7 min. læsning

Daytona: Kevin Magnussen og BMW i nedtur til slut – sort dansk uheld i LMP2

Kevin Magnussen. Foto: BMW M Motorsport
Udgivet
Foto
Del artikel

Kevin Magnussen og BMW #24 var med i kampen om sejren i årets Rolex 24 at Daytona, men 24-timersløb er en brutal sag. Det måtte Magnussen sande, da problemer satte danskeren ud af spillet omkring 35 minutter fra mål.

Forinden havde det prestigefyldte amerikanske løb allerede taget ekstremt hårdt på de danske kræfter. Både i LMP2 og GTD lignede det længe, at de danske vinderchancer var helt i top.

I sidste ende kom ingen danskere på podiet i nogen af klasserne. Porsche løb for andet år i træk med den helt store triumf.

Magnussen-nedtur i GTP

Med små to timer tilbage blev løbet givet frit efter en safetycar, og Dries Vanthoor i Kevin Magnussens BMW #24 satte straks et angreb ind på Porsche #7 med den tidligere Formel 1-kører og forsvarende Daytona-vinder Felipe Nasr. Vanthoor fik endnu en gang pulsen op hos danske motorsportsfans, da et overhalingsforsøg næsten resulterede i byttet maling mellem BMW’en og Porschen. Forbi brasilianeren kom han dog ikke.

Kort efter gik det i stedet den forkerte vej, da Porsche #6 med Kévin Estre snød Dries Vanthoor og nappede andenpladsen. Estre cuttede dog chicanen, hvorfor han fik besked på at aflevere positionen tilbage til BMW #24.

En time senere var Vanthoor så på skovtur igen, da han kom helt op under bagvingen på Porsche #6 – nu med Matt Campbell – mistede grebet og tog en tur gennem græsset. Belgieren holdt sig absolut ikke tilbage i jagten på sejren. Et øjeblik senere strandede en Lamborghini, og den medfølgende full course yellow kom som en gave til BMW #24.

Men Magnussens bil kunne ikke holde sig samlet. 35 minutter fra mål fik problemer med forhjulsophænget fronten til at ryste sig løs, og så måtte Dries Vanthoor køre i pit og vinke farvel til sejrschancen.

Kevin Magnussen og BMW #24 sluttede i stedet som nummer fire – én omgang nede.

Kevin Magnussens BMW #24 spillede en hovedrolle i årets Rolex 24 at Daytona. Foto: IMSA/Brandon Badraoui

Frederik Vesti nåede både at opleve Daytona fra bedste og værste side i sin amerikanske debut. Sent lørdag aften førte danskeren løbet i Whelen Cadillac #31, men omkring klokken seks søndag morgen dansk tid gik det helt galt. Vesti var selv bag rattet, da det ene hjulophæng gav op og sendte danskeren hårdt i muren i en af banens stejlkurver.

Vesti fik haltet bilen tilbage til pitten, hvor mekanikerne kastede sig over den stærkt medtagne Cadillac. Først halvanden time senere vendte bilen tilbage på banen, men da var alle chancer for et godt resultat forduftet.

Med Magnussens BMW fjernet fra sejrskampen blev det i stedet en intens, intern duel hos Porsche Penske med Acura #60 som tilskuer på første række.

Her var Felipe Nasr i Porsche #7 for stærk for de to andre, og brasilianeren sikrede dermed sin egen og Porsches anden Daytona-triumf i træk.

Sort dansk uheld i LMP2

Der var vel fire oplagte danske vinderbud i LMP2, og tre af dem kæmpede med om føringen langt hen i løbet. Men så faldt de som fluer.

I stedet måtte Benjamin Pedersen og David Heinemeier Hansson holde den danske fane højt, og det lignede længe, at det kunne ende med en gedigen overraskelse.

Hanssons Era Motorsport #18 i hænderne på Paul-Loup Chatin førte med 25 minutter til mål, da franskmanden blev sendt på snurretur af Pedersens holdkammerat Mathias Beche i PR1/Mathiasen #52.

Det kostede #18 en omgang og #52 en straf, og så var begge væk fra podiet. Sejren gik i stedet til Tower Motorsports #8 med Sébastien Bourdais, Job van Uitert, Sebastián Álvarez og John Farano.

Benjamin Pedersen scorede højst overraskende det bedste danske resultat i LMP2. Foto: IMSA/Jake Galstad

75 minutter fra målflaget førte Christian Rasmussen og AO Racing #99 klassen. Danskeren var i bilen og øgede til Sébastien Bourdais, da han pludseligt kørte i pit. Mekanikerne pillede bagskærmen af og rodede febrilsk rundt bagerst på bilen. Bag rattet kunne Christian Rasmussen blot se til, mens sejren forsvandt i den blå Florida-luft.

Med godt to timer til mål så det supergodt ud for Danmarks forsvarende Le Mans-vinder Nicklas Nielsen. Danskerens AF Corse #88 kæmpede med om føringen i LMP2 med Matthieu Vaxivière bag rattet, da franskmanden pludseligt kørte langsomt og gik i stå. Bilen var død, og så sluttede løbet på hjerteskærende vis for Nicklas Nielsen.

Også Malthe Jakobsen var længe på vej mod et stort resultat med CrowdStrike Racing by APRs #04, da Indycar-superstjernen Colton Herta mistede kontrollen og endte i barrieren. Det kostede en halv time i garagen og alle chancer for 21-årige Malthe Jakobsen.

Der hviler fortsat en modbydelig Daytona-forbandelse over Mikkel Jensen. For tredje år i træk så det ud til, at Jensens løb skulle slutte før tid, da holdkammeraten Hunter McElrea allerede efter to timer satte TDS Racing #11 i barrieren – endda før danskeren selv havde været i bilen.

Først flere timer senere kom #11 ud af garagen igen, langt, langt bagude. Teamet ville simpelthen gennemføre af hensyn til mesterskabet. Hver eneste placering tæller. Mikkel Jensen fik alligevel kørt omgange på Daytona i år, men det blev et ualmindeligt langt løb for danskeren.

Christian Rasmussens #99 ‘Spike the Dragon’ fløj længe højt i LMP2, men AO Racings drage mistede sin gnist. Foto: IMSA/Michael L. Levitt

Kort fornøjelse i GTD Pro

Marco Sørensen var eneste danske deltager i GTD Pro, men han og Heart of Racings Aston Martin #007 udgik allerede klokken halv fire i nat dansk tid, da højre baghjul faldt af.

Med lidt under tre timer til mål sørgede Tommy Milner i Corvette #4 og Connor De Phillippi i BMW #1 for dramatik i GTD Pro-klassen. De to kæmpede om føringen, da BMW #48 med Augusto Farfus, som var en omgang nede, blokerede Corvetten, der blev ramt i bagdelen af BMW #1, så noget af Corvettens gule bodywork rev sig løs. Det kostede begge biler et utilsigtet pitstop og serverede GTD Pro-føringen på et sølvfad til Ford Mustang.

Corvettens bagskærm blev tapet fast, men en halv time senere gav tapen op, og så fløj bagskærmen af igen.

I sidste ende var det en vild firkamp om sejren mellem Ford #65, Corvette #3, BMW #1 og Corvette #4. De to sidstnævnte stødte sammen igen, da BMW’en lagde an til angreb på #3. Corvette og BMW er næppe på talefod efter løbet…

Ford #65 med blandt andre norske Dennis Olsen tog sejren.

Blandede bolsjer i GTD

Den 18-årige Daytona-debutant Conrad Laursen imponerede med et fortrinligt løb i AF Corses Ferrari #50. I sidste ende havde teamet dog hverken farten eller heldet til et stort resultat, men den unge Laursen kan skrive et godkendt Daytona på det voksende cv.

Michelle Gatting og Iron Dames’ Porsche #83 havde et svært løb. En tidlig punktering sendte dem flere omgange bagud, og derfra var det én lang jagt for at hente det tabte. Sådan en opgave er dog nærmest umulig i en tæt klasse med 22 biler. Alligevel kørte Gatting og ‘jernkvinderne’ sig helt tilbage i top fem, før de i sidste ende sluttede som 8’er.

Løbets første danske offer blev Nicki Thiim og Magnus Racings Aston Martin #44. Motoren døde allerede efter seks timers race, og så var det fyraften for Thiim, der at dømme efter et opslag på Instagram nød resten af løbet fra en hotelaltan på Daytona Beach.

Michelle Gatting og Iron Dames kom aldrig rigtigt med i kampen i GTD. Foto: IMSA/Brandon Badraoui

Klokken ni søndag morgen dansk tid – godt 13 timer inde i løbet – indtraf katastrofen for Frederik Schandorff og Inception Racings Ferrari #70. Den gule Ferrari havde med især Schandorff ved rattet lignet et rigtig godt bud på en klassevinder i GTD. Danskeren førte klassen efter både seks og 12 timer efter et hårdt forsvar mod Ayhancan Güven i Wright Porschen.

Men skæbnen ville det anderledes, da danskerens holdkammerat Ollie Millroy sad i bilen. Det ene hjulophæng knækkede pludseligt – som hos mange konkurrenter – på grund af de høje curbs. Det sendte bilen i garage, inden teamet senere opgav at fikse bilen og takkede af.

I GTD gik sejren til AWA Corvette #13 med Lars Kern, Marvin Kirchhöfer, Matt Bell og Orey Fidani.

Danskernes resultater på Daytona 2025:

GTP

4. Kevin Magnussen / BMW M Team RLL #24 / BMW M Hybrid V8

9. Frederik Vesti / Cadillac Whelen #31 / Cadillac V-Series.R

LMP2

4. Benjamin Pedersen / PR1/Mathiasen Motorsports #52 / Oreca

5. David Heinemeier Hansson / Era Motorsport #18 / Oreca

6. Christian Rasmussen / AO Racing #99 / Oreca

7. Malthe Jakobsen / CrowdStrike Racing #04 / Oreca

8. Nicklas Nielsen / AF Corse #88 / Oreca (UDGÅET)

9. Mikkel Jensen / TDS Racing #11 / Oreca

GTD PRO

14. Marco Sørensen / Heart of Racing #007 / Aston Martin (UDGÅET)

GTD

7. Conrad Laursen / AF Corse #50 / Ferrari

8. Michelle Gatting / Iron Dames #83 / Porsche

19. Frederik Schandorff / Inception Racing #70 / Ferrari (UDGÅET)

22. Nicki Thiim / Magnus Racing #44 / Aston Martin (UDGÅET)

Klassevindere

GTP: Felipe Nasr, Laurens Vanthoor, Nick Tandy / Porsche Penske #7 / Porsche 963

LMP2: Sébastien Bourdais, Job van Uitert, Sebastián Álvarez, John Farano / Tower Motorsports #8 / Oreca

GTD Pro: Chris Mies, Dennis Olsen, Frédéric Vervisch / Ford Multimatic #65 / Ford Mustang

GTD: Lars Kern, Marvin Kirchhöfer, Matt Bell, Orey Fidani / AWA #13 / Corvette Z06

Boxengasse forsøger at få reaktioner fra de danske kørere. Følg med på Boxengasse.dk, på vores Facebook-side og på Instagram for at holde dig opdateret om det seneste nye.

Daytona: Her er alt, du skal vide om Kevin Magnussens BMW-holdkammerater

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!
Bag artiklen

Lyt med på seneste episode