Marco Sørensen blev natten til onsdag præsenteret som en del af Aston Martins Hypercar-lineup, og den danske racerkører skifter dermed GT-bilerne ud med prototypernes topklasse i WEC og på Le Mans.
Dermed skal den 34-årige nordjyde nu kæmpe med om den samlede sejr på Le Mans og i VM-serien, og det glæder ham naturligvis.
– Det er selvfølgelig superfedt at få et sæde i den her Aston Martin Hypercar. Det er et projekt, der har været undervejs en del tid nu, men det har været meget usikkert, om man overhovedet ville få et sæde, fortæller Marco Sørensen til Boxengasse.
– Der har været nogle tests, hvor de har evalueret en masse kørere, hvor man så skulle vælges blandt dem. Det gør det endnu mere specielt, at jeg har fået sædet. Det var sgu en god nyhed!, fortsætter den tredobbelte verdensmester.
‘Intet var sikkert’
Marco Sørensen har tørnet ud for det ikoniske britiske mærke siden 2015. Foruden to VM-titler i GTE Pro-klassen med Nicki Thiim vandt han også GTE Am-titlen i 2022. Det er også blevet til klassesejre på både Le Mans og Daytona.
– Med den historie jeg har med Aston, så forventede jeg selvfølgelig også, at jeg havde en chance for at få sædet, for jeg har efterhånden vundet en del med Aston Martin. Både Le Mans, Daytona og de tre verdensmesterskaber.

– Det er klart, at jeg havde håbet på at få sædet, men i den her verden ved man også, at der ikke er noget, der er sikkert, siger han.
Kontrakten, der har fået Marco Sørensens drøm til at gå i opfyldelse, er først blevet underskrevet her i starten af 2025.
– Jeg har vidst det i noget tid, men det er faktisk først blevet skrevet under her i det nye år. Så det er ikke fordi, det har været hundrede procent på plads, fortæller danskeren.
Stærkt lineup
Marco Sørensen skal dele Aston Martin Valkyrie #009 med Alex Riberas i hele FIA WEC-sæsonen. På Le Mans får de selskab af Roman De Angelis.
Søsterbilen #007 med Harry Tincknell og Tom Gamble bliver til en trio med Ross Gunn i den franske klassiker.
– Lineuppet er stærkt. Det er nyt for os allesammen. Det er første gang, at vi skal op at køre i den her klasse, hvor vi skal overhale GT-bilerne. Men både Ferrari, Porsche og BMW har taget de fleste af deres GT-kørere og sat i Hypercar. Så jeg ser ikke, at vores lineup skulle få et problem på det punkt, vurderer Marco Sørensen.
– Hvis man kan finde ud af at køre med fire hjul under sig, så skulle man også helst kunne køre en Hypercar. Jeg glæder mig i hvert fald, fastslår han.
Valkyrien debuterer i WECs sæsonåbner i Qatar 28. februar, hvor Marco Sørensen kommer til at kæmpe med fem andre danskere i Hypercar-klassen. Nicklas Nielsen hos Ferrari, Michael Christensen hos Porsche, Kevin Magnussen hos BMW samt Mikkel Jensen og Malthe Jakobsen hos Peugeot.