Med hele syv danskere til start i den kommende weekend på franske Paul Ricard tegner alt til, at årets udgave af European Le Mans Series bliver den mest interessante i mange år, set med danske briller. Samtidigt bliver det også med dansk deltagelse i samtlige klasser.
I LMP2 tager High Class Racing hul på deres tredje sæson i træk i serien, og satser i år på ELMS sideløbende med, at High Class Racing til efteråret også er at finde i den asiatiske Asian Le Mans Series. Årets europæiske sæson bliver igen med Anders Fjordbach og Dennis Andersen som kørere, og denne gang er det med en Oreca 07 mod sidste års indsats, som skete i en Dallara P217.
Testdagene frem mod weekendens første afdeling har hidtil vist, at det danske teams nye Oreca i den grad har farten. Faktisk satte Anders Fjordbach testens bedste tid, da han mandag kørte 1.40.404, hvilket er den hurtigste officielle tid sat med en LMP2-racer på Paul Ricard. Uofficielt mener blandt andre det britiske medie Dailysportscar at vide, at enkelte teams har kunnet toppe tiden – men uanset hvad er 1.40.404 en meget lovende sæsonoptakt for nordjyden, som i kvalifikationen satte den syvendebedste tid.
Nyt danskerteam i LMP3
Mens High Class Racing tager en ny tørn i LMP2, så har LMP3 udviklet sig til at være ganske stærkt besat med danskere. Sidste års LMP3-mestre, det engelske RLR MSport fra Bolton kørte i 2015-2017 med Morten Dons på holdet, og nu har netop RLR fået to nye danskere ind i bestræbelserne på at genvinde titlen.
Det er Christian Olsen, som i ELMS-sammenhæng har skiftet til RLR MSport fra skotske Ecurie Ecosse/Nielsen Racing, og med sig får han Martin Vedel Mortensen, som tager hul på sin første sæson i ELMS og ikke mindst prototyperacing.
Mikkel Jensen fortsætter også i LMP3. Jensen, der i år er blevet fabrikskører hos BMW, har også fået plads til ELMS i sin pakkede kalender. I år har han fundet sammen med italienske Eurointernational, og er således klar til at tage hul på sit tredje år i LMP3 i serien.
Dobbelt dansk i GTE
Endelig er der to danskere, som i den kommende weekend får debut i European Le Mans Series, og begge i LMGTE. Michelle Gatting, som senere i år får debut på Le Mans, har også en fuld sæson med schweiziske Kessel Racing på programmet. Her er hun med på teamet, der som de første nogensinde stiller en kørerbesætning kun med kvinder. Her skal hun dele teamets Ferrari 488 GTB med schweiziske Rahel Frey og italieneren Manuela Gostner – en trio, der også kommer til start på Le Mans.
Den seneste dansker til at melde ELMS ud som sæsonplan er Nicklas Nielsen. Aarhusianeren er til start med amerikanske Luzich Racing i GTE, og sidste års verdensmester i Ferrari Challenge fortsætter således også karrieren med Ferrari.
Det startede umiddelbart godt for Nielsen og Luzich Racing på de to testdage, hvor Ferrarien med #51 konstant har blandet sig i den helt skarpe ende af tabellen i GTE. I det hele taget ser farten ud til at være fornuftig på Ferraris 488’ere i serien – også Kessel Racings to biler, hvor Michelle Gatting kører i #83, har også vist en solid form gennem testen.
Efter Paul Ricard fortsætter sæsonen på Monza – her er kalenderen:
Testdage, Paul Ricard, Frankrig – 9/4
Paul Ricard, Frankrig – 14/4
Monza, Italien – 12/5
Circuit de Catalunya, Spanien – 20/7
Silverstone, England – 31/8
SPA-Francorchamps, Belgien – 22/9
Algarve International Circuit, Portugal – 27/10
Hele herligheden kan ses live og gratis på engelsk hos www.europeanlemansseries.com.
Der er løbsstart på Paul Ricard klokken 12.30.