Den slovenske landbrugsmedarbejder Damijan Vnuk kom for godt fem år siden til skade, da en traktor med trailer bakkede ind i den stige, han stod på. Da han efterfølgende sagsøgte det forsikringsselskab, som havde forsikret traktoren (Zavarovalnica Triglav, red.), havde han ingen anelse om den trussel mod europæisk motorsport, han havde startet.
EU-domstolen tilkendte i 2014 Vnuk erstatning for ulykken, som ellers var sket på privat grund, og som traktorens ansvarsforsikring dermed ikke ville have dækket. Afgørelsen medførte at EU-kommissionen påbegyndte arbejdet på et lovkrav om ansvarsforsikring på alle motoriserede køretøjer, uanset om de kører på landevejen eller privat (og for den sags skyld afspærret område, red.) grund. Dermed også racerbiler, motocrosscykler, gokarts og de små elbiler til børn.
Panikken har længe ulmet i international motorsport på både to og fire hjul. Hvilket forsikringsselskab vil tegne en ansvarsforsikring for en racerbil, der 5-10 søndage om året bytter klistermærker med andre biler, bliver impliceret i uheld og risikerer at forårsage personskade i større eller mindre grad?
Lovændringen ville også betyde, at der ikke ville kunne skelnes mellem et trafikuheld og et sammenstød mellem to konkurrenter på racerbanen. Det ville betyde, at politiet skulle efterforske hver gulflagsepisode i løbet af en løbsweekend. Det ville med andre ord være umuligt længere at gennemføre et motorsportsarrangement i Europa.
Den skeptiske læser er for længst stoppet op og tænker, om det nu også kan passe. Forståeligt nok. Ikke desto mindre er det en helt aktuel og reel trussel, som har peget mod motorsportsverdenen i et par år uden den store mediebevågenhed i Danmark. I resten af Europa og i England har panikken været at mærke længe. Uden motorsport er det en hel industri som er lukningstruet.
Nu er der heldigvis tegn på en holdningsændring i EU. Flere organisationer, heriblandt FIA, har skudt med skarpt mod EU-kommissionen og deres plan om at inkludere motorsportskøretøjer, og i sidste uge blev det anbefalet af Udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, at forslaget formentlig kun kommer til at gælde for motoriserede køretøjer “i trafikken” – og dermed kan motorsporten altså være sikret i denne omgang.
Det er særligt interesseorganisationen MIA – Motorsport Industry Association – som har arbejdet målrettet på at påvirke og oplyse politikerne i EU omkring den potentielle katastrofe for motorsporten, som forslaget har repræsenteret.
Lovforslaget forventes taget under behandling i løbet af de næste par uger.