-klassen havde tre stærke kandidater til mesterskabet: AO by TF, Inter Europol Competition og Panis Racing. AO by TF ankom til finaleløbet med et forspring på seks point, men absolut alt kunne fortsat ske med utallige scenarier. COOL Racing med danske Malthe Jakobsen bag rattet tog sejren i bil nr. 37, hvilket sikrede ham, Lorenzo Fluxá og Ritomo Miyata sæsonens anden sejr. På den anden side af COOL-garagen var Frederik Vesti, som sammen med Carl Bennett og Ferdinand Habsburg fik kæmpet sig til en tredjeplads i nr. 47.
AO by TF’s bil nr. 14, ført over stregen af Louis Delétraz, sluttede som nummer to, hvilket blev det der sikrede mesterskabet til Delétraz, Robert Kubica og debutanten Jonny Edgar. Inter Europol Competition endte på en skuffende fjerdeplads, hvor en tidlig 10-sekunders pitstopstraf blev annulleret efter at være afsonet. Dette betød, at polakkerne kun kunne tænke over, hvad der kunne have været muligt, da en sejr i Portugal ville have sikret dem mesterskabet uagtet andre resultater.
LMP2 Pro/Am
Også i LMP2 Pro/Am-klassen var der spænding til det sidste. Algarve Pro Racing’s bil nr. 20 med Alex Quinn i cockpittet førte klassen, men teamet valgte ikke at tage et sidste pitstop for at fylde brændstof på, som konkurrenterne gjorde. Dette gjorde det muligt for Bent Viscaal i Proton Competitions bil nr. 77 at indhente Quinn og tage sejren med blot 0,995 sekunder. Den tætte afslutning betød, at AF Corse-bilen nr. 83, der sluttede på fjerdepladsen, sikrede 2024-titlen for Francois Perrodo, Matthieu Vaxiviere og Alessio Rovera.
LMP3
I LMP3-klassen var der kun to point, der adskilte de tre førende teams forud for weekenden, hvilket gjorde kampen yderst intens. COOL Racing-bilen nr. 17, med de portugisiske kørere Miguel Cristóvão og Manuel Espirito Santo, førte løbet og tog deres første sejr i sæsonen. Bag dem var der dog en del drama. Adam Ali i Eurointernational’s bil nr. 11 lå på andenpladsen og var på vej mod mesterskabet, men en sen overhaling af Gaël Julien i RLR MSport-bilen nr. 15 sendte Ali ned på tredjepladsen, hvilket sikrede Julien og hans teamkammerater, Michael Jensen og Nick Adcock, 2024-titlen.
LMGT3
LMGT3-mesterskabet var det mest åbne, hvor hele otte teams kunne vinde efter kvalifikationen. Iron Dames-Porschen med nr. 85, med Sarah Bovy, Rahel Frey og Michelle Gatting, førte fra pole position. Som løbet nærmede sig afslutningen, havde de Lamborghini nr. 63 fra Iron Lynx, kørt af Andrea Caldarelli, lige bag sig. I de sidste sving lykkedes det Caldarelli at overhale Gatting og tage sejren for Lamborghini-teamet. Dette betød, at Lamborghini for første gang vandt ELMS LMGT3-titlen, med Hiroshi Hamaguchi, Axcil Jefferies og Andrea Caldarelli som de første mestre i den nye klasse.
Se resultatet for hver kategori
Kan du heller ikke få nok af ELMS?
Vi tæller allerede ned til Barcelona i april!
Indtil da kan du læse eller genlæse alle vores artikler om ELMS her på siden