Når FIA WEC-feltet har overstået ottetimers-løbet på Bahrain International Circuit til december afløses racerløb af en officiel testdag. Udover de etablerede WEC-kørere har FIA og ACO udtaget fire rookie-kørere til at prøve kræfter med VM-bilerne.

Blandt de udvalgte er Mikkel Jensen, som får chancen for at udskifte LMP3-raceren med Signatech’s Alpine A470 Gibson LMP2-racer. Årsagen skal findes i hans imponerende resultater i dette års European Le Mans Series, hvor han forud for finalen på Portimaõ ligger lunt i svinget til at vinde LMP3-klassen sammen med tyske Jens Petersen og Eurointernational-teamet.

Annonce:

For den danske BMW-fabrikskører bliver det en spændende mulighed, som han glæder sig over:

– Det er selvfølgelig rart at min performance bliver anerkendt af FIA, men jeg ved ikke hvor meget der ligger bag testen rent fremtidsmæssigt. Dog er det aldrig dårligt at få nogle omgange i en LMP2 og vise sig lidt frem, fortæller han i en besked til Boxengasse.

Mikkel Jensen får lidt flere hestekræfter under højrefoden i december. Photo Copyright 2019 Joao Filipe / AdrenalMedia.com

Fremtidsperspektivet er der dog. Ifølge Gérard Neveu, CEO for World Endurance Championship, har flere rookie-testkørere tidligere opnået fast plads i feltet:

– Det har været meget givende at se udviklingen af vores “rookies” fra tidligere år, og det perfekte eksempel på det er Thomas Laurent, som i dag er reservekører hos Toyota Gazoo Racing efter først at have testet LMP1-bilen i Bahrain tilbage i december 2017. Langdistance-racing byder på lange og succesfulde motorsportskarrierer til de, som vælger denne vej – det ses tydeligt på antallet af topkørere i WEC.

Mikkel Jensen er med sin BMW-kontrakt allerede godt på vej mod en flot karriere, og rookie-testen er blot endnu et skridt i den rigtige retning for danskeren.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar