Japanske opgaver på vej til Nicki Thiim

Foto: FIA WEC/Super GT
Annonce:

Nicki Thiim går i den kommende sæson i fodsporene på Tom Kristensen og John Nielsen i den forstand, at Thiim i 2020 skal køre Super GT i Japan.

Det står klart efter det japanske Aston Martin-team D’Station Racing mandag morgen dansk tid har annonceret, at Aston Martin Racing har udlånt danskeren til at styrke mærkets indsats i den japanske series GT300-kategori.

Thiim erstatter Joao Paulo de Oliveira hos teamet – Oliveira har en lang karriere som fabrikskører på Nissans teams i Super GT’s største kategori, GT500, bag sig. Brasilianeren fik i 2015 sit bedste resultat i serien, da det blev til sølv med Team Calsonic Impul.

Teamets Aston Martin skal Nicki Thiim dele med japaneren Tomonobu Fujii, som har været fast inventar i Super GT’s GT300-kategori siden 2005, og har kørt hos D’Station Racing siden 2017.

D’Station havde ikke dne bedste sæson i Super GT i fjor, men scorede til gengæld sejre i Asian Le Mans Series og Super Taikyu. Nu er der imidlertid skruet op for ambitionsniveauet i Japans førende GT-serie med øget fabriksopbakning til 2020. Foto: Super GT

Nu er det imidlertid Thiim, der skal forsøge at hente hæder til Aston Martin i den altid knivskarpe GT300-klasse, som bygger på GT3-racere fra alle de kendte mærker. At Aston Martin og D’Station satser så hårdt i GT300, at der nu skal fabriksopbaking til, handler først og fremmest om at styrke Aston Martin og Aston Martin Racing i Asien, hvor mærket i øjeblikket nyder en stor fremgang, forklarer David King, som er præsident i Aston Martin Racing til Motorsport.com:

– Vores samarbejdspartner D’Station Racing har samlet en særdeles lovende pakke, som jeg forventer kan kæmpe med helt fremme i GT300. Det er et ekstremt vigtigt marked for Vantage GT3 at få fæste i, og da vores udvidelse i retning af flere kundeteams fortsætter verden over, så venter jeg også, at succes i Japan vil kunne hjælpe os endnu længere frem i Asien.

Til Motorsport.com siger Thiim:
– Japan er et af mine favoritlande at køre ræs i. Vi vandt WEC på Fuji sidste år, men mange af banerne er i det hele taget en stor udfordring for kørere, og som land er det et af de bedste steder vi kommer til. At kunne kæmpe om titlen i et af de stærkeste GT-mesterskaber i verden med Aston Martin er en ære og en kæmpe mulighed. Vantage GT3 viste sidste år, hvor hurtig den er alle vegne – og jeg tror vi har rigtig fine chancer med det her team bag indsatsen.

D’Station har i øvrigt netop åbnet deres nye hovedkvarter, som ligger lige udenfor Fujispeedway, godt 100 km fra Tokyo.

https://www.facebook.com/nickithiim/posts/1304289806444371

https://www.facebook.com/DstationRacing/posts/2697533453698270

Boxengasse var i 2018 i netop Japan for at se Super GT. Her kan du læse nærmere om klassen, som du helt sikkert har set lidt til, hvis du har spillet Gran Turismo:

Boxengasse tager til… Super GT!

Glimt fra Super GT på Autopolis 2018

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen