Efter ACO og IMSA for nylig offentliggjorde den kommende fælles LMDh-klasse har Aston Martin valgt at stoppe udviklingen af deres Valkyrie Hypercar, som ellers skulle få debut i den kommende FIA WEC 20/21-sæson.
I en pressemeddelelse fortæller bilproducenten:
– Aston Martin vil nu vente mens vi beslutter om vi fortsætter i en prototype-klasse. Aston Martin er åben for at arbejde med begge organisationer (ACO og IMSA, red.) for at finde en passende retning for fremtidig deltagelse.
Det betyder at Toyota igen ser ud til at blive den eneste reelle bilproducent i FIA og ACO’s øverste klasse, hvor også Scuderia Cameron Glickenhaus og ByKolles forventes at stille til start. Først i 22/23-sæsonen forventes Peugeot at være klar med deres bil – de har dog ikke endeligt lagt sig fast på om det bliver en Hypercar eller LMDh, der bliver bygget.
Ambitionerne fra den britiske sportsvognsproducent har ikke ændret sig; en generel sejr på Le Mans er stadig højt på ønskelisten, fortæller virksomhedens øverste direktør, Andy Palmer:
– Aston Martins ambition om en generel sejr ved 24 timers-løbet på Le Mans er uændret, men det er kun fornuftigt at vi reevaluerer vores standpunkt når forudsætningerne har ændret sig markant fra da vi tog beslutningen sidste år, fortæller han.
– Vi bragte Aston Martin Valkyrie ind i WEC og på Le Mans med forståelsen af, at vi skulle konkurrere mod lignende materiel og ligesindede bilproducenter. Situationen har ændret sig, og det giver mening for os at stoppe op og genoverveje vores muligheder.
Aston Martin fik for nylig tilført ny kapital, da canadiske Lawrence Stroll, som også ejer Racing Point F1-teamet, skød 500 millioner pund (4,5 mia. kroner, red.) ind i det økonomisk trængte foretagende. Som en del af aftalen bliver Racing Point til Aston Martin F1 i 2021 – og det må formodes at Hypercar-projektet også har været oppe at vende under forhandlingerne.
FIA og ACO har i en fælles pressemeddelelse kommenteret på Aston Martins beslutning:
– Aston Martin gjorde os for nylig opmærksom på denne nye udvikling i deres Valkyrie Le Mans Hypercar-projekt. Vi har taget notits heraf og afventer et favorabelt udfald, fortæller President for ACO, Pierre Fillon, og fortsætter:
– Vi har i et par måneder kendt til Aston Martins økonomiske vanskeligheder og deraf følgende spørgsmål om deres fremtidige involvering i motorsport, navnligt endurance racing og F1, såvel som deres strategiske retning fremadrettet.
Deltagelsen i FIA WEC’s GTE-klasser samt de mange GT3-mesterskaber verden over er ikke berørt af beslutningen, forsikrer Aston Martin Racing-chefen, David King:
– At konkurrere mod vores nærmeste rivaler fra vejene i GT-racing giver perfekt mening for os. Vantage-bilen vinder i nogle af de hårdeste sportsvognsklasser i international motorsport, og det skal gerne fortsætte fremover.
Dermed må det formodes at der fortsat er brug for d’herrer Thiim og Sørensen i #95.