Rygter i sporten antyder at GTE-klassen bliver noget mindre i 19/20-sæsonen af FIA World Endurance Championship, WEC. BMW har længe luftet tanken om at sende deres M8 GTE på tidlig pension, mens Ford også ventes at afslutte deres ambitiøse og succesfulde projekt efter denne sæson.

BMW Motorsport har kun deltaget i WEC og på Le Mans i indeværende sæson, men allerede halvvejs gennem sæsonen begyndte sydtyskerne at vakle i deres engagement. Ikke mindst ved introduktionen af Hypercars-reglementet, som gælder fra 2021.

Annonce:

– Som racerkører vil du altid gerne vinde den samlede sejr, men som marketingtype vil du gerne i direkte konkurrence mod dine modstandere, og det er vi i GTE, sagde BMW Motorsport-chefen, Jens Marquardt, tilbage i december måned.

Nu er tonen imidlertid en anden. Efter 12 timers-løbet på Bathurst i Australien udtalte motorsportschefen til Motorsport.com, at en beslutning om teamets fortsatte deltagelse i WEC først ville blive taget efter dette års Le Mans, og altså afslutningen på sæsonen:

– Vi er i den heldige situation, som vi er i hvert år med alle de serier vi deltager i, at vi kører det sidste løb, og så sætter vi os sammen og beslutter hvad der skal ske. Vi behøver ikke lave en masse udvikling eller andet. Bilen er der. Teamet er der. Det gør det noget lettere, lød det kryptisk fra motorsportschefen.

Den legendariske Ford GT kan være på kurs mod pensionen. Foto: Ford Performance

For Fords vedkommende gav de i 2016 tilsagn til fire sæsoner i WEC. Med omlægningen til Super Season udløber de fire sæsoner efter dette års Le Mans. Og ganske som hos BMW Motorsport skal vi ikke forvente nogen udmelding fra Ford Chip Ganassi Racing UK før sæsonen er overstået. Til gengæld kom der i forbindelse med offentliggørelsen af startlisten til Le Mans en udmelding fra Ford Performance-chefen, Mark Rushbrook:

– Ford GT-fabriksbilerne har konkurreret som et firebils-team de forgangne tre sæsoner, og vi føler at de har været ekstremt populære hos motorsportsfans, så vi er glade for at fans over hele verden kan se dem konkurrere sammen som et team ét år til.

– Vi kan næsten ikke vente med at komme til Le Mans i år, og der er nogle helt særlige ting planlagt, samtidig med at vi har vores første kundeteam på gridden sammen med os. Det bliver et meget specielt løb.

Hvis man monterer sin sølvpapirshat er det ikke svært at få Rushbrooks udmeldinger til at lugte lidt af lakrids.

Mazda og Team Joest nyder stor opmærksomhed i IMSA DPi-klassen. Måske følger BMW og Ford trop? Foto: Mazda

Årsagen for begge bilmærkers afsked til WEC må formodes at ligge i USA; nærmere betegnet IMSA-serien. Både Ford og BMW har deltaget i GTLM-klassen (meget lig GTE-klassen, red.) med deres GT-biler, og rygtet vil vide at begge bilfabrikker er fristet til at stille op i DPi-klassen – Daytona Prototype International, som den hedder.

Det er også her, Joest Racing (det tidligere Audi-fabrikshold, red.) er godt i gang med Mazda’s prototype-racer, og det lader til at den amerikanske serie er i gang med en opblomstring. Ikke mindst fordi budgettet for at bygge og drive en DPi-bil er markant lavere end eksempelvis LMP1-klassen – men også fordi IMSA arbejder på en økonomisk rentabel løsning for at introducere hybridteknologi i klassen.

– Hvis du ser på motorsport på bilfabriks-niveau, så er hybridteknologi en ting du ikke kan ignorere om bare 3-4 år, fortalte BMW Motorsport-chefen tidligere på ugen til Sportscar365.com.

– Alle store løbsserier er nødt til at se på hybridteknologi. Men på en smart måde, ikke på en dyr måde. Lige nu er der to hybridserier, F1, som er okay, og LMP1, hvor klassen næsten er død på grund af det.

Hybridteknologi og et fornuftigt budget er et must for BMW, fortæller BMW Motorsports-direktør Jens Marquardt. Foto: BMW Motorsport

BMW-bossen indrømmer også at mærket deltager i diskussioner omkring tekniske reglementer med både FIA og IMSA-organisationerne, og at en DPi-bil sagtens kunne være i spil til 2020, men at det “ikke er noget, vi aktivt arbejder med på nuværende tidspunkt”.

Ford har i årevis været motorleverandør til DPi-bilerne, og Chip Ganassi-teamet har i en årrække deltaget med en Riley-Ford DPi. Erfaringen med biltypen og løbsserien er til stede, og med betydeligt mere overskuelige budgetter for at drive bilen er det et interessant alternativ til GTE – og for den sags skyld de kommende Hypercars – for Ford, der som koncern er økonomisk udfordret.

Skulle både BMW og Ford vælge at trække stikket på deres WEC og Le Mans-deltagelse, står Porsche, Ferrari og Aston Martin tilbage i kampen om verdensmesterskabet. Det er ikke en uvant situation, og selvom GTE er sjovere med fem bilmærker til start, anser direktøren for Porsches GT-program, Pascal Zurlinden, da heller ikke dén situation som værende kritisk:

– Som jeg ser det, peaker GTE-klassen i øjeblikket i forhold til antal bilproducenter, fortalte han i forbindelse med Bathurst-løbet.

– Klassen har tidligere kørt med to producenter mindre, og stadigvæk været en sund klasse. Jeg tror ikke det er kritisk for WEC, og vi er stadigvæk med. Det er et verdensmesterskab, og verdensmesterskaber er altid eftertragtede for bilproducenter.

Der er i skrivende stund ikke andre bilproducenter på vej ind i GTE-klassen, så i værste tilfælde må vi “nøjes” med tre mærker efter dette års Le Mans. Ingen beslutninger bliver dog meldt ud før løbet er kørt og mesterskabet afgjort.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar