Vores naboland Norge har støt, men sikkert sikret sig et par pladser i flere danske seriers løbskalendre i de seneste år. Her har særligt Rudskogen Motorsenter i Rakkestad været målet for de danske teams og kørere, mens også Vålerbanen, ligeledes i det østlige Norge, har lagt asfalt til blandt andet den dansk/skandinaviske DS3 Cup.

Men det er ikke nok for vores norske naboer – der er nemlig lige blevet præsenteret et spændende udspil til en helt ny bane i form af Telemark Ring. Det er vigtigt at understrege, at udspillet indtil videre er et udkast til et banedesign fra det tyske ingeniørfirma Tilke. Tilke, anført af Hermann Tilke, står bag en lang række af racerbaner verden over, og faktisk tegnede de også Rudskogen i sin tid. For at realisere planerne om en ny, norsk bane, skal der dog først skabes en stor mængde kapital. Projektet blev for nylig offentliggjort, og her var oplægget, at der skal rejses i omegnen af 200 millioner norske kroner, før det bliver til noget.

Annonce:

Hjem for mange motorsportsgrene – og som testbane?

Men perspektiverne er spændende: Som navnet antyder, så skal Telemark Ring ligge lidt længere vestpå end både Vålerbanen og Rudskogen. I øjeblikket er man stadig i gang med at få godkendt projektet i banens måske kommende hjemkommune, Notodden Kommune. En anden vigtig faktor er, at oplandet til banen har al mulig grund til at bakke op. En god kunde til en sådan bane kunne således komme fra Kongsberg, der ligger cirka 20-30 kilometer fra banen. Her er der allerede opbakning til banen fra en stribe lokale virksomheder, der beskæftiger sig med selvkørende køretøjer. Herunder busser. En oplagt effekt er, at disse køretøjer skal testes på en bane ude i den virkelige verden.

Udspillet er en bane, som i øjeblikket er skitseret til at blive 2900 meter lang. Designet er skabt med både biler og motorcykler for øje, men udover banesport og roadracing er der også tænkt flere motorsportsgrene ind i det samme anlæg.

Norges 2015-verdensmester i drifting, Frederic Aasbø, har nemlig været med ind over designarbejdet. Derfor er det tanken at de alternative sløjfer, du ser på banen, kan bruges til at sikre et banelayout, der er bedre til drifting. Endvidere er der afsat et større område på banens sydside, som er tiltænkt andre motorsportsformer på løst underlag, men der er indtil videre ikke kommet et oplæg, som præciserer, hvad der præcist er tanker om her. Uanset hvad, så har det været en afgørende faktor, at Telemark Ring er til en så bred skare af motorsport som muligt.

I nedenstående video, som det norske motorsportsmedie Parc Fermé, www.parcferme.no, har været så flinke at låne os, kan du se nærmere på Tilkes designforslag.

Projektet kan i øvrigt følges på Facebook: https://www.facebook.com/asfaltbaneinotodden/.

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar