3 min. læsning

Var strandet i Iran-konflikt: Frederik Vesti endelig på vej til Australien

Formel 1 - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Emilia Romagna 2024. Fred Vesti 

Formula One - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Emilia Romagna GP 2024. Fred Vesti. Foto: Mercedes-Benz Media
Udgivet
Foto
Del artikel

Der var store smil, da Frederik Vesti fra pitlane i Bahrain fredag 27. februar viste sin nye hjelm frem. Danskeren var ankommet til Bahrain for at deltage i Pirellis dæktest med Mercedes på Bahrain International Circuit lørdag og søndag.

Men besøget i det mellemøstlige kongedømme tog en alvorlig og dramatisk drejning.

For lørdag indledte USA og Israel et koordineret angreb på Iran, som svarede tilbage med modangreb mod en lang række lande i Mellemøsten, hvor USA har militærbaser.

Herunder altså Bahrain, hvor en amerikansk flådebase blev ramt af iranske missiler.

Basen ligger i Mina Salman-havnen ved hovedstaden Manama – godt en halv times kørsel nord for racerbanen i Sakhir.

Medier som CNN og The Guardian har også beskrevet, hvordan civile bygninger i Manama blev ramt af iranske droner og af nedfaldne vragdele fra droner, som Bahrains forsvarsstyrker skød ned.

Siden konfliktens start lørdag har Bahrains forsvar succesfuldt opsnappet 74 iranske missiler og 92 iranske droner, lød det fra officiel side tirsdag.

Boxengasse forsøgte søndag at få en kommentar fra Frederik Vesti i Bahrain samt hans manager Dorte Riis Madsen, men det var ikke muligt.

Formel 1 og FIA valgte naturligvis at aflyse dæktesten, som også McLaren skulle have deltaget i.

Men de mange ansatte, som både F1, Pirelli, McLaren og Mercedes havde sendt til Bahrain var nu strandet i ørkenlandet, fordi utallige flyvninger blev aflyst og luftrummet over flere lande i regionen blev lukket.

Samtidig skabte situationen problemer for store dele af resten af F1-paddocken, som efter planen skulle mellemlande i Mellemøsten på vej mod sæsonens første løb i Australien den kommende weekend.

Her skulle Frederik Vesti efter planen også være med som reservekører for George Russell og Kimi Antonelli hos Mercedes.

Lettet og glad for at være hjemme

Først natten mellem tirsdag og onsdag har Frederik Vesti så udtalt sig om hele episoden.

Det sker i en story på Instagram – tilbage i sikkerhed hjemme i London.

– Det er en dybt bekymrende situation i Mellemøsten, og mine tanker er hos alle, der er berørt af den, indleder Vesti i opslaget.

– I de seneste 34 timer har vi klaret rejsen fra Bahrain til London. Vi er lettede og glade for at være hjemme igen. Tak til teamet for at passe på os, og tak for alle beskederne! Vi ses i Melbourne, skriver Frederik Vesti.

Ifølge Ekstra Bladet kørte Frederik Vesti og Mercedes-staben fra Bahrain via en bro til Saudi-Arabien og en lufthavn, der ikke var lukket, hvorfra de kunne flyve hjem til Storbritannien.

Dermed når danskeren altså også til Melbourne, hvor han ventes at være fremme torsdag aften.

Onsdag har det heller ikke været muligt for Boxengasse at få en kommentar fra Vesti-lejren.

Formel 1 er ikke det eneste mesterskab i motorsportsverdenen, der er påvirket af konflikten i Mellemøsten. Tirsdag valgte FIA og ACO at udskyde sæsonpremieren i FIA WEC på ubestemt tid. Det kan du læse mere om her.

Den kommende weekend begynder Formel 1-sæsonen 2026, der byder på en lang række nye regler og udtryk. Den kan du blive klogere på herunder i enten Boxengasses podcast eller guide.

Guide: Alt om det nye Formel 1-reglement i 2026

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode