Hvis man kan tale om at gøre lynkarriere i motorsport, så er det bedste eksempel nok Mikkel Jensen. Den aarhusianske racerkører kørte sit første løb i en gokart for ni år siden, og siden har han arbejdet som fabrikskører for både Mercedes-Benz og BMW. I år står den 25-årige racerkører over for sin Le Mans-debut med ét af feltets mest anerkendte teams; det russiske G-Drive Racing.

Det russiske team har tre år i træk taget titlen i European Le Mans Series, ligesom 24 timers-løbet på Le Mans ved flere lejligheder haft kørere med de karakteristiske orange køredragter på podiet. Og i år har de danske Mikkel Jensen i den ene af sine LMP2-biler:

Annonce:

– Det er stort! Det er et kæmpe step i min karriere. At debutere på Le Mans i LMP2, og endda med så stærkt et team, havde jeg ikke forventet, hvis jeg kigger bare et par år tilbage. Jeg fik mine første omgange i en LMP2-bil under den officielle WEC-test i Bahrain i december, og det var en vild oplevelse. Det var uden tvivl den hurtigste racerbil, jeg har kørt, og første gang jeg har fået det dér ‘rush’, som kun de hurtigste biler kan give dig, fortæller Mikkel Jensen i en pressemeddelelse.

Foto: Clement Marin / DPPI

Mikkel Jensen skal dele bilen, en Aurus 01 LMP2, navngivet efter den russiske producent af luksusbiler, Aurus, med den tidligere F1-kører Jean-Éric Vergne, og teamets ejer, Roman Rusinov. Sidstnævnte er trods sin status som gentlemankører ikke en ueffen chauffør, så det er en kørersammensætning med vinderpotentiale i den konkurrenceprægede LMP2-klasse.

Foruden debut på Le Mans kan Mikkel Jensen se frem til en fuld sæson i European Le Mans Series med en endnu ikke offentliggjort medkører. Som opvarmning til Le Mans deltager teamet i WEC-løbet på Spa Francorchamps i april måned.

Første officielle arbejdsdag for Mikkel Jensen bliver de officielle testdage forud for sæsonstarten i European Le Mans Series. Første løb køres søndag den 5. april på Circuit de Barcelona-Catalunya – naturligvis afhængigt af omstændighederne omkring coronavirussen.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar