Frederik Vestis debut i Hypercar-klassen på Daytona vil nok længe blive husket for, at han kørte i væggen med 250 km/t i en af banens stejlkurver.
Danskeren, der i øvrigt var helt uden skyld i ulykken, havde forinden nået at opleve det sjove ved Rolex 24 at Daytona. Han kæmpede nemlig med helt i front og prøvede også at føre løbet, inden det gik galt.
Frederik Vesti var bag rattet af Whelen Cadillac #31 for anden gang i løbet, da bilens venstre baghjulsophæng simpelthen gav op.
– Der var intet, jeg kunne gøre. Venstre baghjulsophæng rykker sig simpelthen fri fra gearkassen. Det gør, at hjulet går op i luften, og bilen går ned i jorden, og så glider jeg ellers bare derudad med 280 km/t. Jeg rammer væggen med 250 km/t og smadrer forenden og bagenden, fortæller Frederik Vesti til Boxengasse.

– Det var rent uheld og et svagt punkt på den gearkasse åbenbart. Virkelig, virkelig frustrerende at være så godt med fremme og så have en ulykke på den måde, som kunne være sket for hvem som helst. Det var træls, fortsætter den 23-årige dansker.
Daytona-debutanten kunne selv trille bilen tilbage til garagen, hvor den måtte igennem et større reparationsarbejde for at blive klar igen.
Blå og forslået
Frederik Vesti måtte efter ulykken selv en tur forbi banens medical center for at få tjekket, at alt var, som det skulle være.
– Jeg kom hen i medical center, og der var ikke noget at komme efter. Min venstre fod var lidt blå og forslået, og den er stadigvæk rimelig øm, fortæller Vesti.
Cadillac-mekanikerne fik den smadrede racer klar igen på lidt over en time, så teamet kunne vende tilbage til løbet.
– Bilen blev bygget igen på 70 minutter, og så var vi kørende igen. Det var både for at få point til mesterskabet selvfølgelig, men især også bare for at blive ved med at lære som kører og som team. Jeg kom i bilen igen og fik lidt mere end to fulde stints, så det var fedt.
– Vi slutter på en niendeplads, og det er jo langt fra det resultat, vi havde håbet på. Men som team leverede vi, og det var bare ærgerligt, at bilen ikke holdt, siger Frederik Vesti.

BMW og Porsche var stærkest
Før den dramatiske ulykke godt ti timer inde i løbet havde Vesti og Cadillac-holdkammeraterne som nævnt kæmpet med i den sjove ende af GTP-feltet.
– Generelt set var det en positiv start på løbet. Afhængig af hvornår du kigger på resultatet, lå vi alt fra nummer et til fem i forhold til dækstrategi og benzin og så videre. Vi var med helt fremme, og bilen var også hurtig.
– Jeg tror ikke, at vi var de allerhurtigste. BMW så ud til at være lynende hurtige og Porsche det samme. Men umiddelbart var vi med helt fremme, hvor det var sjovt, vurderer Frederik Vesti, der onsdag er ‘fuldt opladet’ efter løbet og hjemme i Storbritannien igen.
Han ser nu frem til næste løb i IMSA-serien, der finder sted på Sebring 15. marts.
– Næste opgave for mig er en Sebring-test om et par uger og så 12-timersløbet på Sebring, som jeg glæder mig enormt meget til. Det er en helt anden racerbane end Daytona, og jeg glæder mig til at fortsætte arbejdet med teamet, siger danskeren.
Du kan høre Boxengasses vurdering af Frederik Vestis og alle de andre danskeres Daytona i podcasten herunder. Du kan desuden høre reaktioner fra flere af de danske stjerner. Du finder den også i din foretrukne podcastapp.
Podcast: Daytona-analyse – drømmeløb blev til dansk mareridt