Vi har tidligere omtalt det, som sandsynligvis bliver den næste store ting i elektrisk motorsport. Extreme E kommer til verden om et år med ønsket om at sætte fokus på menneskeskabte klimaforandringer. Specialbyggede elbiler skal i løbet af 2021 køre race i så forskellige områder som ørken, regnskov, havet og på gletchere.

Lyder det som et lettere futuristisk computerspil? Det er det ikke.

Annonce:

Kalenderen udkom tirsdag, og nu er samtlige lokationer gjort officielle. Udover Grønland, hvor samlingen af kendte racerkørere skal køre økovenligt racerløb på indlandsisen, går turen til Senegal (Ocean), Saudiarabien (Ørken), Nepal (Bjerge) og Brasilien (Regnskov).

Vandstanden truer flere steder

Blot 15 kilometer fra Senegals hovedstad, nok bedst kendt for (i nyere tid kun) at lægge navn til det berømte Dakar Rally, er beboerne i landsbyen Barngy rådvilde. Stigende vandstande har allerede betydet at flere hundrede huse er blevet hevet ud i havet. Lokalt er det tragisk – globalt er det livstruende.

Hvor vandet i nogle områder er ved at oversvømme hele samfund, er der andre steder hvor situationen er lige modsat. Sharaan-ørkenen i Saudiarabien er knastør. Til gengæld mener stifteren af Extreme E, Alejandro Agag, at det bliver beviset for hvor hårdføre, elbiler er blevet.

Extreme E forsøger at gøre en forskel i de områder, løbene bliver kørt. Her ses Alejandro Agag sammen med lokalbefolkningen i Lac Rose i Senegal. Foto: Extreme E

Himalaya-bjergkæden danner rammen for sæsonens tredje løb, som fokuserer på en region der er truet af smeltende gletchere. Forskere anslår at en tredjedel af gletsjerne i Himalayabjergene vil være smeltet i år 2100 – og det kan have voldsomme konsekvenser for de 1,8 milliarder mennesker, som bor i lavlandet omkring bjergkæden. Vandet fra gletsjerne bruges til alt fra drikkevand til energi, så det er mere kritisk end som så.

Mens vi i de danske medier allerede længe har hørt historien om den forsvindende indlandsis – og vi bragte også historien tidligere på året, hvor folketingsmedlem Brigitte Klintskov Jerkel fortalte mere om projektet – bliver det også interessant, når Extreme E-finalen skal køres i den brasilianske Amazonas-regnskov ved Santarem.

Her vil deltagerne i Extreme E nemlig se, hvordan et stort areal af ødelagt regnskov ser ud: Øde. Tidligere i år blev området ramt af voldsomme skovbrande, som har efterladt området i en ringe tilstand.

Hjælp til lokalområderne

En vigtig del af Extreme E-konceptet er, at der ikke bare sættes fokus på de miljømæssige udfordringer på de forskellige geografiske områder. Der handles også. I hvert eneste land og område bliver der afsat ressourcer til at rådgive og hjælpe lokale myndigheder til at løse problemerne. Samtidig vil alle løb blive kørt i områder, som allerede er ødelagt af klimaforandringer – på baner og ruter, som ikke vil ødelægge området yderligere.

Kalender – Extreme E Season One

Ocean – Lac Rose, Dakar, Senegal (22, 23, 24. januar 2021)
Desert – Sharaan, Saudi Arabia (4, 5, 6. marts 2021)
Mountain – Kali Gandaki Valley, Mustang District, Nepal (6, 7, 8. maj 2021)
Glacier – Kangerlussuaq, Greenland (27, 28, 29. august 2021)
Rainforest – Santarem, Para, Brazil (29, 30, 31. oktober 2021)

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar