Lundgaard, tophold i kamp og nye rookies: Her er tre ting, du skal holde øje med i IndyCar anno 2023

Foto: James Black/Penske Entertainment

Denne analyse er skrevet af Johan Moestrup, der er USA-skribent på Boxengasse. Se nederst i artiklen.

Sæsonen i NTT IndyCar Series står for døren, og om blot to uger går den første træning af stablen i St. Petersburg, Florida. Hermed er det tid til at tage et kig på, hvad du som fan skal lægge særlig godt mærke til i sæson 2023, og hvilke dynamikker der bliver afgørende og interessante at følge.

1. Kan Christian Lundgaard kæmpe med om mesterskabet?

IndyCar’s pre-season test på The Thermal Club i Californien for fjorten dage siden, var bemærkelsesværdig på den positive del af skalaen. Danskeren fik en svær start i form af en 18. plads, men derfra fandt han momentum og lavede to andenpladser i streg i de efterfølgende to sessioner – vel og mærke mens holdkammeraterne lå i den anden ende af scoreboardet.

”Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke kan være udfordrende”
Christian Lundgaard, #45 Rahal Letterman Lanigan Racing

Det er for tidligt at konkludere om Christian Lundgaard har reelle mesterskabschancer i hans nye Hy-Vee Honda RLL med #45, men selvtilliden ligger i hvert fald ikke bund hvis vi kender ham ret. Hos resten af RLL-teamet er der også en tro på, at man kan blive ”rigtig, rigtig” giftig for serien i år.

Rahal Letterman Lanigan Racing har i år en klog intention om at fokusere på deres dansker, og det kan meget hurtigt komme til at betale sig. Om Graham Rahal og Jack Harvey kan udrette noget i samme liga, må tiden vise.


Christian Lundgaard (t.h.) og medejer af RLL, Bobby Rahal (t.v.), ved hans side, under IndyCar’s pre-season test på The Thermal Club i Californien. Foto: James Black/Penske Entertainment

2. Kan Andrettti Autosport drille Chip Ganassi Racing og Team Penske i toppen?

I fjor var det Chip Ganassi Racing og Team Penske der stjal fokus og optog hele top-5 kampen om mesterskabet, men i år tyder noget på at de får selskab af Andretti Autosport. Colton Herta blev siden sin debut i IndyCar set som en klar titel-kandidat, men amerikaneren blev mere og mere usynlig i mesterskabsspillet efter ellers flotte præstationer i 2021 og 2020. Han ligner nu en kører der er tilbage i toppen.

Et nyt våben i form af Kyle Kirkwood ser også ud til at kunne true Penske og Ganassi, hvis ellers det holder sæsonen lang. Kirkwood vandt Indy NXT i 2021 med netop Andretti Autosport, og efter en forfærdelig sæson hos AJ Foyt Racing i fjor er han i år hjemme hvor han kommer fra. I de forskellig tests på Sebring og i Californien topper han alt hvad han kommer op imod, og hans utrolige konkurrenceevne kan give ham en stor fordel.

Colton Herta (gul Andretti Autosport Honda) forsøger at holde både Josef Newgarden (sort-hvid Team Penske Chevrolet) og Álex Palou (blå Chip Ganassi Racing Honda) bag sig under Acura Grand Prix of Long Beach i 2022. Foto: Joe Skibinski/Penske Entertainment

Løbet på Long Beach i fjor var et rigtig godt eksempel på den underholdning vi får, når tre tophold går i kamp med hinanden om sejren, og hvor vi ser nogle af verdens mest talentfulde formelkørere der udviser deres ypperste talent. Her ved jeg godt af Formel 1-fansene vil komme mig på nakken, men at kunne konkurrere i en formelbil som en IndyCar på det niveau, viser et ekstraordinært talent som kun få formelkørere besidder. Det er mand og talent der afgør det – ikke hvilken bil eller hvilket hold man kører i eller for.

3. Hvor hård bliver kampen om rookie-mesterskabet?

Rookie-kampen står i år mellem de fire – ja, sjovt nok rookies – Benjamin Pedersen fra AJ Foyt Racing, Agustín Canapino fra Juncos Hollinger Racing, Sting Ray Robb fra Dale Coyne Racing/RWR Racing og deltidskører fra Chip Ganassi Racing: Marcus Armstrong.

Fra dansk side er den dansk-amerikanske Benjamin Pedersen naturligvis den mest spændende skikkelse, selvom det umiddelbart ser svært ud. Pedersen har ikke meget erfaring bag rattet af sin IR18 Dallara, og har mest af alt fokuseret på at lære Chevrolet-maskinen at kende fremfor at udfordre den på farten i de seneste tests. Det bliver ikke under Foyts faner at dansk-amerikaneren slår igennem, men der chancer for at vi ser Danish Dynamite i Herrens år 2023.

Analyse af Boxengasses USA-skribent, Johan Moestrup:

Hvis Marcus Armstrong viser sig at være lige så godt som vi går og tror, så kan han virkelig blive en vigtig brik i mesterskabsspillet. Hvis en deltidskører der kun kører på road- og streeet courses, og dermed misser fem af sæsonens løb, kan vinde rookie-mesterskabet, så har han – med al sandsynlighed – sikret sig et fuldt program i 2024. Med den start han har fået i Ganassi-raceren med nr. 11 kan det kun blive spændende at følge hans færden – fra St. Petersburg til Laguna Seca.

Marcus Armstrong er et navn der er kommet på manges læber, for hvad kan Chip Ganassi Racings nye kiwi egentlig? Newzealænderen viste stort talent under pre-season testedagene på The Thermal Club, hvor han tog sig af flere top-10 placeringer og viste stort talent på megen data fra Ganassi. Armstrong kører kun på road- og streeet courses i år, men kan gode præstationer bane vejen for et forsøg til sæsonens sidste ovalbaneløb? Det kunne godt være en mulighed.

Marcus Armstrong fik en fænomenal start på sin IndyCar-karriere med to top-10 placeringer, da seriens testede på The Thermal Club som underlag til pre-season testen. Foto: James Black/Penske Entertainment

Marcus Armstrong bliver en kører, som jeg kommer til at holde rigtig godt øje med i denne sæson – og det vil jeg også anbefale dig, kære læser, til også at gøre.

Den 33-årige Agustín Canapino debuterer i en formelbil, og alene med det faktum er det svært at have de store forventninger til argentineren. Sting Ray Robb er som vicemester i Indy NXT også en spændende figur, der leverede fint under pre-testen. Hvilken rolle han kommer til at spille i år, bliver også en spændende sag at følge.

Firstone Grand Prix of St. Petersburg åbner ballet i weekenden d. 3.-5. marts, hvor Boxengasse muligvis vil være tilstede – vi afventer situationen.

Hvordan følger du NTT IndyCar Series?

Bliv medlem af Boxengasses IndyCar- og Christian Lundgaard-fangruppe her.

Bliv medlem af Boxengasses Benjamin Pedersen-fangruppe her.

Hvis din interesse også fanger motorsport generelt, så kan du følge Boxengasse på Facebook her, samt blive medlem af vores Facebook-gruppe her.

Boxengasse er også på Twitter, og du finder os lige her.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: