Fredag var ubetinget den største dag i karrieren for Michelle Gatting. Den endelige startliste til Le Mans blev offentliggjort, og i GTE AM-klassen figurerer Kessel Racing – og Michelle Gatting. Det var en meget glad 25-årig racerkører, der tog telefonen da Boxengasse ringede lørdag formiddag:

– Jeg er mega glad! Jeg har jo godt vidst at teamet havde tilmeldt os, og at der var fuld opbakning fra FIA Women in Motorsport – men i den sidste ende er det jo ACO som tager beslutningen, så jeg vidste intet før det blev offentliggjort, fortæller hun.

Annonce:

For racerkøreren, der egentlig havde indstillet sig på en karriere på de danske racerbaner, har det sidste halve år været intenst og grænsende til vanvittigt. I august landede en e-mail fra Michele Mouton, præsidenten for FIA’s Women in Motorsport-kommité (og tidl. VM-rallykører i Gruppe B-perioden, red.), hvor hun inviterede Michelle til en test i Spanien med 14 andre kvindelige racerkørere fra hele verden.

– Egentlig var jeg allerede en del af Women in Motorsport-programmet i 2012, da jeg vandt en shootout-konkurrence om en plads i den tyske VW Scirocco Cup. Dengang støttede de mig i to sæsoner, men de var uenige med mig i mit valg af Porsche Supercup i 2014, så der stoppede samarbejdet, og jeg havde faktisk ikke regnet med at høre fra dem igen.

Det rigtige sted på det rigtige tidspunkt

Testen på Circuito de Navarra gik for Michelle Gattings vedkommende godt. De femten kvindelige racerkørere skulle gennem en lang række prøvelser i løbet af to dage, hvor de blev målt på både køreteknik, samarbejde med ingeniørerne og deres fremskridt i løbet af testen. Der blev både kørt i Formel Renault 2.0 og en Porsche Cayman GT4 Clubsport, og selvom danskerens CV ikke var så imponerende som de andres, blev der lagt mærke til hende:

– Da jeg så hvad de andre kørere havde kørt i de sidste par år, kunne jeg godt se at jeg var lidt bagud. Så stort er Supertourisme og DTC trods alt heller ikke i forhold til, griner Michelle, der – måske netop på grund af det sparsomme CV – endte med at imponere dommerne, som gav hendes kontaktoplysninger til Kessel Racing.

Michelle Gatting imponerede dommerne ved FIA-testen i Spanien. Foto: Privatfoto

I efteråret kom så invitationen til to dages test på Misano med Kessel Racing, og endnu engang imponerede den danske underdog.

– Det var en lidt spøjs tur, for det var ret tydeligt at teamet absolut intet vidste om mig, og der var sådan lidt en undertone af “hvad er nu det for et kvindemenneske”, for ingen anede hvad jeg havde kørt. Samtidig var Rahel Frey (tidl. Le Mans og DTM-kører, red.) med til testen, så der er ingen tvivl om at jeg var underdog i forhold til de andre.

Da de to dage var gået, var der til gengæld ingen som var i tvivl om hvad Michelle Gatting er for en størrelse. Den ukendte dansker havde endnu engang bevist sit talent og evnen til at give sig 100 procent. Om aftenen gik snakken, og ud af ingenting havde Michelle et sæde til 12 timers-løbet i Abu Dhabi sidst på året.

– Ja, altså, det er jo motorsport, og folk snakker… så det regnede jeg ikke for noget som helst. Men de blev ved, og før jeg havde set mig om, stod jeg i Abu Dhabi og skulle køre racerløb. Det var virkelig en fed oplevelse. Teamet fik mig til at føle mig hjemme, og jeg følte aldrig noget pres for at jeg skulle levere. Jeg fandt mig også hurtigt til rette i bilen, så det blev et godt løb, hvor teamet gav udtryk for at de var meget imponerede – igen.

At skulle vælge mellem tilbud

Kessel Racing endte med at tilbyde Michelle en plads i deres 2019-lineup, som skulle bestå af en fuld sæson i European Le Mans Series, og, med lidt held, deltagelse i 24 timers-løbet på Le Mans. Med opbakning fra FIA Women in Motorsport, og ikke mindst ejeren af den Ferrari 488 GTE, som teamet kommer til at bruge i sæsonen, var det et fordelagtigt tilbud, der pludselig stod på skærmen.

– Det var for vildt. I starten af oktober stod jeg på Padborg Park og havde sluttet som treer i Supertourisme, og kunne se frem til en vinter hvor der skulle findes penge til endnu en sæson herhjemme … og nu var jeg måske nødt til at vælge noget fra.

Det kvindelige line-up fra Kessel Racing er klar til Le Mans – eller det bliver de! Foto: Kessel Racing

I mellemtiden havde den nye formelserie kun for kvinder, W Series, nemlig henvendt sig. Danskeren var på deres bruttoliste over potentielle kørere til en fuldt betalt sæson i serien. Blot to dage før afrejse til den endelige udtagelsestest meldte Michelle Gatting fra. Tilbuddet fra Kessel Racing var nemlig blevet endnu bedre.

– Jeg havde fra start givet udtryk for at jeg gerne ville køre ELMS og Le Mans med dem, men at jeg også gerne ville forfølge chancen med W Series. Det var teamet kede af, så de endte med at give mig et tilbud, som de vidste at jeg ikke ville sige nej til. Og så var dén beslutning altså taget. Det forstod folkene fra W Series også sagtens; de fleste af dem er jo tidligere racerkørere, så de ved godt at man nogle gange skal træffe en hård beslutning.

Det gode tilbud betyder, at Michelle ikke skal betale en krone for sin plads i teamet. Hun skal bare dukke op i topform med hjelm og køredragt under armen.

– Det er super fedt! Især fordi jeg godt ved, at jeg ikke nogensinde kunne have fundet de penge, som det sæde ellers ville have kostet. Det giver ro i sindet og fuldt fokus på opgaven.

Med en mulighed som meget få sportsfolk får, er Michelle også indstillet på at give alt for at sæsonen skal gå godt. Hun er heller ikke bange for at stille krav til teamet og sine holdkammerater.

Deltagelsen i Gulf 12 Hours i slutningen af 2018 blev Michelles store chance. Foto: Kessel Racing

– Vi har alle meget at lære i år. GTE-bilerne har hverken ABS eller Traction Control, og det er jeg faktisk den eneste af os, som er vant til at køre med. Samtidig så jeg i Abu Dhabi, at Manuela (Gostner, red.) kæmpede lidt med konditionen i løbet af de 12 timer. Vi skal ikke komme i problemer fordi vi ikke er i god nok form eller fordi vi ikke har lært at køre bilen, så der har jeg været lidt hård og krævet at vi committer til et hårdt træningsprogram, og at vi tester mindst en gang om måneden.

Men hvad forventer den kommende Le Mans-kører så af sæsonen?

– Jeg fik en gang at vide, at det første år man kører på Le Mans, der skal man udelukkende fokusere på at komme i mål efter 24 timer. Det er ikke rigtigt sådan jeg plejer at tænke om et racerløb, men efter 12 timer i Abu Dhabi må jeg indrømme at jeg har ændret opfattelse. Varmen, sliddet, at du hele tiden er i beredskab på en eller anden måde … og så lige 12 timer oven i. Det bliver hårdt!

Med lidt held behøver vi ikke rejse til hverken ELMS-løb eller Le Mans for at opleve Michelle Gatting i aktion i år. Hun arbejder på et enkelt løb på dansk asfalt i løbet af sæsonen, men intet er endnu faldet på plads.

– Selvfølgelig vil jeg gerne hjem og køre et løb, ikke mindst for at gøre noget for mine sponsorer som har gjort så meget for mig i de sidste par år. Det arbejder jeg på at få til at ske, men det er klart at fokus er rettet mod at skulle køre med Kessel Racing i år.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar