3 min. læsning

Japanske opgaver på vej til Nicki Thiim

Der er snart mere Japan på programmet for Nicki Thiim, som i denne sæson også skal repræsentere Aston Martin-teamet D'Station i den japanske Super GT. Foto: FIA WEC/hoto Copyright 2019 Tim Hearn / AdrenalMedia.com
Skrevet af
Udgivet
Foto
Del artikel

Nicki Thiim går i den kommende sæson i fodsporene på Tom Kristensen og John Nielsen i den forstand, at Thiim i 2020 skal køre Super GT i Japan.

Det står klart efter det japanske Aston Martin-team D’Station Racing mandag morgen dansk tid har annonceret, at Aston Martin Racing har udlånt danskeren til at styrke mærkets indsats i den japanske series GT300-kategori.

Thiim erstatter Joao Paulo de Oliveira hos teamet – Oliveira har en lang karriere som fabrikskører på Nissans teams i Super GT’s største kategori, GT500, bag sig. Brasilianeren fik i 2015 sit bedste resultat i serien, da det blev til sølv med Team Calsonic Impul.

Teamets Aston Martin skal Nicki Thiim dele med japaneren Tomonobu Fujii, som har været fast inventar i Super GT’s GT300-kategori siden 2005, og har kørt hos D’Station Racing siden 2017.

D’Station havde ikke dne bedste sæson i Super GT i fjor, men scorede til gengæld sejre i Asian Le Mans Series og Super Taikyu. Nu er der imidlertid skruet op for ambitionsniveauet i Japans førende GT-serie med øget fabriksopbakning til 2020. Foto: Super GT

Nu er det imidlertid Thiim, der skal forsøge at hente hæder til Aston Martin i den altid knivskarpe GT300-klasse, som bygger på GT3-racere fra alle de kendte mærker. At Aston Martin og D’Station satser så hårdt i GT300, at der nu skal fabriksopbaking til, handler først og fremmest om at styrke Aston Martin og Aston Martin Racing i Asien, hvor mærket i øjeblikket nyder en stor fremgang, forklarer David King, som er præsident i Aston Martin Racing til Motorsport.com:

– Vores samarbejdspartner D’Station Racing har samlet en særdeles lovende pakke, som jeg forventer kan kæmpe med helt fremme i GT300. Det er et ekstremt vigtigt marked for Vantage GT3 at få fæste i, og da vores udvidelse i retning af flere kundeteams fortsætter verden over, så venter jeg også, at succes i Japan vil kunne hjælpe os endnu længere frem i Asien.

Til Motorsport.com siger Thiim:
– Japan er et af mine favoritlande at køre ræs i. Vi vandt WEC på Fuji sidste år, men mange af banerne er i det hele taget en stor udfordring for kørere, og som land er det et af de bedste steder vi kommer til. At kunne kæmpe om titlen i et af de stærkeste GT-mesterskaber i verden med Aston Martin er en ære og en kæmpe mulighed. Vantage GT3 viste sidste år, hvor hurtig den er alle vegne – og jeg tror vi har rigtig fine chancer med det her team bag indsatsen.

D’Station har i øvrigt netop åbnet deres nye hovedkvarter, som ligger lige udenfor Fujispeedway, godt 100 km fra Tokyo.

https://www.facebook.com/nickithiim/posts/1304289806444371

https://www.facebook.com/DstationRacing/posts/2697533453698270

Boxengasse var i 2018 i netop Japan for at se Super GT. Her kan du læse nærmere om klassen, som du helt sikkert har set lidt til, hvis du har spillet Gran Turismo:

Boxengasse tager til… Super GT!

Glimt fra Super GT på Autopolis 2018

Det er god stil at dele godt indhold med andre

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så er du altid opdateret!

Bag artiklen

Lyt med på seneste episode