Flere overhalinger i Formel 1 fra 2026

Foto: FIA

Formel 1’s nye tekniske reglement, som træder i kraft i 2026-sæsonen, er i dag blevet offentliggjort af FIA. Formålet med det nye reglement er at skabe bedre underholdning og øge hensynet til miljøet.

En stor del af ændringerne findes omkring motor, chassis og aerodynamik. Fra 2026 skal benzinmotoren kun yde 400 kilowatt (536 hestekræfter) mens batteriet leverer 350 kilowatt (469 hk). Det er næsten 300% mere elektrisk effekt end de nuværende motorer er tilladt at yde, og dermed også en samlet forøgelse i forhold til det nuværende reglement.

Derudover har man valgt at simplificere hele motorenheden ved at fjerne MGU-H-komponenten, som firkantet formuleret bruges til at opsamle energi fra turboen og efterfølgende bruger det til at drive kompressoren, der sikrer et jævnt boost fra lave omdrejninger. En kompliceret affære, som forsvinder i det nye reglement og erstattes af de ekstra, elektriske hestekræfter.

Det bliver også tilladt at udvinde dobbelt så meget energi fra bremsesystemet, så det maksimalt er tilladt at udvinde 8,5 MJ (2,36 kWh) pr. omgang.

DRS er fortid når kalenderen skriver 2026. Konceptet, rent teknisk, fortsætter i form af det aktive aerodynamik, som bliver indført. Her kan kørerne fremover med en knap på rattet vælge om de vil have downforce gennem svinget (Z-mode) eller øget tophastighed på langsiden (X-mode).


Som erstatning for DRS får vi til gengæld MOM, Manual Override Mode, hvor køreren kan få op til 350 kW ekstra effekt på en omgang, såfremt man omgangen inden har været under et sekund efter sin forankørende konkurrent.

Smallere, lettere og med guf til klimabevidste oktantosser

Den måske bedste nyhed er, at bilerne i 2026 bliver mindre og lettere. Akselafstanden reduceres fra 3.600 mm til 3.400 mm, mens bredden reduceres med 10 centimeter og gulvet gøres hele 15 cm smallere. Det er ikke et kvantespring, men dog et skridt i retning af et Formel 1, hvor det er muligt at overhale.

Apropos overhalinger reduceres downforcen med 30% og drag-effekten med 55%. Det vil give markant mere levende biler og gøre det lettere at sætte en overhaling ind på en forankørende.

Vægten på bilerne reduceres desuden med 30 kilo til en minimumsvægt på 768 kilo, hvoraf bil og kører mindst skal veje 722 kilo og dækkene 46 kg.

På miljøområdet sker der naturligvis også en del. Blandt andet vil bilerne køre på 100% grønt brændstof, som i øvrigt skal kunne anvendes i enhver almindelig personbil. Dette gøres blandt andet for at booste udviklingen af grønne brændstoffer, så oktanhungrende billister kan fortsætte i deres benzinbiler uden massiv CO2-udledning på samvittigheden.

FIA’s Single Seater Technical Director, Nikolas Tombazis, har i forbindelse med offentliggørelsen forklaret, at det nye reglement er skabt ud fra ønsket om en kvik og adræt racerbil, som både er lynhurtig og samtidig fortsætter med at gå forrest i udviklingen af teknologi til gadebiler.

De ivrige F1-ingeniører må dog slå koldt vand i blodet lidt endnu. Reglementet foreskriver nemlig, at man ikke må påbegynde udviklingen af de aerodynamiske komponenter til 2026 før den 2. januar 2025.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: